Tak jsem se ze včerejšího večera už vzpamatoval
a dávám na sklo svoje poznatky ze včerejšího seznamování s novou i20.
Prvně poděkování pro Mr. Hyundai za zprostředkování zprostředkování této seance, bylo to zábavné i užitečné, jelikož i20 je jedním z možných kandidátů na nástupce naší stárnoucí ix20.
První dojmy po shlédnutí auta zvenku i zevnitř byly silně pozitivní. Je to fakt pěkné auto, se kterým si designéři vyhráli zvenku i zevnitř a v tomto ohledu to je v porovnání s minulou generací významný krok.
Přední maska, detail rohu předních i zadních nárazníků, středový prolis kapoty, prolisy v bočních liniích, tvarování zrcátek, krásný detail zadní lampy (logo i20, integrované víčko nádrže), uvnitř žebrování na palubce navazující na výplně dveří, věnec volantu - všechno to vypadá dobře, ladí to k autu a přitom to nepůsobí přeplácaně a kýčovitě, chválím Drobný problém jsem měl s vnější klikou dveří: jsem zvyklý na dělenou kliku kdy palec opřu o fixní část a ostatními prsty otevírám. Tady je klika vcelku, takže palec při prvním pokusu o otevření zabolel, protože se nečekaně pohnul a svezl pod tělo kliky. Překvapilo to, ale dá se na to zvyknout.
Omlouvám se, že nepřikládám fotky, ale Štěpán jich dal na předchozí stranu skutečně dostatek a je škoda to tady dublovat, i tak je ten můj příspěvek dlouhý
Design ovšem není na úkor praktičnosti. Prostor pro cestující je dostatečný, vzadu s výhradou výšky, ale to je v tomto segmentu pro mojí postavu normální. Při mé výšce 183 cm a nastavení přední sedačky jsem si "za sebe" v pohodě sednul, místo na nohy vzadu bylo v pořádku.
Výhradu k interiéru mám u stropu, postrádám schránku na brýle. Nevím, jestli předchozí verze byla takto vybavena, já schránku rozhodně používám tohle by mi chybělo.
Zavazadlový prostor se oproti minulé verzi o cca 10% zvětšil, nabízí dostatek místa. Samozřejmě, my zpovykaní kombíkáři na to koukáme trošku s despektem, ale je třeba si uvědomit, že i30 FD kombi měl kufr 419 litrů, nyní je v i20 352 litrů (při použití dojezdovky o 25 l méně), což je prostě slušné číslo
Oceňuji fintu s možným sklopením zadního plata k opěradlům sedadel při převážení vyššího nákladu.
Ještě před nastartováním obligátní zvednutí přední kapoty, kde toho stejně nic nevykoumáme, ale jako správní recenzenti do toho musíme chvilku čučet
Ale ať hledáme, jak hledáme, ztracený čtvrtý válec jsme prostě nenašli
Rozložení motorového prostoru je známé a tady se nic nemění: nádržka ostřikovače, brzdovky, měrka oleje, aku, houkačka alarmu, to všechno je tam, kde jsme zvyklí z jiných
.
Takže kapota dolů a startujeme (máme výbavu STYLE, takže zde tlačítkem). Zvuk motoru netřeba popisovat, je to prostě 1.0 T-GDi. K čumáku provokativně přijíždí Albín, ale pokud si chcete poslechnout 1.5 DPi na volnoběh, musíte ídvácu zdechnout
Rozdíl tam fakt je.
Statická seznamovací fáze je za námi, takže hurá za volant a vyrážíme. Optimální pozici za volantem najdu brzy, stačí trošku posunout sedačku. Věnec volantu jde pěkně do ruky, výhled z vozu v pořádku, ovládací prvky v dosahu (pouze vyhřívání sedaček a volantu je umístěno nelogicky daleko od sebe - sedačky u šaltrpáky, volant nalevo pod volantem, ale na to jsem zvyklý i z jiných Hyundaiů...).
S autem se sžívám velmi rychle, záběr spojky je plynulý a očekávatelný, dávkování brzd plynulé (u i30 je o dost ostřejší). Stačí dva rozjedy, pár zatáček a v autě se cítím jako doma, to se mi líbí Zvukový projev tříválce je slyšet i v kabině, ale to není překvapení a nevadí mi. Koneckonců, teď jsem tři roky jezdil s naftou a to taky není tichošlápek. Průběh výkonu je typický pro maloobjemový turbomotor, v nižších otáčkách se neděje fakt NIC, s přibývajími otáčkami roste výkon strmě nahoru. Nevím, jestli má Hyundai chybu ve svých dokumentech, ale ofiko technická data uvádějí max. výkon při 4500 ot., což mi připadá dost málo
Vzhledem k faktu, že motor měl najeto méně než 900 km, tak jsem ho nezkoušel v oblasti mezních hodnot, ani dole ani nahoře, navíc ani stav silnic tomu nepomáhal (teplota lehce nad nulou, občas navlhlý povrch znečištěný řepnou kampaní a místním stavebním ruchem, skutečná slast pro bílé vozidlo).
Přestože jsme měli k dispozici slabší verzi tříválce (100k oproti 120k, která se osazuje i do i30), tak i tento syrový motor cvičil s i20 ve středních otáčkách slušně. Pokud s ním bude řidič jezdit tak, jak se má s oturbeným tříválcem jezdit, tak poskytne dostatečnou dynamiku pro běžné ježdění a bezpečné předjíždění. Spřažení podvozku s 16" koly (pozor, zde rozměr 195/55 R16) za mě slušné, klasické české okresky třetí a nižší třídy s okousanými krajnicemi a občasným výtlukem vylepšeným záplatou zvládala i20 slušně, spoustu nerovností jsem zaznamenal spíš sluchem, než aby se auto otřásalo a já musel korigovat směr. I při nečekané asfaltové vlně v zatáčce udržel vůz stopu. Otázka je, jak by se podvozek choval při průjezdu blíže limitu, ale jak jsem uvedl, vnější podmínky tomu nepřály a navíc si nemyslím, že by byla i20 primárně stavěná na high driving.
Na první pohled bylo nezvyklé
ovládání automatické klimatizace, ale rychle jsem si na něj zvyknul a chválím Dva nejčastěji používané prvky, ovládání teploty a intenzity ofuku, jsou robustní a intuitivně vyhledatelné po hmatu, takže jde topení ovládat za jízdy bez toho, že by řidič uhýbal pohledem od dění na vozovce.
Po ukončení testovací jízdy jsem skutečně spokojen.
Je to auto, které je příjemné zvenku i uvnitř a nabízí v rámci své třídy pohodlné a dynamické svezení , a to za rozumné provozní náklady. Během testovací jízdy PP ukazoval spotřebu 5,5, po zajetí předpokládám, že při běžném ježdění by se mohla spotřeba pohybovat mezi 5 - 5,5 litry.
Byl jsem si ovšem vědom, že sedím v top verzi vozu s odpovídající cenovkou (cena testovaného vozu 460 000,-), proto jsem si po návratu domů sedl ke katalogu a ceníku, abych zjistil, jaká i20 by konkrétně pro nás domů byla zajímavá jak vzhledově, tak i cenově.
A zde nástává mírná deziluze. Ne kvůli faktu, že auta jsou prostě dražší (to platí obecně napříč značkami a doba levnějších aut prostě končí), ale nemůžu se zbavit dojmu, že skladba výbav a motorizací není konkrétně pro nás moc šťastná.
Pro lepší představu nabízím i vyobrazení vozu ve výbavě Comfort s paketem Club, která bude podle mě často prodávaná a nabízená ve skladovkách:
https://www.sauto.cz/osobni/detail/hyun ... oFrom=list
https://www.sauto.cz/osobni/detail/hyun ... oFrom=list
Je to pořád chic auto, líbí se mi potahy s asymetrickou kresbou, ale rádio působí dost lacině a výbava Comfort Club (což je střed nabídky) by už mohla obsahovat středovou loketní opěrku. A teď pár poznámek k ceníku a skladbě výbav a motorizací:
- pokud jezdím převážně kratší trasy a nechci turbomotor, musím se spokojit pouze s 5-stupňovou převodovkou (dodávanou s motorem 1.2)
- dvojitá podlaha kufru je nabízena pouze v nejvyšší variantě Style
To je to opravdu natolik luxusní záležitost, že kvůli tomu musím vzít auto o 100 tisíc dražší než je Comfort Club?
- zajímavá by byla výbava Comfort Club (bez Clubu je Comfort podle mě nesmysl), ovšem postrádám tam středovou opěrku (bez toho se dá žít), parkovací kameru (dobře, taky není nutná), dokonce i zadní parkovací senzory (to už by tam fakt mělo být!) a u téhle ceny bych očekával i audiosystém s Android Auto / Apple CarPlay, ale bohužel tomu tak není
A to vše u auta s cenou 320 tisíc (1.2i), resp. 350 tisíc (1.0 T-GDi). Všechny ceny beru s aktuální vánoční prémií 40 tisíc.
- takže mě to směřuje do výbavy Smart, kde výše uvedené položky už jsou zahrnuty, a to s cenou 360 tis. / 390 tis.
- jenže za 380 tisíc už mám i30 HB Comfort 1.5 DPi, kde mám také malý kožený paket, rádio s AA, parkovací senzory + kameru, středovou opěrku, k tomu tu zmiňovanou schránku na brýle, prostornější interiér, větší kufr, výkonnější motor téměř stejně úsporný, prostě už mi v tomto momentě i20 nedává smysl, a to je škoda.
Resumé: Hyundai i20 má reputaci spolehlivého, úsporného a jednoduchého vozu, v aktuální generaci má snahu a potenciál rozšířit záběr na jiné cílové skupiny a být také nápaditým, líbivým a zábavným autem. Věřím, že na to má a přeji mu úspěch, mě se to auto fakt líbí, palec nahoru Na druhou stranu se nemůžu zbavit dojmu, že CZ import ztrácí body nešťastnou skladbou výbav, která zbytečně šroubuje cenu nahoru. Chápu, že spousta dosavadních uživatelů při obnově vozu nebude požadovat "moderní vymoženosti" nových vozů, ale pokud chce skutečně cílit na zákazníky, kteří touží po entertaining car, tak tito auto bez AA/AC audio chtít těžko budou a ne každý bude akceptovat cenu, za kterou může mít vůz vyšší třídy...
V nabídce by mi vyhovoval motor 1.5 DPi. Dříve se u i20 nabízel 1,4 a pro nemálo větší ix20 dokonce 1.6, takže to není nesmysl. Navíce je výkonnější než podladěná slabší 1.0 T-GDi 100k. I když chápu výrobce, že v dnešní době turbomotorů, (mild)hybridů a elektro hraček se neodváží nabídnout 2 atmosférické motory k jednomu modelu...
Omlouvám se za dlouhý topic, tohle se do pár vět nevejde. A to jsem nezmínil možnosti změny drive modů a infotainmentu, třeba se o tom zmíní někdo jiný...