Zdravím ostatní diskutující,
Mám I30 1.6GDI 99kW 2016. Koupeno úplně nové s 0km a servisováno v autorizáku každý rok (Auto Pokorný Brno). Resp. nikdy jsem neměl problém s ubývajícím olejem, ryska sice po roce nebyla úplně na stejném místě, ale vydrželo to nad nejnižší hladinou až do loňského roku, kdy jsem po půl roce od poslední návštěvy musel dolévat a to už dělám pořád. V servisu mi řekli, že to může být zakarbonovaný motor, dali tam nějakou tekutinu na vyčištění, ale asi to nepomohlo vůbec.
Výměny oleje v těchto intervalech a vždy olej Total QUARZ Energy 5W-30
4/2017 najeto 8102km
4/2018 najeto 16198km
4/2019 najeto 32393km
4/2020 najeto 48490km
4/2021 najeto 64094km
4/2022 najeto 83064m (11/2022 jsem poprvé zjistil že ryska je pod limitem a začal pravidelně dolévat olej)
4/2023 najeto 99197km (provedena dekarbonizace v Auto Pokorný, dle papírů použili BG109+BG115 MOA 375ml)
Tak dekarbonizace dle servisu probíhala tak, že se do oleje nalije ta tekutina, pustí motor na nějaké otáčky na volnoběh a po nějaké době celé vypustí.
Do toho letošního servisu jsem to sledoval a bralo tak 1.7dcl/1000km, teď jsem ujel 5832km a musel jsem dolít už 2l, tj. jsem tak 1l/3000km a to se mi zdá vážně hodně, i když v manuálu je 1l/1000km ok, ale i v servisu řekli že to je hodně a mělo by to být tak do 1l/5000km. Myslím že s výměnou oleje sem víc udělat nemohl, resp. kontroloval jsem vždy že ho vyměnili, olej je na měrce do měsíce černý a po výměně v servisu vždy čistý, hustý a průhledný. Tj. výměna po nějakých 16tisících a vždy po roce tj. podle doporučení výrobce.
Otázkou je jestli to může dělat kvalita paliva? První dva roky jsem bral na OMV, pak jsem bral na Tank Ono a poslední 2 roky od Silmetu (vždy jen obyčejný natural 95). Od roku 2018 jsem tam začal dával VIF (každé druhé natankování) a od roku 2021 s každým natankování (i když někdy jsem zapomněl). Po té poslední prohlídce 4/2023 jsem tam VIF přestal dával, říkal jsem si jestli to nemůže zhoršovat to, ale bere to víc takže asi ne. Teď budu brát na Eurooil 95+VIF nebo na benzině Efecta 95, ale asi to tomu motoru už nepomůže...
Čtu si diskuzi ohledně karbonu a chtěl bych se zeptat jaké jsou rady a co s tím? Někdo v diskuzi zmiňoval že je dobrá dekarbonizace vodíkovou paralyzou? Má to nějaký smysl nebo jedině ten motor rozdělat vyčistit a přetěsnit? Má někdo zkušenosti s tím v Brně a okolí?
https://dekarbonizacecz.cz/
Dočetl jsem se, že i styl jízdy to může dělat a GDI je potřeba občas trochu prohnat. Jako do těch prvních 10k jsem auto moc nevytáčel a jezdil mezi 2000-3000 otáček, od 10k+ pak jsem tomu i občas šlápl při nájezdech na dálnici, předjíždění apod. ale určo ne víc jak 4500-5000 a fakt jen občas. Většinou cesty do práce tj. 25km tam a 25km zpět, dálnice jen na dovolený (1x Chorvatsko 2018, 1x Černá Hora 2019, 1x Bulharsko 2021). Poslední rok, dva je pravda že jsem jezdil spíš jak důchodce tj. tak zase ty 2000-3000, na spotřebu.
https://www.autoesa.cz/zajimavosti/test ... -sportage/
Předem děkuji za rady a postřehy. I když by se to podařilo opravit, zajímalo by mě co změnit, aby se to nestávalo znovu
Navíc kolega z práce má úplně stejné a olej mu to nebere (koupené ve stejný měsíc jako já), ale má najeto méně tak o 10-15k, tak aby věděl co ho čeká a čemu se třeba vyhnout...