neni to z me hlavy,tak zavery at si kazdy udela sam.
ze zdroje MDCR:
asi většina z nás řešila otázku zápisu ALU disků do technického průkazu. Absolvovat boj s úředním šimlem a zapsat, nebo nezapsat?! Lité disky dělají auto krásnějším a široká nabídka výrobců svádí majitele k individualizaci. Jenomže co dělat, když auto není vybaveno ALU koly od výrobce, anebo je nemá zapsané?
Pokud jsou na autě použitá kola nelegálně, dostává se do křížku se zákonem majitel, provozovatel i uživatel vozidla. Policisté si při silničních kontrolách mají možnost všechno na dálku ověřit, stanice technické kontroly (STK) takový problém snadno zjistí a stejně je na tom i likvidátor pojišťovny.
Největším a nejpádnějším důvodem, proč mít použitá ALU kola zapsaná ve velkém technickém průkazu (dále jen TP), je pro většinu řidičů možný problém s pojišťovnou v případě plnění. STK je možné všelijakými fígly obejít, ale pojišťovny samo sebou nechtějí zbytečně nastřádané jmění vyplácet, a proto jsou při plnění velmi opatrné. Může se tak snadno stát, že nebude majitel v případě způsobení nebo i pouhé účasti při dopravní nehodě odškodněn, a to právě z důvodu, že bylo auto vybaveno neschválenými/nezapsanými disky. Tím pádem nebylo způsobilé k provozu a pojišťovna bude mít „páku“, proč neuhradit vzniklou škodu.
K dispozici máme 3 možnosti.
A) Typově schválených – na základě typového listu
Zápis variabilních ráfků a pneumatik nad rámec udávaných výrobcem vozidla (akreditovaným zástupcem výrobce vozidla) provede místně příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností na základě těchto podkladů:
1) Řádně vyplněný typový list
– typový list musí odpovídat vzoru uvedenému v seznamu držitelů schválení
– musí být potvrzen dovozcem, držitelem schválení (razítko, podpis)
– musí být potvrzen prodejcem (razítko, podpis, datum)
– musí být potvrzena montáž na vozidle kontrolním technikem typu „K“, který ověří shodu s uvedeným
schválením KBA (ABE) XXXX, které je nedílnou součástí daného typového listu (datum, podpis, razítko).
U ráfků a pneumatik uvedených v tabulce c) (pro daný typ vozidla) je držitel schválení oprávněn potvrdit
v typovém listu i část „montáž na vozidlo“, s tím, že k potvrzení (datum, podpis, razítko) uvede:
„Schváleno MD pod č.j. xxxxxxx“.
2) Schválení KBA (ABE) XXXX, včetně překladu do českého jazyka
Poznámky:
1) Zápis do TP vozidla se provádí bez souhlasu výrobce vozidla (akreditovaného zástupce výrobce vozidla)
2) Jedná se o zápis údajů do TP vozidla
3) Kontrolní technik typu „K“ v rámci potvrzení montáže zkontroluje shodu vozidla se všemi podmínkami uvedenými ve schválení KBA (ABE) XXXX
4) Seznam držitelů schválení včetně vzorů typových listů, schválení KBA (ABE) XXXX a jejich překladů je uveden na internetové stránce Ministerstva dopravy
http://www.mdcr.cz (viz adresový řádek)
5) Záruční podmínky stanovené výrobcem vozidla platí v původním rozsahu, tj. na montáž ráfků a kol nad rámec udávaných výrobcem vozidla a s tím dotčených mechanismů se tato záruka nevztahuje
B) Zápis na základě prohlášení autorizovaného dovozce a kontrole v pověřené zkušebně
Zápis variabilních ráfků a pneumatik nad rámec udávaných výrobcem vozidla (akreditovaným zástupcem výrobce vozidla) provede místně příslušný úřad obce s rozšířenou působností na základě těchto podkladů:
1) Řádně vyplněné prohlášení autorizovaného dovozce
– prohlášení autorizovaného dovozce musí odpovídat vzoru uvedeného v seznamu akreditovaných dovozců
– musí být potvrzen dovozcem, držitelem schválení (razítko, podpis)
– musí být potvrzen prodejcem (razítko, podpis, datum)
– musí být potvrzena montáž na vozidle pověřenou zkušebnou, která ověří shodu s uvedeným TÜV
posudkem, který je nedílnou součástí daného prohlášení (datum, podpis, razítko)
2) TÜV posudek XXXX, včetně překladu do českého jazyka
Poznámky:
1) Zápis do TP vozidla se provádí bez souhlasu výrobce vozidla (akreditovaného zástupce výrobce vozidla)
2) Jedná se o zápis údajů do TP vozidla
3) Pověřená zkušebna v rámci potvrzení montáže zkontroluje shodu vozidla s všemi podmínkami uvedenými v TÜV posudku XXXX
4) Seznam akreditovaných dovozců včetně vzorů prohlášení akreditovaného dovozce, TÜV posudku XXXX a jejich překladu je uveden na internetové stránce Ministerstva dopravy
http://www.mdcr.cz (viz adresový řádek)
5) Záruční podmínky stanovené výrobcem vozidla platí v původním rozsahu, tj. na montáž ráfků a kol nad rámec udávaných výrobcem vozidla a s tím dotčených mechanismů se tato záruka nevztahuje
C) Zápis individuelně dovezených ráfků na základě kontroly v pověřené zkušebně
Zápis variabilních ráfků a pneumatik nad rámec udávaných výrobcem vozidla (akreditovaným zástupcem výrobce vozidla) provede místně příslušný úřad obce s rozšířenou působností na základě těchto podkladů:
1) Protokol o kontrole na vozidle provedené pověřenou zkušebnou, která ověří shodu s uvedeným schválením KBA nebo TÜV posudkem a zkontroluje montáž na vozidle
2) Schválení KBA (ABE) XXXX nebo TÜV posudek XXXX, včetně překladu do českého jazyka
Poznámky:
1) Zápis do TP vozidla se provádí bez souhlasu výrobce vozidla (akreditovaného zástupce výrobce vozidla)
2) Jedná se o zápis údajů do TP vozidla
3) Pověřená zkušebna zkontroluje shodu vozidla s všemi podmínkami uvedenými v schválení KBA (ABE) XXXX nebo TÜV posudku XXXX
4) Záruční podmínky stanovené výrobcem vozidla platí v původním rozsahu, tj. na montáž ráfků a kol nad rámec udávaných výrobcem vozidla a s tím dotčených mechanizmů se tato záruka nevztahuje
Pozn. Technik typu "K" překvapivě není jakýkoliv pracovník kontrolující vozy na STK a není na každé STK - nutno ověřit předem !!!
Seznam držitelů schválení Zde
http://www.mdcr.cz/cs/Silnicni_doprava/ ... ozidla.htm jsou v tabulce dole uvedeny vzory typových listů, vzory schválení KBA ( ABE ), překlady vzoru schválení KBA (ABE ). Zde se dá najít jaké rozměry jsou pro který typ vozidla schváleny a lze je tedy dopsat do TP.
zdroj : MDČR