Zdravím vás pánové, děkuju za pozitnivní ohlasy a pokročím ve vyprávění ...
Kapitola Druhá - Regulace osvětlení přístrojů
V hlavních rolích:
Hlavní kabelový svazek pod palubní deskou
Blok tlačítek vlevo od volantu aka "Crash Pad Switch"
Přístrojový panel aka "Instrument Cluster", lidově budíky
Úvod:
Že něco není v pořádku s osvětlením, jsem zjistil hned první den, kdy jsem se po převzetí vozu u dealera vydal na noční cestu 200 km směrem k domovu.
Jasně, jasně, přečetl jsem si na forech, prý světla mizerná, regulace osvětlení přístrojů chybí...(dostupná jen nejvyšší výbavě Comfort), ale že to bude tak špatné jsem opravdu nečekal. Ač zviklý z Feldy sedět docela nízko, musel jsem po cestě hodně zvednout sedačku, abych dostal zářící budíky co nejvíc na okraj zorného pole...
Problém:
Čistě subjektivně, hlavní světlomety nejsou na poměry halogenů úplně špatné, svítí obstojně i do šířky. Jasně že parabola by mohla být hlubší, aby lépe využila potenciál žárovky, ale to už je daň designu a povídání na jiné téma. Hodně také záleží na správném seřízení sklonu světlometů, kdo si bude svítit pod čumák, neuvidí ani s xenonama.
Konečný zabiják viditelnsti je tady oslňující intezivní bílé světlo z budíků spolu s modrým podsvícením tlačítek. Stačí zaclonit si přístrojovku dlaní a uvidíte ten rozdíl.
Co s tím uděláme?
Konec lyrických výlevů, přistoupíme k věci. Na výřezu z elektrického schématu je vidět, že regulátor podsvícení (Rheostat) umístěný v bloku tlačítek Crash Pad Switch je v podstatě jen dvojice tlačítek spínajících přes odpor vždy jeden ze dvou výstupů z Přístrojového panelu (Instrument Cluster) na kostru. Crash Pad Switch je připojený ke Hlavnímu kabelovému svazku konektorem M20, nás zajímají jeho piny č. 1, 2 a 7.
- 21.png (117.16 KiB) Zobrazeno 3647 x
Klíčové v našem případě je, že Hlavní kabelový svazek je patrně pro všechny výbavy i20 stejný a potřebné dráty jsou už na svém místě, což nám ušetří spoustu práce.
Řešení:
Jsou tři možnosti podle složitost a ceny - varianta jednoduchá, kutilská, elegantní
1) Jednoduchá spočívá v tom, že se intenzita podsvícení nastaví jednou a měla by vydržet minimálně do odpojení baterie.
Bude nutné připravit si rezistor o hodnotě 1k0 - 1k5 Ohm, 3 cm tenkého drátku 0.5 mm, 2 šikovné ruce - stačí vlastní.
Nejdřív je potřeba se dostat ke konektoru M20. Vyklopíme kryt panelu pojistek před řidičem, z přední strany rámu dveří v místě trojúhelníhového panelu z boku palubovky sundáme dveřní těsnění. Pravici vsuneme do otvoru nad panelem pojistek a zevnitř palubovky vytlačíme jeden ze zácvaků bočního trojůhelníkového panelu a demontujeme ho. Je snazší začít zevnitř než ho páčit zvenku.
Pod panelem bychom měli spatřit Crash Pad Switch se dvěma konektory, bílý je ke sklápění světlometů, černý (s bílým vnitřkem) je M20, který nás zajímá.
- 22.png (240 KiB) Zobrazeno 3647 x
Vycvakneme ho (po stisknutí zajišťovací páčky zboku) a najdeme si piny č. 1, 2, 7 - pozor na orientaci, na obrázku je vlastní konektor samice.
A teď samotné kouzlo - zapneme zapalování, obrysovky a opatrně spojumeme přes rezistor piny 2-7 nebo 1-7 a úbytek nebo nárúst intenzity kontrolujeme na přístrojovce.
- 23.png (35.36 KiB) Zobrazeno 3647 x
Na displeji přístrojovky se dole ukáže strupnice od minima ______ (šest podtržítek) do maxima OOOOOO, v krajní hodnotě zazní tón.
- 24.png (110.66 KiB) Zobrazeno 3647 x
Osobně doporučuji nastavit ooo___; úroveň oo____ už je přes den - třeba za mlhy a deště - hraniční, displej rádia svítí velmi slabě.
Po nastavení všechno vypneme a smontujeme zpět.
Cena do 5 Kč?