Stránka 12 z 24
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 21 lis 2022, 22:44
od clifftorr
nemůžu editovat předchozí příspěvek , nevím proč , takže dva příspěvky za sebou:
ostatně v manuálu 3-135 : odmlžování nemusí správně fungovat, jestliže venkovní teplota je nižší než -10C.
takže do -10C je to zaručené , nižší teploty než -10C NEMUSÍ fungovat
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 21 lis 2022, 22:45
od slabostka
i30mpact píše: ↑21 lis 2022, 22:29
No, jsem si docela jistej, že klimatizace v zimě neběží, protože by zamrzla, takže nechladí ani nevysouší. Navíc když se začnu v zimě v autě mlžit, stačí ten vnitřní okruh vypnout, studený vzduch z vnějšku dokáže sušit taky hezky, už z definice studeného vzduchu je suchý.
Hned po startu je auto studený a maximální rychlost ventilátoru bude akorát hnát studenej vzduch z venku, kterej se ani nestihne ohřát, na okno - to je bez efektu, zkoušel jsem to.
- klima funguje aj v zime a je dobre obcas ju spustit aj v zime....
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 22 lis 2022, 06:37
od Axel.Foley
...kvůli promazání kompresoru a spojů. Píše se o tom i v manuálu (o kterém někteří nevědí, že ho mají).
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 22 lis 2022, 12:42
od drobcek73
Presne tak Alex. Takto sa toto (a nielen toto) vlákno zapĺňa vecami, ktoré by mal každý majiteľ ovládať, alebo min. vedieť, kde si danú problematiku naštuduje...
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 22 lis 2022, 22:58
od i30mpact
Však já neříkám, že není dobrý klimatizaci v zimě zapnout, aby se kompresor promazal. Ale to je asi tak jedinej důvod, proč to v zimě dělat.
Odmlžení funguje vždy, protože v létě se vzduch klimou vysuší a v zimě je venkovní dost suchej i bez klimy. Klimatizace se pod cca +5°C ani nepustí, zničil by se kompresor.
clifftorr píše: ↑21 lis 2022, 22:44
nemůžu editovat předchozí příspěvek , nevím proč , takže dva příspěvky za sebou:
ostatně v manuálu 3-135 : odmlžování nemusí správně fungovat, jestliže venkovní teplota je nižší než -10C.
takže do -10C je to zaručené , nižší teploty než -10C NEMUSÍ fungovat
Tahle část se týká funkce ADS - tedy automatického odmlžování. Neznamená to, že klimatizace může fungovat až do -10°C. Znamená to, že automatické odmlžování, tzn. když auto pozná, že se čelní sklo mlží a přesměruje na něj foukání, funguje správně do -10°C.
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 23 lis 2022, 09:49
od idam.i
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 23 lis 2022, 11:38
od petzl62
S články souhlasím, až na "drobné" nesrovnalosti.
Jako hlavní vidím ovlivnění- neovlivnění spotřeby motoru.
V mém případě- a to mám dlouhodobě vyzkoušeno na různých motorech vyjma 3.válců, které jsem nikdy neprovozoval dlouhodobě je rozdíl ve spotřebě minimálně 0,5 litru/100km. Což mi tedy opravdu nepřijde málo, při mém nájezdu km, potažmo k ceně paliva. Takže trvale v zimě- v obdobích nepotřebných k chlazení prostoru vozidla, klimatizaci nepoužívám, nebo minimálně. Což nutně neznamená, že ji občas nezapnu na chvíli. Právě kvůli tomu popsanému promazání a protočení kompresoru a natlakovaní hadic, což je taky diskutabilní s ohledem na spuštění kompresoru a jeho jištění v nízkých teplotách. Ale k vysušení výměníku, odmlžení oken, pokud k němu dochází, určitě.
Rychlejší ohřev motoru je ale opravdu nesmysl z mého pohledu.
A pravidelný servis a prohlídka s doplněním chladiva, maziva jednou ročně a výměna kabinového filtru 2x až 3x ročně svépomocí s čištěním ozonem- vlastním, k bezproblémové funkci klimatizace bohatě stačí.
Jinak si myslím, že z používání vozidla děláte mnozí jadernou ponorku a fakt až nesmyslně a úsměvně
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 25 lis 2022, 13:24
od shmaic
dibarbora píše: ↑21 lis 2022, 12:35
Áno, pokiaľ budík ukazuje menej ako 85 tak je tam 60 a menej reálne.
Tak překvapivě mi Torque tvrdí, že není dostupná hodnota senzoru Engine coolant.
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 25 lis 2022, 14:43
od dibarbora
Tak treba prezrieť údaje zo všetkých dostupných senzorov…. pripadne použiť inú apku… ja požívam free verziu car scaner elm327 obd2.
Tým že má motor dva merané okruhy chladenia, tak sú teploty zašité na iných adresách.. ako bývalo štandardom…
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 25 lis 2022, 16:15
od slabostka
i30mpact píše: ↑21 lis 2022, 22:29
No, jsem si docela jistej, že klimatizace v zimě neběží, protože by zamrzla, takže nechladí ani nevysouší. Navíc když se začnu v zimě v autě mlžit, stačí ten vnitřní okruh vypnout, studený vzduch z vnějšku dokáže sušit taky hezky, už z definice studeného vzduchu je suchý.
Hned po startu je auto studený a maximální rychlost ventilátoru bude akorát hnát studenej vzduch z venku, kterej se ani nestihne ohřát, na okno - to je bez efektu, zkoušel jsem to.
- preco to stale opakujes ked to nie je pravda? co by tam malo podla teba Zmrznut?
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 25 lis 2022, 17:21
od i30mpact
Zmrznout může kondenzát. Kondenzát je ta voda, kterou běžící klimatizace produkuje. Voda v teplotách pod nulou mění skupenství z kapalného na pevné. Je to dost jasné? Tohle se bere na ZŠ, ne?
Dále pak by teoreticky mohlo zmrznout chladicí médium, ale u toho stačí, aby se do kompresoru dostalo v kapalném stavu, kdy je nestlačitelné.
Klimatizace funguje tak, že kompresor médium stlačí, tzn. přemění jeho skupenství z plynného na kapalné. To médium pak putuje do nějakého výparníku, kde se zase změní zpět na plyn a přitom odebere teplo z okolí. Jako plyn se pak vrací zpět do kompresoru, ten ho zase ztlačí a tak pořád dokola. Pokud se kompresor pokusí stlačit tekutinu, nebude se mu to líbit.
Proč si myslíš, že to není pravda? Každý auto dneska, když se teplota blíží nule, klimatizaci vypne. Dělala to i moje předchozí škodovka a ta byla z roku 2006. Jednak je v takovejch teplotách zbytečný chladit a druhak se tím předejde poškození toho systému.
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 25 lis 2022, 17:56
od Mexican
jezkove voci. Este by ma zaujimalo pri akej nulovej teplote by stihol kondenzat zamrznut na tej kratkej trase vedenim znacne teplejsim autom. Myslim ze pri teplote pri ktorej by sme riesili uplne ine veci ako zamrznuty kondenzat
klimu v zime pustam bezne, prave na vysusenie interierua aj premazanie. Snazim sa na to mysliet v zimnych mesiacoch aspon 2-3x za mesiac
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 25 lis 2022, 23:15
od idam.i
i30mpact klima mám stále v auto režime.A úplne bežne sa spúšťa a vysušuje kabínu.Nastavím 21'C zapnem auto a viacej neriešim.
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 26 lis 2022, 08:33
od zopper
i30mpact píše: ↑25 lis 2022, 17:21
Zmrznout může kondenzát. Kondenzát je ta voda, kterou běžící klimatizace produkuje. Voda v teplotách pod nulou mění skupenství z kapalného na pevné. Je to dost jasné? Tohle se bere na ZŠ, ne?
Mexican píše: ↑25 lis 2022, 17:56
jezkove voci. Este by ma zaujimalo pri akej nulovej teplote by stihol kondenzat zamrznut na tej kratkej trase vedenim znacne teplejsim autom. Myslim ze pri teplote pri ktorej by sme riesili uplne ine veci ako zamrznuty kondenzat
A kdo z vás má doma nějaký silnější odvhlčovač (tj. klimatizační jednotka, co na výstupu míchá studený vzduch s odpadním teplem) a koukal se do něj?
I při pokojové teplotě se tvoří námraza na tepelném výměníku. To chladící médium má teplotu pod bodem mrazu, takže to namrzá vždy. A to zařízení o tom ví, počítá s tím, kompresor po určité době vypne a jen žene vzduch skrz ten led.
Když tohle zvládají levné krabice z Lidlu nebo od číňana, proč by si s problémem namrzání nemohly poradit automobilky? Pokud je tepelný výměník umístěn někde u motoru (jako že AFAIK je), tak ta hadice na odvod z klimy nejspíš bude držet plusovou teplotu i při mrazech venku díky teplu z motoru, a prostě nenamrzne. Vzduch pro výměník se taky protáhne kolem motoru, kde se trochu ohřeje. Z tohohle pohledu pak dává smysl to, co píšou o -10°C v manuálu - když bude kousek pod nulou, tak teplo z motoru udrží klimatizaci bez trvalého namrzání.
Když bude hodně velká zima, tak otázka, kde přesně to přestane stačit - a to bude asi i záležet na vlhkosti vzduchu, jestli se jede vnitřní okruh či ne, atd. Ale on vzduch při -15 udrží jen asi 1/10 vody, co při +15, takže když je už taková zima, tak stačí ten vzduch ohřát a odmlží se všechno.
Re: Motor 1,5 T-gdi
Napsal: 26 lis 2022, 15:19
od i30mpact
- Snímek obrazovky z 2022-11-26 15-10-31.png (81.49 KiB) Zobrazeno 877 x
Tohle je ta relevantní část manuálu, která se týká systému automatického odmlžování. V létě ten systém používá klimatizaci, v zimě topení a automaticky přesměruje vzduch na okno a zvýší otáčky ventilátoru.
Neznamená to, že klimatizace funguje do -10°C. Týká se to jen automatického odmlžování.
proč by si s problémem namrzání nemohly poradit automobilky
Však si poradily, když teplota okolí klesne pod 5°C, klimatizace nechladí (kompresor se nepouští, jede naprázdno). Předejdou tím problémům se zamrznutím čehokoliv.
idam.i píše: ↑25 lis 2022, 23:15
i30mpact klima mám stále v auto režime.A úplne bežne sa spúšťa a vysušuje kabínu.Nastavím 21'C zapnem auto a viacej neriešim.
V létě zajistí suchý vzduch klimatizace, v zimě neběží, suchý vzduch se prostě nasaje zvenčí. Ale máš pravdu, výsledný efekt je stejný. Já se jen snažil vysvětlil, jak to funguje uvnitř.