Stránka 2 z 3
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 18:28
od Mi.Ha.
To je zase téma jak zimní letní pneu v tv nova.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 18:45
od Pjotr1
Tento nelogický argument slyším poměrně často, že je potřeba po nějakých km vyvážit kola. To vám nakukali pneuservisy aby měly na chleba ? Pokud neměním gumu resp. pozici gumy vůči disku tak nemůže dojít k rozvážení. Postupným ojížděním se nemůže změnit rozložení hmotnosti na obvodu kola. Ani špatný tlumič = sjeté plošky na gumě neudělá nevyvážené kolo. Nutný předpoklad je že na disku nemám přilepené bláto, ale takové kolo se stejně nevyvažuje. Jen přirovnání : F1 za závod zcela ojedou gumy a nikdy je v průběhu závodu nedovažují a to tam jsou jiné rychlosti a probržděné plošky na gumě.
Já takto bez průběžného dovažování jezdím léta a vibrace jsem zažil jen u ruských gum, kde došlo ke zplacatění gumy vlivem delšího stání. Ale tomu by dovážení stejně asi nepomohlo.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 19:05
od slabostka
tak ty si celkom mimo.... čiže podľa teba stačí vyvážiť raz pri kúpe pneu a potom už vôbec
tak v tom pokračuj.... a sem tam si všimni že tí ktorí vyvažujú tie záťaže dostávajú po čase v inej váhe a na iné miesto. Guma je pritom stále na rovnakom mieste oproti disku. Zrejme je to finta pneuservisu a vyvažovačky ukazujú náhodné čísla.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 19:14
od Pjotr1
Tak pro tvojí informaci : když mi nasazovali poslední zimáky, tak po vyvážení se jim jedno závaží odlepilo tak dávali všechny znova a dávali je v jiné gramáži a na jiná místa. A to to kolo neopustilo vyvažovačku. Takže tvůj pochybný argument neberu.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 20:11
od idam.i
A keď mám na aute celoročky,tak ako z vyvažovaním ?
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 21 čer 2023, 20:27
od sud
odjakziva po kazdej vymene kolesa/kolies kontrolujem dotiahnutie matic/skrutiek po prejedni par km, hoc aj si kolesa vymenim sam, stale to spravim a stale sa najde nieco co je treba jemne dotiahnut, mozno je to prehnane, ale istota je istota, poznam niekolko pripadov ked to bolo uvolnene napriek kontrole momentovym klucom
co sa tyka vyvazovania, tak po rokoch viem, ze mi staci vyvazit sadu kolies (leto/zima) kazdu druhu sezonu, pokial viem ze som nechytil obrubnik ci krater na ceste, vtedy davam overit a spravit aj geometriu, zatial som to musel za vyse 20r vykonat len raz
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 22 čer 2023, 01:03
od Boryš
Zatím se mně nikdy nestalo že by se změnilo dotažení šroubů/matic kol. Většinou si je měním sám. Mám momentový klíč.
K anketním otázkám v úvodním postu:
Ano, kontroluji dotažení šroubů/matic kol po servisu (nejen pneuservisu). Nepamatuji že by byly málo dotažené. Ale naopak dotažení "na krev" jsem už několikrát zažil.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 22 čer 2023, 11:09
od Neo-Mike
Já si teda kola měním sám. Mám dvě sady a momentovým klíčem je neutahuji. Prostě od oka je dotáhnu a po ujetí 50-100 km zkontroluji. Ještě se mi na žádném autě nestalo, že by se mi povolilo kolo nebo že bych dotahoval matice. Spíš ze zkušeností, to některé servisy přetahují tak, že mám co dělat to povolit.
A co se týče vyvažovaní kol. Kola přehazuji na nápravách každou sezónu, tak jak to je v příručce. Nechám je vyvážit, když dostávají nové gumy. Potom když je kolo dole, tak zkontroluji zda jsou všechna závaží na místě a jinak nevyvažuji každou sezónu. Jedině když začnu pozorovat nevyváženost, tak je nechám zkontrolovat. A to mám nájezd přes 35 tisíc km za rok. Na žádném autě, jsem nenechal každý rok vyvažovat kola a nikdy s tím nebyl problém.
Každý rok převažovat kola mi přijde zbytečné. Mám zkušenost, kdy na dřívějším autě mi jeden nejmenovaný servis obouval nové pneumatiky. I když to podle vyvažovačky bylo správně vyvážené, tak klepalo řízení při vyšší rychlosti. Nechal jsem to zkontrolovat v jiném servisu a tam jim to ukázalo úplně jiné množství závaží.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 22 čer 2023, 16:56
od zopper
Ty vyvažovačky sice vypadají, že je může obsluhovat cvičená opice, ale pokud to má být dobře (tj. ne stylem "lepím další a další závaží, dokud to neukáže +- ok"), tak to chce zkušenost a odhad. Jsou lidi, co tam nalepí hromadu olova křížem krážem, a když to pak dostane na převážení do ruky někdo, kdo to umí, tak mu stačí pár malých závažíček.
Dotáhnutí kontroluji momentovou ráčnou, občas nějaký šroub dotáhnutí ocení, i když by se asi nic nestalo kdybych ho nechal být - není to takový rozdíl, ale je poznat, že si něco trochu jinak sedlo.
Nechat kola jednou za čas převážit mi přijde jako dobrý nápad i pokud ještě není čas na výměnu penu. Vždycky se může stát, že nějaká sada závaží časem upadne, třeba s lehkou pomocí wapky v myčce.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 22 čer 2023, 23:27
od Boryš
Jen ještě poznámka: utahování "na krev" mě stálo svého času 3,5 tisíce Kč. Nebo používání pneu utahovačky. Stržený závit v náboji kola... Na Mareu si tolik zaúčtovali za výměnu.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 23 čer 2023, 06:35
od slabostka
K vyvazovaniu len posledna vec - ze kazdu sezonu... Jeden ma sezonu 5000 km iny 25 000km a borci aj viac.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 23 čer 2023, 08:26
od Mexican
ja som pocas zivotnosti pneu na disku nevyvazoval ani raz na ani jednom aute. A to boli pneu (napr Kleber Dynaxer) ktore som konkretne u seba menil po 70 000km.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 23 čer 2023, 09:01
od oltcitak
No ono to obcas moze dopadnut tak, ze raz prišiel od cesty jeden, ze ci nepoziciam golu na povolenie kolesa, ze dostal defekt, tak som tam isiel, a na jednom stole som pomocou 1/2" góly odlomil tycku z tej Goly, poctivá Tona, pretoze som nasadil na nu metrov rúru, tak bol zahryznutý sroub. Jednoducho obcas zhodit kolesa a pozriet ich(aj znutra disku) je vhodne a žiaduce. Ale nech si robí každý ako chce.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 23 čer 2023, 16:32
od slabostka
Zlomil si racnu alebo trhak? Racnu ak sa da na tieto ucely nepouzivam.
Re: Kontrola dotažení matic kol po výměně
Napsal: 23 čer 2023, 16:34
od slabostka
Mexican píše: ↑23 čer 2023, 08:26
ja som pocas zivotnosti pneu na disku nevyvazoval ani raz na ani jednom aute. A to boli pneu (napr Kleber Dynaxer) ktore som konkretne u seba menil po 70 000km.
- to nic su aj taki ktori za taky cas nevymenia ani olej.