Stránka 2 z 2
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 28 lis 2019, 19:33
od soban
Olej ani benzín nemají vliv na odcházení katalyzátoru.
Katalizátor odchází tím že se dostane palivo s olejem dovnitř a tam hoří takže když je špatné zapalování, a směs nezhoří ve válci, čili vadné zapalování roztahování vozu atd....
Jinak motor 1,2 62KW 85000 km najeto používaný olej specifikace 5W40 A3 značka - jakákoliv co je zrovna po ruce momentálně DIVINOL.
Výměna co 15000 km nebo co rok co nastane dříve.
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 28 lis 2019, 20:39
od lumix
Ok, já jsem vycházel jen z toho co bylo napsáno na obalu oleje A5 a tam bylo napsáno, že je bezpopelny.
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 29 lis 2019, 08:39
od Durino
Boryš:
Tiez som toho nazoru, ze prelievanie oleja nie je dobre, ale vysvetli to autorizovanemu servisu...
Co som cital, tak u kazdeho motora je to inak a je inak citlivy na preliatie, niekde je rezerva velka, niekde mensia.
Vcera sa mi podarilo odsat prebytocny olej, odsal som 1,5dl a som na full, takze v mojom pripade je rezerva mensia. Musim este skontrolovat dnes vecer znovu pre istotu...
Odsaval som striekackou 150ml a hadickou na vzduch pre akvaria + mala redukcia, islo to dobre, na 2x som to odsal.
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 29 lis 2019, 17:37
od tempest
mihlit píše: ↑27 lis 2019, 23:22
Sorry, ale ten týpek ze servisu tomu absolutně nerozumí. (Což je běžný stav přijímacích techniků v servisech). Jediné, co umí, tak tvářit se sebevědomě a tvrdit sebevětší blbost s naprostou vážností. Zkus si zajít třeba na forum oleje.cz a pokud budou mít trpělivost, tak ti to vysvětlí, jak to s A3/A5 a dalšími parametry je a co je lepší pro motor a co pro EU.
Důvod, proč hyundai vyřazuje olej 5W40 je ten, že to je A3 olej a ne A5 a kvůli flotilovým emisním limitům musí šetřit každý gram CO2, což znamená, že lehkoběžný olej A5, který sice není dobrý pro motor, ale je dobrý pro spotřebu (CO2) je jednoduchý "papírový" způsob, jak se dostat na nižší gramy CO2 a nemuset platit takovou pokutu. Prostě peníze a EU, víc za tím nehledej.
Kdybys byl paranoidní ohledem katalyzátoru, nalej tam Cx olej (tzv. low saps), který je lepší pro katalyzátor a DPF, ale výrazně horší pro motor.
Dávno neplatí, že Cx oleje jsou horší pro motor. Viz. ACEA norma a test opotřebení vačkového hřídele.
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 29 lis 2019, 17:38
od tempest
Boryš píše: ↑27 lis 2019, 20:31
Jsem si stáhl manuál na i30 v angličtině z r. 2018. Tam je v tabulce doporučovaný olej se specifikací API SM / ACEA A5/B5. Je u toho odkaz a pod tabulkou v odkaze je uvedeno, že pokud není k mání ACEA A5/B5, lze použít ACEA A3/B3 nebo A3/B4. A ještě je tam tabulka doporučených olejů pro Evropu pro benzínové motory HELIX ULTRA AH-E 5W-30 a HELIX ULTRA 5W-40. Platí to jak pro oturbené tak atmosférické benzínové motory.
Já mám v návodě předaném s autem v jedné tabulce 5W-30 API SL nebo SM / ACEA A5 ale ve druhé tabulce je jak 5W-30 tak 5W-40 ACEA A3 nebo vyšší.
Vše pro benzíny, není u nich uveden DPF.
Nevím co je a není pravda, ale výrobci konkrétně u olejů 5w-30 i 5W-40, na které jsem se díval, uvádějí, že jsou vhodné pro provoz s katalyzátory. Takže by neměly katalyzátoru za normálního stavu uškodit. Pokud by měl olej s viskozní specifikací 5W-40, 10W-40 a vyšší ničit katalyzátor, tak co by dělali uživatelé v teplejších krajinách. Ti by měnili katalyzátor jak na běžícím pásu. V tom anglickém návodu je doporučena viskozní třída i 20W-50 (pro střední východ).
U nových motorů to bude s olejem ve spalovacím prostoru ještě horší. Kvůli snižování tření se snižuje přítlak pístových kroužků. Ekologie musí být.
Z 5W-40 se během provozu stejnak stane 5W-30, tak je to jedno.
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 01 pro 2019, 18:42
od Boryš
A co se stane z 5w-30? Pokud něco ještě něco řidšího, tak je lepší používat 5W-40. Nebo jak to je?
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 01 pro 2019, 19:51
od soban
Přesně časem budou degradovat všechny oleje.
Takže podle tvého selského rozumu tam můžeš lít vodu s benzínem protože všechny oleje tak zdegradují....
Proto se taky musí olej měnit po roce i když nenajedeš km,
a 5w40 je podle mě pro naše podnebí lepší jak 5w30.....
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 02 pro 2019, 16:22
od tempest
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 02 pro 2019, 20:07
od Boryš
Doplním další díl který pojednává o HTHS viskozitě:
https://www.oleje.cz/clanek/Vlastnosti- ... ezne-oleje
Z textu bych zdůraznil:
Motorové oleje s normální HTHS nad 3,5 mPa.s lze použít kdykoliv a nemohou uškodit žádnému motoru, oleje se sníženou HTHS viskozitou lze použít pouze u motorů, kde to výrobce povoluje.
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 02 pro 2019, 20:30
od petr.gr
Olej se používá zásadně takový, který určuje výrobce auta. Já mám předepsaný 5W-20 a na 5W-40 motor klepal jak kovář !
Nové TSi nebo GDI obecně žerou olej. Škoda uvádí až 1 L /1000 km. Pak se není co divit, že katalyzátory odcházejí. Repase katalyzátoru Euro 4 je sranda kolem 2000 Kč, tedy nic dramatického
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 02 pro 2019, 20:39
od mihlit
Cena katalyzátoru není kritická, ale jen dokud ti rozpadající se drobky katalyzátoru, co pulzují ve výfukovém potrubí, nenasaje motor díky egr či cvvt a to smetí ti vyškrábe válce. Pak je to na faktuře za 200 tisíc.
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 25 led 2020, 18:59
od fefe30
Ahoj prave som si zakupil i20 2017 1,2 62kW a z hrozou čítam o odchádzaní katalyzátorov. Možem sa Vás spýtať či sa dá tomu nejako zabrániť?
Hore bolo uvedené, že katalyzátor odchádza zlým zapalovaním t.j. ak sa do katalyzátora dostane palivo a tam zhorí a poškodí katalyzátor.
Zapaľovanie majú asi na starosti zapalovacie sviečky. Práve som pozeral servisný plán i20 a tam je servisný interval výmeny sviečok na 8 rokov alebo 160 000km. Je to normálne ? (neviem len sa pýtam, čerpám len informácie z internetu)
A tak má obyčajne napadá, či by katalyzátoru nepomohla výmena zapalovacích sviečok každé 3 -4 roky.
Tiež spolu so sviečkami aj výmena katalyzátora. Neviem koľko taký katalyzátor na i20 môže stáť, radšej kúpiť nový kat. ako mať motor KO.
A asi ani servisy nemenia sviečky ak je interva výmenyl 8 rokov alebo 160 000 km.
Budem rád za odpovede, kedže palivo a ani olej tu podľa vyššie uvedených príspevkov by nemali mať vplyv na odchádzanie katalyzátorov a následné zničenie motora.
A iba doplním, že auto som kúpil s cca 29 tis. km a moj ročný nájazd je do 5 000 km za rok t.j. iba jazda v meste. Nerad by som auto poškodil a radšaj každých niekolko rokov by som kupil aj nový kat. ako za pár rokov príst o auto.
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 30 led 2020, 15:27
od Durino
fefe30:
Ak uvazime, ze problem je len v nedobre spalenom palive, ktore sa dostane do katalyzatora, tak potom moze byt teoreticky problem aj s podtacanim motora (ale aj prilisnym vytacanim) ked chcem od motora vysoky vykon pri nizkych otackach. Napr. idem do kopca na 2000 otackach (atmosfera) a pridavam plyn na podlahu. Ide tam mnoho benzinu (aj podla palubneho pocitaca) - bohata zmes, ale vsetko dobre neprehori a cast zmesi sa dostane do katalyzatora, kde potom este hori a poskodzuje ho. Za beznej jazdy (nie v plnej zatazi) by to mala uregulovat lambda sonda, ale pri plnej zatazi (plyne) sa myslim lambda regulacia vypina.
Za dalsie, nekvalitne palivo (mozno zle aditiva?) sposobuje usadeniny na lambda sonde, co moze znizit jej zivotnost, co moze mat za nasledok jej nespravne fungovanie a spalovanie bohatej zmesi, co moze opat poskodit katalyzator aj v rezime ciastocneho zatazenia.
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 30 led 2020, 15:29
od Durino
A samozrejme dobre zapalovanie (cievky, pripadne kable) aj kvalitne sviecky su nutne...
Re: Vadny katalyzator a pouzivany olej - otazka
Napsal: 30 led 2020, 17:57
od Durino
Este taka uvaha, kedze katalyzator pravdepodobne poskodzuje hlavne jeho tepelne namahanie (horenie paliva pred nim/v nom), tak ak sa motor pretazuje (podtacanim, alebo pretacanim) len kratkodobo (katalyzator sa nestihne tepelne pretazit), asi to nema na katalyzator az tak negativny vplyv, ako ked sa tepelne pretazuje dlhodobo, pri com sa potom rozpada. Inak by bol rozpadnuty katalyzator na kazdom druhom aute, ale nie je to tak... Teda, aspon dufam... Takze prevadzka na LPG pretazuje (originalny keramicky) katalyzator dlhodobo (vyssia teplota horenia LPG oproti benzinu), ako aj poskodena lambda sonda, ktora dava bohatsiu zmes, ak zmes dohara pred katalyzatorom a prehrieva ho. Preto, ak nekvalitne palivo poskodi lambda sondu, tato potom moze byt dovodom poskodenia katalyzatora. Jedina spolahliva moznost predidenia problemu s katom je asi jeho vymena za typ kovovy, nie keramicky. Kovovy je vhodny aj na LPG prevadzku. Otazka ale je, ci sa da taky kovovy na tie nase auta zohnat.