Už v jednom z testů Tucsonu NX4 jsem se o XCeedu letmo zmínil. A myslím, že s ohledem na fakt, jaké tohle auto je, by byla škoda to uzavřít jen letmou zmínkou.
Prvním XCeedem, který se nám (s mojí ženou) dostal do rukou byl, v různých testech několikrát zmíněný, Snikův zlatý XCeed 1,6 T-GDi - tedy pořádně ostrých 204 koní s DCT převodovkou (za volant manuálu by moje žena už nesedla –
).
Jestli se Vám XCeed líbí nebo nelíbí to je samozřejmě o očích každého. Já jsem od představení tohoto modelu jeho velkým fanouškem. Pořád je to hatchback, i když na trochu vyšších „nohách“, příď není přehnaně agresivní, snad i náznak úsměvu se najde
, profil je pořád běžný hatch a záď je krásně kulatá a roztomile boubelatá. Ano, i na tomhle autě se bohužel designéři nevyvarovali různých stříbřitých ploch a doplňků, ale po zkušenostech s fóliemi aplikovanými panem Svobodou by to několik čtverečních metrů matné a lesklé fólie vyřešilo k mé plné spokojenosti - takže celkově
.
Interiér je shodný s klasickým Ceedem a uspořádáním prakticky odpovídající i30 PDE. Je to tedy místo, které je mi velice dobře známé a hlavně je mi příjemné. Ovládací prvky jsou logicky rozmístěné, převládají HW tlačítka, prostě paráda. A samozřejmě skvělé sedačky! Vnitřní prostor, bohužel (ještě posléze rozvedu) odpovídá segmentu a velikosti auta. Tedy v rámci třídy velmi dobré. A kufr je též odpovídající.
Na tomhle autě je ovšem nejdůležitější jak jezdí!!! Od motoru s 204 koňmi očekáváte patřičnou dynamiku – a ona tam samozřejmě mě. XCeed není nijak těžký a motor má spoustu síly na to, auto rozpohybovat velmi rychle za hranice legálních rychlostí. DCT převodovka je, jako obvykle, naladěná výborně, u benzínových motorů to konstruktéři H/K umí (na rozdíl od dieselů – viz náš Tucson
) . Motor jde krásně do otáček a díky svému naladění jeho síla pěkně a citelně graduje. Má správně naštvaný zvuk, ale taky odpovídající spotřebu – každá sranda něco stojí
.
Ovšem alfou a omegou XCeedu je jeho podvozek. Ani po skoro půl roce jsem ještě úplně nezpracoval to, jak je schopen odvádět svou práci. Silnice kolem zámku Loučeň jsou jedním slovem příšerné – kdysi jsem dostal pitomý nápad jet tam svojí i30 Nline a záda mě bolely dva měsíce. Ale XCeed jezdí, jako by tam byl dokonale rovný povrch, ta kombinace jistoty a komfortu je něco, co jsem znovu zažil až v SantaFé testovaném tento víkend (pravda SF je ještě kousek dál, ale taky stojí dvakrát tolik!). Považuji za naprosto neuvěřitelné, že se tohle konstruktérům KIA Motors podařilo. Přitom si XCeed nepomáhá žádnou balonovou pneumatikou – obouvá 18“ ráfky a pneu mají profil 45
. Prostě to pořád ještě nechápu! A jak jsem už zmínil v testu Tucsonu – očekával bych, že na poli komfortu a jízdních vlastností Tucson XCeeda porazí, ale prohrál s ním ve všech směrech – jak v držení stopy, tak v komfortu – jen nevím, co mě tenkrát překvapilo víc. A radši tady ani nebudu psát jakými rychlostmi jsme se tam po těch silničkách III. třídy proháněli
. A to nejen já, ale i moje žena, to auto prostě nabízí takovou jistotu a přitom pohodlí, že to snad ani není možný…
Ani není velkým tajemstvím, že s Tucsonem TLE se moc nekamarádím a rád bych se ho co nejdřív zbavil. Jenže taky vnímám potřebu mojí ženy sedět v autě výš, kvůli lepšímu výhledu. A tak, když se objevilo v nabídce tohle auto:
- 1.jpg (106.5 KiB) Zobrazeno 1816 x
- 3.jpg (113.63 KiB) Zobrazeno 1816 x
- 2.jpg (97.65 KiB) Zobrazeno 1816 x
tak jsem prostě musel sednout za volant a vyrazit se na něj fyzicky podívat.
Je to XCeed modelového roku 2022, což se pozná třeba podle nového loga, ve výbavě Black edition s panoramou, motorem 1,5, T-GDi, ovšem ještě bez MHEV (KIA se mu zatím dokázala v segmentu C u benzínů vyhnout), samozřejmě s DCT (do Spojkovic se moje žena už nevydá a já se tam taky vracet nehodlám
). Na showroomu došlo na průzkum hlavně vnitřního prostoru – pořád musím brát v potaz, že je občas zapotřebí se přepravit ve třech dospělých a jedné rychle rostoucí puberťačce, a to ne jen na pár kilometrů. A moje máma není nejmladší a moje žena ani já nejsme zrovna malí drobečkové. A tady jsme narazili na limity segmentu C – ano, dalo by se to vydržet, ale o nějakém pohodlí na delší cestě se nedá mluvit
. Kompromis v podobě mého neusazení se za volantem (Tucson TLE) bychom vyměnili za kompromis na poli komfortu přepravovaných. A já fakt nechci být terčem stížností na komfort přepravy ze strany mojí ženy a mojí mámy najednou
.
Ale stejně jsem si posléze sedl do této předváděčky
- 4.jpg (98.28 KiB) Zobrazeno 1816 x
abych vyzkoušel v praxi kombinaci motoru 1,5 T-GDi a převodovky DCT – je to úplně stejné auto, jaké nakonec před svůj dům postavil petzl62.
I modrá XCeedu neskutečně sluší. Podvozek je stejný jako u snikovy 1,6 a je pořád stejně neuvěřitelně komfortní a jistý – je to prostě paráda.
Hodně mě zajímal motor bez MHEV. S pomocí baterky je to moc dobrý, ale ono je to moc dobrý i bez ní
. A zatímco 1,6 svým zvukem dává svou sílu a postavení na vrcholu modelové řady jasně najevo, tak 1,5 je tichým společníkem, o kterém ani nevíte. Sice má o nějaké ty koně méně, ale díky tichu vás nic nenutí to zkoumat. Zatímco 1,6 vás k dovádění vyzývá, 1,5 si vyloženě říká o pohodový styl jízdy (a přitom tam ten výkon samozřejmě je a když na to dupnete, tak taky umí pěkně pelášit). Ale když na to nedupete, tak jezdí krásně úsporně!
Podtrženo a sečteno, XCeed s motorem 1,5 T-GDi spárovaný s DCT by pro nás byl naprostým ideálem v 95% případů. Jenže těch 5% by bohužel nenabídl tolik vnitřního prostoru kolik je zapotřebí a moje i30 je na tom s vnitřním prostorem ještě hůř, takže tento kompromis prostě podstoupit nemůžeme
.
A věřte mi, že v tomto konkrétním případě mě to neskutečně s..e!!!