dilema olej-jaky je rozdil mezi oznacenim motoru

Startování, spojka, převodovka, provozní kapaliny.

Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři

morgRing
*
Příspěvky: 13
Registrován: 14 pro 2022, 22:22

Re: dilema olej-jaky je rozdil mezi oznacenim motoru

Příspěvek od morgRing »

Děkuji pánové za rady, budu se jimi řídit :-)
Tak určitě nemám v úmyslu nechat olej 30000km, měnil jsem vždy po 10 000.
i30 Fastback
Reklama
 

Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2737
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: dilema olej-jaky je rozdil mezi oznacenim motoru

Příspěvek od Richard555 »

Já se omlouvám všem Hyundajákům, že jsem se rozepsal o Mazdě . nicméně téma oleje v motoru je téma které nejvíc čeří vzduch na všech forech, ale opravdu se jedná o celkem zbytečné rozepře. Prostě se dá říci že jakýkoliv olej , který je pravidelně a včas měněn vyhovuje pro jakýkoliv motor :wink:
To ale neplatí o převodovkách, tam opravdu není možné vybrat jakýkoliv olej, ale pouze ten který je doporučen a ještě jedna poznámka: náplň převodovky opravdu není celoživotnostní !!!! :D
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Uživatelský avatar
Jondre
**
Příspěvky: 118
Registrován: 03 říj 2020, 16:23

Re: dilema olej-jaky je rozdil mezi oznacenim motoru

Příspěvek od Jondre »

Richard555: dovolím si reagovat na "celoživotnostní" olej v převodovce. Ona když se ti převodovka, v krajním případě, odporoučí do věcných lovišť po několika desítkách tisíc kilometrů kvůli starému oleji, tak tam ten olej fakticky byl "celoživotnostně" a vše je tedy jak má být :D
Hyundai i30 kombi 1.5 DPI, Smart
Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2737
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: dilema olej-jaky je rozdil mezi oznacenim motoru

Příspěvek od Richard555 »

Jen ještě jedno upřesnění mého příspěvku výše, chtěl jsem to do něj dopsat ale už to nešlo. U motorového oleje je třeba respektovat přítomnost či nepřítomnost filtru pevných částic a volit olej který filtr nepoškodí. Tím svým vyjádřením , že se dá do motoru použít víceméně jakýkoli olej jsem myslel viskozitu a výkonostní třídu API.
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
morgRing
*
Příspěvky: 13
Registrován: 14 pro 2022, 22:22

Re: dilema olej-jaky je rozdil mezi oznacenim motoru

Příspěvek od morgRing »

Richard555: Už pár dnů ten olej hledám. Jen je na mě těch norem nějak moc. Píšeš, že viskozita není tak důležítá, pokud si pamatuju, tak třeba 5w30 bude hustší, než 0w30. Podle tabulky v manuálu by ale 0w30 mohl být. Dobrá, do Afriky ani za polár nejezdím, v létě v Maďarsku bývá ovšem dost vedro. Asi víc než +30 st. V Peugeotu jsem míval 5W30, ale tam jsem to nějak neřešil. Tady mám GPF a turbo. Fakt bych nerad motor zabil blbým olejem. Já vím, můžu jet do "značkovýho" servisu a neřešit. Jenže to je jenom odsunutí problému na pozdější dobu, až tam nebudu jezdit. Mám v úmyslu jet jen na první garančku a pak se na ně vykašlat. To jsem ale teď nebudu cpát, nebo mi to smažou;)
Můžu se zeptat teda konkrétně?
LIQUI MOLY Special Tec
Viskozitni trida SAE:0W-30
obsah [litr]:5
specifikace:ACEA C2, API SN
Chybí tam údaj CF, to by mělo být pro motor s GPF. A musí tam ten údaj CF být? Tak se přiznám, že jsem z toho trochu magor. Tohle mi ale vyfiltroval jeden obchod po zadání vozidla.
Podobně filtruje německý Amazon. Popravdě bych radši koupil olej v Německu, u nás jim moc nevěřím. Četl jsem i o tom, že třeba Castrol se hodně falšuje.
Myslel jsem třeba, že tu napíše majitel stejnýho auta a motorizace, co si do svýho miláčka leje..;)
Nejsem odborník na motory, sice se pár motorářema znám, ale to jsou Catry, úplně jiná liga;) No snažím se dovzdělat, ale jde to ztuha.
i30 Fastback
Uživatelský avatar
Pjotr1
***
Příspěvky: 801
Registrován: 26 črc 2020, 17:51
Bydliště: ostrov pozitivní deviace

Re: dilema olej-jaky je rozdil mezi oznacenim motoru

Příspěvek od Pjotr1 »

taky jsem na začátku hodně řešil jaký olej a na konce jsem zjistil, že optimální (z mnoha pohledů - parametry, zkušenost, cena, ...) je Shell Helix Ultra 0W30. Tak doporučuju nešpekulovat a hlavně ho měnit včas.
i30 kombi 2020- Style 1.4 t-gdi navi Olivine Grey
ex : Nissan Primera 2.0i
Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2737
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: dilema olej-jaky je rozdil mezi oznacenim motoru

Příspěvek od Richard555 »

předpokládám ,že tím CF myslíš v označení oleje toto Vyznačil jsem to červeně tučně):

5W30 (viskozita - tekutost čím menší číslo před W tím je olej tekutější za studena to druhé číslo určuje tekutost ohřátého oleje)
ACEA A a nějaké číslo 1-5 pro benzínové motory - B a nějaké číslo 1-5 pro vznětové motory - C a nějaké číslo je pro motory a DPF ,GPF
API S a nějaké písmeno A-P benzínové motory - C a nějaké písmeno A-G pro naftové motory čím dále je druhé písmeno v abecedě tím je olej lepší
Jsou ještě další normy - firemní či ILSAC.....

Asi hledáš u API SN/CF to tam samozřejmě být nemusí když není olej vhodný pro naftové motory

Co jsem napsal je hodně jednoduché ale snad to postačí...
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
morgRing
*
Příspěvky: 13
Registrován: 14 pro 2022, 22:22

Re: dilema olej-jaky je rozdil mezi oznacenim motoru

Příspěvek od morgRing »

Díky za vysvětlení. Nevím jestli sem můžu dát odkaz, asi ne. Vím, Shell doporučuje i výrobce. Našel jsem třeba toto:
SHELL Helix Ultra 0W30 ECT C2/C3
SAE 0W30, API SN, ACEA C2/C3
To by mohlo být, ne?
Děkuji zúčastněným za čas :-)
i30 Fastback
Uživatelský avatar
Richard555
******
Příspěvky: 2737
Registrován: 03 bře 2010, 18:08
Bydliště: Praha

Re: dilema olej-jaky je rozdil mezi oznacenim motoru

Příspěvek od Richard555 »

Určitě nešlápneš s Shell vedle jde spíš o to, jestli hodláš auto prohánět - tedy vyžadovat od něj dlouhodobě vysokou zátěž a tehdy je dobře použít olej hustší 5W30 5W40, jestli používáš auto spíš mimo dálnici a kratší cesty , tak je lepší 0W 20, 0W30 atd. Jde o to , že olej provozem řídne, a tak po cca ujetí pár tisíc km se z oleje 5W30 stane třeba 0W20 co se stane když použiješ řidší olej 0W20 je otázka. Prostě my v Evropě neustále chceme snižovat CO2 a že ten požadavek ničí majetek (motor) nikomu nevadí dokonce ani těm poškozeným. Úspora z použití řídkých olejů je pofiderní možná 0,1-0,2 na 100Km, stejně jako u StartStop systému a je vůbec otázka jestli se v reálném provozu nějak projeví. Např. normální baterie stojí cca 1500-2000 baterie do koncernových vozů stojí cca 4000-5000 + návštěva servisu kvůli nakodování nové baterie. A to zhruba co 3 roky. U normálního auta vydržela baterie 5-7 let. Výroba té baterie stojí taky nějakou energii tedy i CO2 ..... tak nějak nevím.... :roll:
K těm olejům ještě toto, otázka co se bude nejvíc falšovat - pančovat ? No samozřejmě ty nejznámější a nejpoužívanější značky (Shell Castrol atd.)

Já používám Yacco 5W30 lube GDI , ale nemám turbo ani GPF zato mám přímý vstřik a kompresní poměr 14:1. Mrkni třeba na tento : Yacco 5W30 VX1000 LE , ale jestli jsi vybral Shell dej tam Shell nic se nestane :wink:

Nejsem dealerem Yacco :D
Mazda CX3 2.0 6°man.,IX55 V6 CRDI 4x4,Santa Fe CRDI VGT 4X4 2005,YAMAHA 125 Majesty 2005,bejvávalo:Daewoo Nubira kombi 2.0 CDX LPG,Škoda Felicia Kombi 1,3MPI,Pontiac Le Mans,Mistubishi Space Wagon,Škoda Favorit,Moskvič 2140,Moskvič 403,skůtr ČZ175
Odpovědět

Zpět na „i30 2016- Motor a převodovka“