Tak mě napadlo, že bych pro budoucí zájemce mohl napsat pár poznatků k motoru a převodovce.
Jak je uvedeno výše, měli jsme IX 35 v ropě, 85 kW. Na naše použití ideální motor, dokonale sladěný s převodovkou, ale ty koně občas chyběly. Předjíždění si musel člověk dobře naplánovat.
Do nového jsem už naftu nechtěl a nastalo dilema, který motor zvolit. Ani mildhybrid jsem nechtěl, ale vzhledem k převodovce jiná možnost nebyla.
Prakticky všechny dostupné testy v té době byly na motor 132 kW a 4x4. I prodejce měl na půjčení pouze toto auto. Popravdě, nechtělo se mi dávat za 22 kW 70k navíc. Nakonec jsme šli do risku a objednali auto ve verzi N Line, kterou jsme na živo neviděli a motor 110 kW, o kterém jsme nic nevěděli.
A risk se vyplatil. K dnešku máme najeto 5600 km a musím říct, že jme spokojeni. Ty kW navíc oproti IX 35 jsou znát a i s takto velkým a těžkým autem na velkých kolech dokáží slušně pohnout. Samozřejmě to není na žádné závodění, ale svižná jízda není problém a předjíždění si nemusím dopředu nijak moc rozmýšlet, protože v případě potřeby stačí šlápnout víc na plyn, převodovka si podřadí o 2, někdy 3 stupně a auto vyrazí vpřed. O chodu motoru prakticky nevím, je potřeba se podívat na otáčkoměr, jestli vůbec běží. S tím je spojena i spotřeba. Tuto jsem nikdy moc neřešil, IX jezdila za 5 l i s těžší nohou, ale tady testy strašily, jak je to u té silnější verze se spotřebou hrozné. U 110 kW není. Samozřejmě oproti ropě je motor náchylný na způsob jízdy a dálniční rychlost nad 130 už se prodražuje, ale při běžné jízdě v dnešním provozu, při takovém to "splynutí s davem" jezdíme v rozmezí 6 - 7 l, při svižnější jízdě lehce nad limity s nějakým tím předjížděním 7 - 8.
Pro příklad uvedu občasnou cestu do Brna, která zahrnuje výjezd od domu, okresku, dálnici z Pohořelic do Brna, courání po Brně, nějaký ty nákupy, takže starty a svižně domů a takto se dá za 7 - 7,5 l.
Do Znojma podobně bez dálnice za 6,5.
Převodovka je sametová, řazení nahoru je neznatelné, dolů při plynulé jízdě téměř také. Motor má 3 módy - ECO, Normal a Sport.
Na mód ECO umožňuje tzv. plachtění. Toto není závislé na vůli řidiče, řídí si to elektronika, někdy při něm motor vypne, někdy ne a někdy neplachtí a rekuperuje. Je to takové nevyzpytatelné a my tento mód moc nepoužíváme. Vlastně jen občas na známé trati, kde už víme, jak se to asi bude chovat. Jinak se běžně stává, že čekáte plachtění, auto rekuperuje, blíží se třeba křižovatka a těsně před ní auto přejde do plachtění, motor vypne a vzápětí ho nastartujete přibrzděním.
Mód Normal je projevem podobný, ale bez plachtění. Pořád je projem motoru takový mdlý, reakce na plyn "línější" ale pro běžnou jízdu naprosto v pohodě a je to námi nejčastěji používaná varianta. Spotřeba nepatrně vyšší, jak na ECO.
Sport je potom o tom, že reakce motoru znatelně zrychlí, převodovka řadí nahoru ve vyšších otáčkách a dolů podřazuje o víc stupňů při prudkém přidání plynu. Taky se tady uplatní pádla pod volantem, která umožní manuální řazení a člověk si tu jízdu víc užívá. Spotřeba je samozřejmě odvislá od toho šlapání na pedál. Dá se jet za stejno, jak na Normál, ale dá se i za 12.
Na závěr ještě malá poznámka k tom Mildhybridu. Jeho přínos nedokážu posoudit, zasahuje naprosto neznatelně. Jak by auto zrychlovalo bez něj těžko říct. O jeho činnosti vím jen z displeje.
Co ale vím bezpečně je fakt, že díky němu nebudu jen tak měnit brzdové desky. Rekuperace auto zpomaluje, od takových 50 km někdy až citelně a v řadě případů při dojezdech v obci, ke křižovatce apod.není vůbec potřeba sahat na brzdy. Když se s tím člověk naučí žít, je to fajnové.
Tož, to zatím asi vše.