Hardcam píše:SKV: ty za jizdy poznas, ze Tvoje auto nema tu zazracnou klapku? Ja teda ne, ale se spotrebou se u vsech nasich aut dokazu normalni jizdou dostat pod tabulky vyrobce. A praci mam 8km daleko, tam do kopce, domu z kopce. Ja jsem se naucil ekonomickou jizdu az na 4tym aute, mas jeste dost malo najeto - 3000km je porad sirove auto, treba to prijde. Zatim je to nesmysl. A opravdu Ti tak zalezi na tom, jaky mas typ kompresoru nebo mas jen potrebu vylejt si vztek na korejcovi, kterymu na podvozku zapomneli zapatlat 20cm ctverecnich gumoasfaltem?
Když jsem jel s i30 poprvé, říkal jsem si jak ty technologie jdou rychle dopředu, že nevnímám sebemenší prodlevu mezi přidáním/ubráním plynu na pedálu a zvukovým/výkonovým projevem motoru, to jsem ještě netušil, že klapku skutečně ještě řídím já. Ono u servoklapky vždy byla buď zanedbatelná nebo i velmi nepříjemně velká prodleva (první verze Fabia HTP víc jak 1 vteřina) mezi sešlápnutím plynového pedálu a akcí servoklapky.
A teď trošku úvahy. Když u benzínové i30 stlačím např. na 5. převodový stupeň, v kopci plyn až na zem při 2000 ot./min., stane se to, že v první řadě pošlu do spalovacího prostoru nášup vzduchu, zlomek časové jednotky trvá než ECU zareaguje (zpracování signálu se snímače natočení škrtící klapky a snímače nasávaného množství vzduchu, ostatní čidla neuvažuji), v tom případě tady máme zbytečné zvýšené emise, protože v tomto přechodovém období není jednoduše dodržen stechiometrický směšovací poměr. Dále nám tedy ECU začne ládovat palivo, aby ho srovnala a spotřeba nám zcela zbytečně vystřelí bez valného účinku na akceleraci.
U řízení motoru se servoklapkou se nejdříve zpracují vstupní hodnoty a pak se v součinnosti s množstvím dodávaného paliva nastaví i škrtící klapka. V případě, že je motor přetížen při nižších otáčkách dodá jen přiměřené množství paliva, které má uloženo v datové mapě. V praxi to vypadá tak, že když se snažíte akcelerovat na vyšší převodový stupeň při nízkých otáčkách a třeba ještě do kopce, motor reaguje jen třeba do půlky plynu, dál už se nic neděje, spotřeba neroste, motor nedostává zbytečně pohulit. Proto si stále troufnu tvrdit, že škrtící klapka není nutné zlo ani ojebávka výrobců aut, ale zcela logické pokračování vývoje řídících systémů motoru, která na sebe umožňuje nabalit další spoustu vylepšení (tempomat, ESP, ASR...), dokáže napravovat chyby řidiče (např. rychlé pohyby plynového pedálu např při přejezdu nerovností) a to vše s nezanedbatelným vlivem na spotřebu a emise.
Jinak moje i30 je zpracovaná, myslím, velice solidně. Když pominu občasné povrzávání v interiéru, vše pěkně sedí, díly lícují a na podvozku se mi zatím nic neloupe. No a proti Korejců ani jiným národnostem vůbec nic nemám.
Hardcam píše:A opravdu Ti tak zalezi na tom, jaky mas typ kompresoru nebo mas jen potrebu vylejt si vztek na korejcovi, kterymu na podvozku zapomneli zapatlat 20cm ctverecnich gumoasfaltem?
Kompresor už tady byl od Štaflíka vysvětlen. Skutečně mně to jedno není, a nevím proč mám platit palivo na výrobu chladu, který se mi potom znehodnotí smícháváním s teplým vzduchem z radiátoru. Je to jako přetápění v některých bytovkách, kdy se regulování teploty provádí prostým otevřením okna místo regulací topení. Variabilní kompresor vyrobí jen tolik, kolik potřebuji a to se opět projeví na spotřebě.