Dobrý den čtenářům těchto stránek !
Před rokem jsem zde uveřejnil obsažný příspěvek o mých dobrých zkušenostech s LPG.
https://www.hyundaiclub.net/viewtopic.p ... 67#p392167 Odezvy byly i pesimistické a varující. Bohužel, nyní musím přiznat, že pesimisté měli pravdu. Máme i 30 CW, model 2011, 1.6 CVVT, šestikvalt. Motor od Kia Motors Slovakia typ G4FC. A musím říci, že tento motor není na provoz s LPG vhodný. Zkrátka – nevydrží ! Nyní podrobněji. Byl to, myslím, jeden z prvních 1.6 motorů přestavovaných ve značkovém servisu v Butovicích. Musel jsem si počkat, až budou oficielně k přestavbám certifikováni. Auto mělo tehdy najeto 7500km. Spokojenost panovala až do cca 33000km, kdy, maje na mysli varování z fóra, jsem konečně přistoupil ke změření kompresních tlaků ve válcích. Následoval šok ! Místo 12 kg/cm2 (atmosfér, barů) jsem naměřil v jednotlivých válcích 7.0, 7.5, 8.5 a 8,7 barů! Protože auto nehoním, snížení výkonu jsem ani nepozoroval. Přichází plíživě pomalu a kdo nemá porovnání nebo nějakou zkušební trať, těžko úbytek výkonu pozná. Jen při jízdě s naloženým vozejkem, se mi zdálo, že to akceleruje trochu méně. Auto v záruce – tak samozřejmě servis. Ventilovou vůli mi seřídili, vyměnili 12ks zdvihátek (ze 16ti na motoru). Naštěstí se to stihlo ještě dříve, než se ventily stačily podpálit. Hlavu nesundávali . Viděl jsem graf měření laků. Měření prováděli se zalitím oleje na písty, aby vyloučili netěsnost pístu a válce. Ve všech válcích dosáhli 12ti barů. Já měřím při max. provozní teplotě na hluboce prohřátém motoru po sepnutí ventilátoru chladiče. A zde chci upozornit na neštěstí těchto motorů – zdvihátka (hrníčky, kalíšky). Na zdvihátko shora tlačí vačka, svým vnitřním dnem samo tlačí na ventil, učiní v hlavě tolik pohybů jako samotný ventil. Sílou, tloušťkou dna zdvihátka se seřizuje ventilová vůle. Zdvihátka se dodávají se sílou dna 3 až 3.6mm. Takže možnost seřiditelného zaklepání ventilu je pouhých 0.6mm. A to v servisu tvrdili, že i na novém motoru může být již síla třeba 3.3mm, proto potom zbývá možnost regulace jen 0.3mm !!! Zde nepřipouštím nějaké svépomocné způsoby, jak si pomoci ! Manuál je také nepřipouští. Když se mi na Felicii zaklepaly a to jen sací ventily za 40 000km o 0.15mm, žádný problém. Seřídím vůli šroubkem a klidně je nechám zaklepat třeba o 1 až 2 mm a auto stále jezdí, bez ztráty výkonu, bez přisávání benzinu nebo přimazávání. Na Hyundai nejsou „hydroštely“, seřizovací šroubky ani výměnné podložky. Musíte měnit celá zdvihátka. Jedno stojí cca 600Kč a máte jich tam 12ks ! Jak zde někdo napsal, je to nejzoufalejší způsob seřízení ventilové vůle, jaký je používán! Nutno říci, že v této zoufalosti, Hyundai není jediný, který tohoto seřizování používá. Nejlepší na tom je, že zatímco já jsem ještě stihl v srpnu loňského roku seřízení vůle ventilů zdarma, v záruce, letošní rok Hyundai přesunul zdvihátka do kategorie „spotřební materiál“, takže si je zákazník platí již v záruce!!! (Info ze servisu Butovice) K přisávání benzinu : Na prvních instalacích se nastavovalo jen nějaké minimální přisávání, což vedlo k masivnímu zaklepávání ventilů. Pak bylo , nevím od kdy nastavováno 20ti % přisávání. Domnívám se, že mé zaklepání bylo způsobeno dvěma lety jízdy na malém přisávání. Až na mé pochybnosti o přisávání mi bylo seřízeno na cca 20% na všech režimech včetně volnoběhu. (Měřil jsem povelové napětí přivedené na benzinový vstřikovač v různých režimech LPG a porovnával s čistě benzinovým provozem v podobných režimech práce motoru.) Ani to však zcela nezabrání zaklepávání. Když mě byly seřízeny ventily, po několika tisících km jsem ze zvědavosti opět změřil kompresi. Byla celkem vyrovnaná, v každém válci nějakou desetinu nad 10 barů. (Mělo by být ale 12 barů!) Proto se domnívám, že i těsnost dílů válec, píst, kroužky zaznamenala na pohon LPG újmu. Ještě mám jedno zjištění: Když měřím kompresi na hluboce prohřátém motoru, je na každém válci o zhruba 0.7 až 0.8 barů nižší tlak, než když jsem před tím válec nechal „vydýchat“ – ochladit asi 10ti až 15ti vteřinovým protáčením na startér s vymontovanou svíčkou. Proto soudím, že samotná ventilová vůle je již od výrobce pro pohon LPG špatně určena a že ventily ne zcela sedí, uzavírají. (Uvádí se, že při provozu na LPG je teplota spalin o 100 stupňů vyšší.) Když to diskutuji v servisu, řeknou mi, že jim to výrobce nezaplatí, že musím mít jasnou závadu, a že mi auto jezdí a ať tedy jezdím, že mám záruku! Když jsem byl v srpnu na seřízení ventilů, ptal jsem se na možnost přimazávání. Řekli mi, že byly dělány zkoušky na dvou stejných motorech, s přimazáváním a bez něj a že nebyly zaznamenány žádné rozdíly mezi opotřebením ventilů těchto motorů ! V lednu při LPG prohlídce mě téměř prosili, abych si nechal namontovat přimazávání, že hodně najezdím (asi 45 000Km za 3 roky), že to bude Hyundai zohledňovat při řešení případných závad. Když by byl Hyundai seriozní, přiznal by, že se mu akce LPG nezdařila, že motory na to nemají a na své náklady by přimazávání instaloval. Když jsem to vše v servisu řekl, omlouvali se, že výrobce naráz změnil názor. Chápu je, musí postupovat podle nařízení shora a musí být ekonomicky výděleční. Nyní tedy testuji přimazávání a jsem zvědav, jaká bude komprese po chystané dálniční dovolené. Pak budu řešit otázku, zda LPG zcela nevymontovat.
Celý tento postup Hyundaie, který nechal montovat LPG do motorů a dělal si z toho obchodní trhák, aniž by měl vyzkoušeno na několika motorech, co to udělá, považuji za nemravnou a trestuhodnou školáckou nezodpovědnost.
Celý tento stav, včetně platby za zdvihátka, by byl asi hodný právnického řešení ! Instalací přimazávání potřebují odvrátit ze záruční doby možný kolaps řady motorů. Ty pak ve většině případů kleknou po záruční době a to již oni platit nebudou !
Ač na LPG jezdíme téměř 20 let, bez jediné závady, zde je to pořádné šlápnutí do … .
Ještě několik informací, které se mi podařilo zjistit: ventily se při provozu na benzin seřizují po nájezdu 100 000km a v servisu říkali, že vydrží. Při provozu na LPG po 40 000km. Oficielní zástavba LPG ve značkových servisech byla zrušena někdy v květnu minulého roku. LPG lze objednat jen s novým vozem, kdy je motoru namontována odolnější hlava a to jen na objem 1.4l.
Ještě ceny : Výměna sedla ventilu za odolné vůči LPG cca 800Kč Nový ventil cca 600Kč Nová hlava cca 70 500Kč jen za materiál
Tak tohle asi opravdu nebude to pravé, jahodové! O nějaké úspoře asi těžko mluvit !
Všechny, kteří dočetli až sem, zdraví Honza.