Stránka 2 z 3
Re: Omluva
Napsal: 27 pro 2005, 14:18
od Romcis
ivan.raffai@seznam.cz píše:Jirka1 píše:Ivane a nevíš kolik těch žárovek tam je?
Pánové moc se omlouvám,s těmi světlíčky je to trošičku jinak!!
U scupíček na pod svícení jich je s paticí T10 -pět kusů!!
Samozřejmě,že mám na mysli podsvícení budíků!!
Ostatní jsou ty malinké viz:
U ostatních modelů Hyundajů nemám tušení!!
Tyjo Ivane nemohl by jsi sem hodit fotky jak vypada to tvoje modry podsviceni? Docela rad bych to videl jak to vypada jak budiky tak jestli mas i to ostatni.Nebo mi to pls posli na mail.Diky moc.
Re: Omluva
Napsal: 27 pro 2005, 17:50
od ivan
Romcis píše:ivan.raffai@seznam.cz píše:Jirka1 píše:Ivane a nevíš kolik těch žárovek tam je?
Pánové moc se omlouvám,s těmi světlíčky je to trošičku jinak!!
U scupíček na pod svícení jich je s paticí T10 -pět kusů!!
Samozřejmě,že mám na mysli podsvícení budíků!!
Ostatní jsou ty malinké viz:
U ostatních modelů Hyundajů nemám tušení!!
Tyjo Ivane nemohl by jsi sem hodit fotky jak vypada to tvoje modry podsviceni? Docela rad bych to videl jak to vypada jak budiky tak jestli mas i to ostatni.Nebo mi to pls posli na mail.Diky moc.
Zatím nemůžu Romcisi!Nedostanu fotky do počítače přes usb-čko nějak to
blbne,zatím nevím čím to je,je mi líto!!
diody
Napsal: 28 pro 2005, 19:20
od dark1
Dal som obrazky mojho podsvietenia do albumu.
Mam podsvietenie pristrojovky a aj ovladacou.Toto podsvietenie som si robil pomocou modrich diod. do povodnych obymok som dal diodu a pricinoval som knej odpor. Akurat pri modrom podsvieteni neni dobre vidno cervene casti. tam som dal obicajnu ziarovku.
Napsal: 28 pro 2005, 20:21
od Jirka
Tak se musím svěřit, že jsem to vzdal, ať dám rozptylky nebo bodovky viz. výše, tak je to nestejnoměrně osvětlený a celej efekt je k ničemu. Sehnal jsem žárovky celoskleněný z modrýho skla, jsou silnější, oproti 3,4W jsou 5W a svítí výraznou bílou barvou, takže jsem to ukončil a vyřešil takhle.
Napsal: 28 pro 2005, 22:11
od ivan
Jirka1 píše:Tak se musím svěřit, že jsem to vzdal, ať dám rozptylky nebo bodovky viz. výše, tak je to nestejnoměrně osvětlený a celej efekt je k ničemu. Sehnal jsem žárovky celoskleněný z modrýho skla, jsou silnější, oproti 3,4W jsou 5W a svítí výraznou bílou barvou, takže jsem to ukončil a vyřešil takhle.
Zrovna dneska Mě napadlo jestli vlastně existují normální klasické žárovičky aby byly jen barevné!!Oranžové známe všichni to je jasné!!
A to ti svítí ty žárovičky do bíla???A co kdybys koupil jsou takové šprcky na ty žárovičky,bylo by to ještě lepší,ale dioda je dioda!!
A pánové málo kdo to ví,ale Scoupíčka už z fabriky měly žárovičky typu T10 bílé potažené tou šprckou! Tak že žádný nový patent pod sluncem!!
Byly modré,zelené a červené a akorát u panelu topení to svítilo žlutě!!
Napsal: 28 pro 2005, 22:22
od Jirka
No taky mě to překvapilo, je to dost tmavě modrá, ale svítí fakt bíle. Nechápu to, ale nevadí. Nevím jestli se vyrábí různé barvy ale dost pochybuju. jedna žárovka stála 40,- A s těma šprckama, to tak je u všech Hyundaiů 90-tých let. Já je kdysi měl na parkovačkách a po cestě do Chorvatska byly bílý. A tyhle origo nesvítí modře, spíš dělaj takovou lepší bílou barvu
Napsal: 28 pro 2005, 23:46
od dark1
S rozptilkami bi to bolo lepsie, ale ked som to robil tak som ich nikde nezohnal. Ale aj tak to v aute vyzera omoc lepsie ako na tych fotkach, lebo ked som to fotil nebola este uplna tma a ktomu je to fotene mobilom.
Re: diody
Napsal: 29 pro 2005, 00:10
od black_sheep
dark1 píše:
Dal som obrazky mojho podsvietenia do albumu.
Mam podsvietenie pristrojovky a aj ovladacou.Toto podsvietenie som si robil pomocou modrich diod. do povodnych obymok som dal diodu a pricinoval som knej odpor. Akurat pri modrom podsvieteni neni dobre vidno cervene casti. tam som dal obicajnu ziarovku.
nemas nahodou JVC radio? tohle odnekud znam..
Napsal: 29 pro 2005, 19:46
od dark1
Ano je to JVC.
LED
Napsal: 29 pro 2005, 19:49
od SC
ivan.raffai@seznam.cz píše:Jirka1 píše:Tak se musím svěřit, že jsem to vzdal, ať dám rozptylky nebo bodovky viz. výše, tak je to nestejnoměrně osvětlený a celej efekt je k ničemu. Sehnal jsem žárovky celoskleněný z modrýho skla, jsou silnější, oproti 3,4W jsou 5W a svítí výraznou bílou barvou, takže jsem to ukončil a vyřešil takhle.
Zrovna dneska Mě napadlo jestli vlastně existují normální klasické žárovičky aby byly jen barevné!!Oranžové známe všichni to je jasné!!
A to ti svítí ty žárovičky do bíla???A co kdybys koupil jsou takové šprcky na ty žárovičky,bylo by to ještě lepší,ale dioda je dioda!!
A pánové málo kdo to ví,ale Scoupíčka už z fabriky měly žárovičky typu T10 bílé potažené tou šprckou! Tak že žádný nový patent pod sluncem!!
Byly modré,zelené a červené a akorát u panelu topení to svítilo žlutě!!
Doporučuji se LED diodám pro tenhle účel vyhnout. Mám s tím velice špatné zkušenosti z vozidel naší tuzemské značky. Vím že Hyundai je technologicky (snad) o něco dál, ale i tak. Žárovka se s lecčím vyrovná, narozdíl od LEDky, která bude dost trpět. V autě neustále kolísá napětí a běžně se v síti vyskytují krátkodobé špičky (surge) o amplitudě až kolem 100V - např. při rozpínání solenoidu od ABS apod. LEDka to krátkodobě vydrží, ale její život se bude dost zkracovat. Samozřejmě že novější a dražší modely aut používají LEDky běžně, ale rozhodně je nemají zapojené jen tak přes odpor, ale mají tam udělaný zdroj proudu + ochranu proti přepětí.
Dost problém je i s mechanikou. I když se LED důkladně připájí k desce a zalepí do fixačního tmelu pro vozidlové součásti, stejně bude dostávat takové vibrace, že se může snadno uklepat vývod, nebo se jen naruší a bude to na hrbolech blikat. To se snadno stane i mrazem, protože LEDky, které koupíte běžně v obchodě jsou do teplotního pásma Commercial, tedy 0 až +55 stupňů. LEDky v provedení do vozidla (-40 až +85 stupňů) jsou podstatně dražší a výrobci vědí proč.
SC
Re: LED
Napsal: 29 pro 2005, 23:30
od ivan
SC píše:ivan.raffai@seznam.cz píše:Jirka1 píše:Tak se musím svěřit, že jsem to vzdal, ať dám rozptylky nebo bodovky viz. výše, tak je to nestejnoměrně osvětlený a celej efekt je k ničemu. Sehnal jsem žárovky celoskleněný z modrýho skla, jsou silnější, oproti 3,4W jsou 5W a svítí výraznou bílou barvou, takže jsem to ukončil a vyřešil takhle.
Zrovna dneska Mě napadlo jestli vlastně existují normální klasické žárovičky aby byly jen barevné!!Oranžové známe všichni to je jasné!!
A to ti svítí ty žárovičky do bíla???A co kdybys koupil jsou takové šprcky na ty žárovičky,bylo by to ještě lepší,ale dioda je dioda!!
A pánové málo kdo to ví,ale Scoupíčka už z fabriky měly žárovičky typu T10 bílé potažené tou šprckou! Tak že žádný nový patent pod sluncem!!
Byly modré,zelené a červené a akorát u panelu topení to svítilo žlutě!!
Doporučuji se LED diodám pro tenhle účel vyhnout. Mám s tím velice špatné zkušenosti z vozidel naší tuzemské značky. Vím že Hyundai je technologicky (snad) o něco dál, ale i tak. Žárovka se s lecčím vyrovná, narozdíl od LEDky, která bude dost trpět. V autě neustále kolísá napětí a běžně se v síti vyskytují krátkodobé špičky (surge) o amplitudě až kolem 100V - např. při rozpínání solenoidu od ABS apod. LEDka to krátkodobě vydrží, ale její život se bude dost zkracovat. Samozřejmě že novější a dražší modely aut používají LEDky běžně, ale rozhodně je nemají zapojené jen tak přes odpor, ale mají tam udělaný zdroj proudu + ochranu proti přepětí.
Dost problém je i s mechanikou. I když se LED důkladně připájí k desce a zalepí do fixačního tmelu pro vozidlové součásti, stejně bude dostávat takové vibrace, že se může snadno uklepat vývod, nebo se jen naruší a bude to na hrbolech blikat. To se snadno stane i mrazem, protože LEDky, které koupíte běžně v obchodě jsou do teplotního pásma Commercial, tedy 0 až +55 stupňů. LEDky v provedení do vozidla (-40 až +85 stupňů) jsou podstatně dražší a výrobci vědí proč.
SC
Dík za vysvětlenou!
Re: LED
Napsal: 30 pro 2005, 08:27
od ryba
_cit.
Doporučuji se LED diodám pro tenhle účel vyhnout. Mám s tím velice špatné zkušenosti z vozidel naší tuzemské značky. Vím že Hyundai je technologicky (snad) o něco dál, ale i tak. Žárovka se s lecčím vyrovná, narozdíl od LEDky, která bude dost trpět. V autě neustále kolísá napětí a běžně se v síti vyskytují krátkodobé špičky (surge) o amplitudě až kolem 100V - např. při rozpínání solenoidu od ABS apod. LEDka to krátkodobě vydrží, ale její život se bude dost zkracovat. Samozřejmě že novější a dražší modely aut používají LEDky běžně, ale rozhodně je nemají zapojené jen tak přes odpor, ale mají tam udělaný zdroj proudu + ochranu proti přepětí.
Dost problém je i s mechanikou. I když se LED důkladně připájí k desce a zalepí do fixačního tmelu pro vozidlové součásti, stejně bude dostávat takové vibrace, že se může snadno uklepat vývod, nebo se jen naruší a bude to na hrbolech blikat. To se snadno stane i mrazem, protože LEDky, které koupíte běžně v obchodě jsou do teplotního pásma Commercial, tedy 0 až +55 stupňů. LEDky v provedení do vozidla (-40 až +85 stupňů) jsou podstatně dražší a výrobci vědí proč.
_konec cit.
Dovolim si nesouhlasit. K tematu podsviceni a takovych serepeticek nemam co rict, ale rozdil LED a zarovka je podstatny a hlavne LED dele vydrzi. Mohu demonstrovat zvonkem (8V st) kam jsem jako malej smrad ve 12 letech zapajel ledku do spinace. Je to venku, +35 az -20 a zadnej problem uz tak 15 let. At to to jde non stop na stridavej!
Mas pravdu, ze zarovka lepe snasi hupy napeti v siti, ktere tam skutecne jsou, ale vzdy se to hybe kolem 12,4-14,8 jinak to ani nejde, to bys odpalil ECU:) Nevim kde jsi vzal amplitudu 100V:) Jedna se o ss napeti, tzn usmerneny z altiku, i kdyz obycejnym graetzem (4 diody-mustek) ale aspon neco. Takze o amplitudach nemuze byt rec. Co v aute predevsim pracuje jsou proudy, ta litaji od nekolika mA az do stovek A. VN vedeni na zapalovani musi byt galvanicky oddeleny, coz je - civkami.
LED jako alternativa muze byt, samozejme s adekvatni napetovou charakteristikou. Nesmis ji pochopitelne pripajet primo na plosnak a to natvrdo dolepit do interieru. LEDka musi byt na lankach, proste pruzny privody, stejne jako zarovka se stekrem. Jinak by se daleko snadneji vyklepala, v tom ma predprispevatel pravdu
Re: LED
Napsal: 30 pro 2005, 15:20
od SC
ryba píše:_cit.
Dovolim si nesouhlasit. K tematu podsviceni a takovych serepeticek nemam co rict, ale rozdil LED a zarovka je podstatny a hlavne LED dele vydrzi. Mohu demonstrovat zvonkem (8V st) kam jsem jako malej smrad ve 12 letech zapajel ledku do spinace. Je to venku, +35 az -20 a zadnej problem uz tak 15 let. At to to jde non stop na stridavej!
Mas pravdu, ze zarovka lepe snasi hupy napeti v siti, ktere tam skutecne jsou, ale vzdy se to hybe kolem 12,4-14,8 jinak to ani nejde, to bys odpalil ECU:) Nevim kde jsi vzal amplitudu 100V:) Jedna se o ss napeti, tzn usmerneny z altiku, i kdyz obycejnym graetzem (4 diody-mustek) ale aspon neco. Takze o amplitudach nemuze byt rec. Co v aute predevsim pracuje jsou proudy, ta litaji od nekolika mA az do stovek A. VN vedeni na zapalovani musi byt galvanicky oddeleny, coz je - civkami.
LED jako alternativa muze byt, samozejme s adekvatni napetovou charakteristikou. Nesmis ji pochopitelne pripajet primo na plosnak a to natvrdo dolepit do interieru. LEDka musi byt na lankach, proste pruzny privody, stejne jako zarovka se stekrem. Jinak by se daleko snadneji vyklepala, v tom ma predprispevatel pravdu
Psal jsem to jako dobre minenou radu a nechtel jsem se hadat. Ale neda mi to, abych nereagoval.
1) jednalo se o mraz kontra mechanicke vlastnosti. Spinac od zvonku na baraku je naprosto nesouvisejici pripad, je to jine prostredi (jak podle normy, tak podle zdraveho rozumu). Lanka toho moc neresi, k problemu muze dojit i uvnitr soucastky nebo na bezprostrednich privodech. Je to i o materialu a vnitrnim usporadani soucastky. Jde to pozorovat i pod lupou, obycejna vysokosvitiva LED za 18Kc a LED urcena pro automobily za 40 Kc vypada uvnitr jinak, vnitrni vyvody jsou jinak rozlozene, cip je na vetsi plose atd.
2) doporucuji zopakovat si prechodove jevy pri rozpinani induktivni zateze. I pri stejnosmernem napajeni dochazi pri rozepnuti napajeni civky (kterych je v aute pozehnane - ABS, servospojka klimatizace, stykac starteru, starter samotny...atd) ke generaci kratkodobeho pulzu s vyssi amplitudou, nez bylo puvodni napeti. Pomoci vypinace a civky (bez transformovani) lze i z obycejne 12V baterie ziskat pulzy napeti 60V - je to klasicky pripad, ktery se ukazuje studentum na stredni skole. I kdyz se to vyrobce snazi polovodici a kapacitami odrusit co to jde, nejde to odstranit uplne a hlavne to nemusi fungovat vecne. Vsechna vozidlova zarizeni (napr. zminovane ECU) musi byt zkousena na kratkodobou spicku s amplitudou kolem 1kV (v urcitych pripadech i vice), pri ktere se zarizeni nesmi poskodit. Samozrejme v aute se tolik bezne nevygeneruje, ale tech <=100V je naprosto realnych a beznych. U vsech konstrukci se s tim pocita, napr. i u kazdeho obycejneho autoradia.
V palubni siti se rozhodne nelze bavit o nejakych stabilnich 12-14V. Mimochodem zkusebni zarizeni, ktere je schopno vsechny zminene jevy nasimulovat, prijde bratru na 600 tisic Kc, takze zadny jednoduchy obvod.
Dal uz se ale opravdu nebudu hadat - vzhledem k tomu, ze uz pomerne dlouhou dobu pracuji ve zkusebnictvi zarizeni urcenych pro vozidla a mam v cele problematice pomerne dost jasno, nez aby mi podobna debata neco prinesla.
SC
Re: LED
Napsal: 02 led 2006, 10:35
od ryba
SC píše:
Psal jsem to jako dobre minenou radu a nechtel jsem se hadat. Ale neda mi to, abych nereagoval.
1) jednalo se o mraz kontra mechanicke vlastnosti. Spinac od zvonku na baraku je naprosto nesouvisejici pripad, je to jine prostredi (jak podle normy, tak podle zdraveho rozumu). Lanka toho moc neresi, k problemu muze dojit i uvnitr soucastky nebo na bezprostrednich privodech. Je to i o materialu a vnitrnim usporadani soucastky. Jde to pozorovat i pod lupou, obycejna vysokosvitiva LED za 18Kc a LED urcena pro automobily za 40 Kc vypada uvnitr jinak, vnitrni vyvody jsou jinak rozlozene, cip je na vetsi plose atd.
2) doporucuji zopakovat si prechodove jevy pri rozpinani induktivni zateze. I pri stejnosmernem napajeni dochazi pri rozepnuti napajeni civky (kterych je v aute pozehnane - ABS, servospojka klimatizace, stykac starteru, starter samotny...atd) ke generaci kratkodobeho pulzu s vyssi amplitudou, nez bylo puvodni napeti. Pomoci vypinace a civky (bez transformovani) lze i z obycejne 12V baterie ziskat pulzy napeti 60V - je to klasicky pripad, ktery se ukazuje studentum na stredni skole. I kdyz se to vyrobce snazi polovodici a kapacitami odrusit co to jde, nejde to odstranit uplne a hlavne to nemusi fungovat vecne. Vsechna vozidlova zarizeni (napr. zminovane ECU) musi byt zkousena na kratkodobou spicku s amplitudou kolem 1kV (v urcitych pripadech i vice), pri ktere se zarizeni nesmi poskodit. Samozrejme v aute se tolik bezne nevygeneruje, ale tech <=100V je naprosto realnych a beznych. U vsech konstrukci se s tim pocita, napr. i u kazdeho obycejneho autoradia.
V palubni siti se rozhodne nelze bavit o nejakych stabilnich 12-14V. Mimochodem zkusebni zarizeni, ktere je schopno vsechny zminene jevy nasimulovat, prijde bratru na 600 tisic Kc, takze zadny jednoduchy obvod.
Dal uz se ale opravdu nebudu hadat - vzhledem k tomu, ze uz pomerne dlouhou dobu pracuji ve zkusebnictvi zarizeni urcenych pro vozidla a mam v cele problematice pomerne dost jasno, nez aby mi podobna debata neco prinesla.
SC
no, predevsim se tady nikdo nehada. Nevim co te ponouklo k tomu dojmu a je mi to celkem fuk. Taky je mi fuk co delas a jaky mas zkusenosti s merenim a jak to perfektne ovladas. Ja proste tvrdim ze je to tak. LED do auta klidne. Neco uz vydrzi. Co se tyce te prepetovky v koncovych el. zarizenich, to je snad samozrejmost a nebylo treba to pripominat. Slo o hupy v siti. Jinak dekuji za reakci i kdyz trochu zbrklou:)
Moje budíky :-)
Napsal: 17 úno 2006, 21:11
od meexiko