Asi to bude naprosto ojedinělá vyjímka, co se recenzí aut od Hyu týče, ale dnes to nebude o hodnocení tohoto elektro vozítka mým stylem jízdy, který je mi blízký.
Jednak je to auto těžké, druhak na to primárně není určené a v neposlední řadě, to ani člověka nebaví, ale vezmeme to popořádku.
Design auta mě celkem uchvátil na úvodních fotografiích, později i na videu, ale ve finále zrovna Ioniq5 u mě dopadl tak, že na živo mě to vlastně vůbec neohromilo. Ne že by design nebyl hezký, on vlastně svým způsobem je, ale tak..... JINAK. To je asi to nejvíc vystihující slovo, které mě ve spojení s ním napadá. Srovnání designu Ioniqu od Michala Karpata s legendární Lanciou Delta Integrale, je pro mě při vší úctě, neúcta ke krásné dobové legendě s nezapomenutelným odkazem automobilového motorsportu, včetně pohonu který v té době měla. Ale jo, já tomu rozumím, o co mu šlo tím srovnáním, ale já se s tím prostě neztotožňuju. Pro mě je ten design určitě unikátní, neotřelý a hlavně, co já prostě ocením, nezaměnitelný. Samozřejmě se zase vyrojí spousta kritiků, jak tenhle kus je podobný tomuhle autu a tenhle zase jinému, ale za mě je to prostě povedené NĚCO JINÉHO
Přiznám se, že stejně v rozpacích jsem byl i z materiálů, z kterých je Ioniq vyroben, samozřejmě mluvím primárně o interiéru. Při usednutí dovnitř, jsem přemýšlel, k čemu vlastně ty "plasty" přirovnat. Nakonec mě napadlo jediné, recyklované PET lahve
vážně mě jiné přirovnání nenapadlo a třeba nebude daleko od pravdy, ale člověk si prostě připadá tak, že úplně nejde říct zda je to známka kvality nebo dokonce luxusu a nebo naopak lacinosti. Zároveň jsem byl zmatený tím, že určité části interiéru působily vážně pěkně, hodnotně, možná i luxusně. Jenže na mě je ten kontrast s určitými částmi co působí zase lacině prostě moc a ve finále jsem nebyl schopný říct, jestli je to vlastně dobře, nebo špatně.
Co se týče sedadel, tak ty se mi líbily moc, dokonce tak, že v nich člověk nebude mít problém jet 1500km někam na dovolenou. Samozřejmě s patřičnými nucenými zastávkami na dobití energie nejen posádky
Ale ona to vlastně není nevýhoda, protože pozice pro spaní která jde ze sedadel vytvořit, bude vlastně maximálně využitelná i v této chvíli, pokud se někomu nebude chtít protáhnout ale naopak si zdřímnout. Nikdo asi nečeká že budou buhvíjak držet tělo v zatáčkách, ani tam to není žádný průšvih, ale troufám si tvrdit, že to nikdo ani nebude reálně potřebovat.
Tím jsem se dostal k samotné jízdě, kterou začnu trochu netradičně a to volantem. Vůbec nejde o design jako takový, nebo dokonce chybějící logo, které vlastně chápu i dle vysvětlení nějaké chytré hlavy z Hyu, ale souhlasím s tím, že řidič určitě ví, že řídí Hyundai a nemusí to mít znázorněné na volantu. Každopádně co mě okamžitě zarazilo, je úchop volantu jako takový. Ono to možná z fotek nevypadá, ale okamžitě jsem cítil, že je prostě tvarovaný jinak. Pokud ho chytíte tak jak máte, tak je prostě posunutý celý tvar středu volantu výš, včetně uchopení v ideální pozici, není prostě přesně v polovině "kruhu", což mě okamžitě zarazilo. Na druhou stranu musím říct že po chvíli na volantem už to přestanete vnímat, ale snažil jsem se marně přijít na to, co tím chtěl kdo říct? Že by ten nejjednodušši způsob "přinucení" řidiče, držet volant v pozici za deset dvanáct
Ať tak nebo tak, jízda jako taková je příjemná, tichá, pro mě absolutně bez problému i na osazených kolech. Jasně, jsou situace kdy toho mají dost a nežehlí nerovnosti tak jak by třeba Štěpán čekal, ale já s tím problém neměl, což se vzhledem k tomu čím jezdím asi ani nečekalo. Projev čistě elektrického auta je pro mě, nevím proč, ale strašně podobný prvnímu svezení s vyhlášeným koncernovým TDI. NE, nezbláznil jsem se, hned vysvětlím. Vůbec nejde o to, že diesel zatáhne v určitých otáčkách, člověk v tu chvíli řekne, hm dobrý, ale pak už se vlastně nic neděje. Samozřejmě, Ioniq tenhle projev nemá, on zatáhne už od rozjezdu a lineárním nepolevujícím tahem jede pořád. Ptáte se kde je ta podobnost a vlastně tak trochu nesmyslné srovnání s TDIčkem? No prostě v tom, že si ten zátah užijete jednou, dvakrát, třikrát...... No a pak vlastně zjistíte, že to je fajn, že to hezky táhne, že je to příjemný jak to prezentuje sílu a okamžitý dostupný krouťák, ono to tak skutečně je, ALE! Ono to prostě po chvíli omrzí a vůbec nic, vás nebude lákat to dělat znovu a znovu. Takže pořád budete vědět, že tam ta síla je, že ji dokážete použít v situaci kdy bude třeba, ale dál nic, žádná zábava za volantem. Nebojte, hned to napíšu, ano, o tohle v tom autě vůbec nejde a nemá z principu jít, má se chovat přesně tak jak se chová, nic víc, nic míň
Z toho důvodu, tu ani nebudu psát jak je auto schopné jet na limitu, nebo být zábavné, jako je mým zvykem. Ani já jsem prostě za jeho volantem to neměl sebemenší důvod zkoušet, prostě mě to nelákalo
Čeho jsem si ale všiml, byl fakt pěkný zvuk audia, to se mi líbilo moc a nebál bych se ho srovnat kvalitou i projevem s mým JBL, které pro mě hraje fakt parádně. Zmiňuji to jen proto, že mám kolem sebe dost lidí, co si zrovna na audio u určitých modelů Hyu stěžují. Tady je to vše v naprostém pořádku a člověk si může vychutnat fakt pěkný poslech, který jen dotvoří klidnou a pohodovou atmosféru, která na palubě panuje a cítí se v ní Ioniq jako ryba ve vodě.
Závěrem bych jen chtěl říct, že přes veškerý komfort, ticho, příjemný projev, sílu motoru a ovladatelnost, jsem se nemohl dočkat, až sednu do Ráďového X-Ceedu s 1,6Tgdi a DCT, užít si o poznání hlučnější, ne tak komfortní, ani tak klidný auto jako Ioniq, za to s úsměvem na tváři už jen z toho, že jsem to nastartoval a ono to vrčelo....
Mějte se všichni fajn
Hezký večer