Stránka 14 z 23
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 18 srp 2022, 08:40
od buba
Baterku jsem měnil po 6,5 letech při 130000km.,ne že by odešla,ale hledal jsem jinej problém.Slouží stále,ale v jiném autě.Za těch 6let jsem nikdy nedobíjel,int.dobíjení zapnuté,pouze vypínáme start/stop.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 18 srp 2022, 13:48
od Georges
Klasická, běžná, standartní, olověná baterie, má řekněme 70 Ah a startovací proud 650 A. Pokud jeví známky vybití, lze ji dobít klasickou, běžnou standartní nabíječkou, proudem kolem desetiny kapacity v Ah, dejme tomu kolem 7 A. Takováto baterie si však těch 7 A "vezme" jen pár minut. Potom nabíjecí proud klesá tak na 2 až 3 A.
Samozřejmě je třeba občas zkontrolovat hladinu elektrolytu a doplnit destilovanou vodu. Testerem je změřeno nabití na 100 %.
Mám vyzkoušeno, že AGM baterii na 100 % nabít nejde.
A zatím jsem absolutně nepochopil, co je v autě s baterií AGM na "inteligentním dobíjení" inteligentního.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 18 srp 2022, 14:57
od madPav3L
Já jsem zvědavý, jak dlouho vydrží mně. První rok jsem jí provozoval s "inteligentním dobíjením" a vypínaným start&stop a nebyl problém na baterce naměřit jenom 11,8-11,9 V po 24 hodinách v klidu, prostě když jsem dojel, tak zdaleka nebyla plně nabitá.
Poslední dva a půl roku jí tedy provozuji s odpojeným konektorem na baterce, takže bez "inteligentní" sračky a start&stop a po 24 hodinách na ní naměřím 12,3-12,4 V.
Při třetí garanční prohlídce mně bylo řečeno, že baterka je na ~35%, takže jsem zvědavý jestli vydrží další zimu, ale ten první rok dostala asi pěkně na prdel...
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 18 srp 2022, 15:55
od rs0158
Připomínám
inteligentní nabíjení souvisí s "papírovou" úsporou paliva , tedy CO2
je to takový jednodušší mildhybrid
dáš nohu z plynu , auto "rekuperuje" část kinetické energie do baterky
Připomínám: alternátor je stále poháněn, stále se točí ( nemá žádnou spojku, která jej odpojí )
inteligentní systém nabíjení :
- drží baterku nabitou na 60%-70% plné kapacity ( aby měl rezervu na "rekuperaci" ) = palubní napětí 12,2V
- při zpomalování auta baterku nabíjí "rekuperací" = zvedne palubní napětí skokově na 14,7V
- aby ta "rekuperace" měla nějaký "energetický" smysl , nabíjí poměrně vysokým proudem ( přes 20A = 300W při 14,7V )
úspora CO2 bude v podstatě jen "papírová" - a za cenu špatného zacházení s baterkou
podobně vypnutí motoru při každém zastavení taky sníží CO2 za cenu opotřebení mnoha komponent častými starty
a baterka typ AGM se používá právě proto, že má zvýšenou odolnost při častých startech a vysokých nabíjecích proudech
jinak jde o obyčejnou Pb baterku, která má mezi elektrodami skelnou vatu, aby se elektrody vysokými proudy nepřiblížily a nezkratovaly
hlavně že šetříme životní prostředí
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 18 srp 2022, 16:08
od rs0158
a ještě jedna věc , abyste to pochopili v plné šíři :
výrobce stanovuje záruku na daný výrobek = garantovaná životnost
dejme tomu 2 roky
pokud i při nešetrném zacházení ( inteligentní nabíjení) baterka tu garantovanou životnost vydrží
lze tvrdit :
INTELIGENTNÍ NABÍJENÍ NESNIŽUJE GARANTOVANOU ŽIVOTNOST BATERIE !!!
rozuměj :
baterka prostě i tak ty 2 roky vydrží !!!
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 18 srp 2022, 16:17
od rs0158
a závěrem
pokud baterka má garantovanou životnost 2 roky
co to znamená ?
že při návštěvě autorizovaného servisu po 3 letech vám doporučí "preventivní" výměnu baterie
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 18 srp 2022, 21:33
od i30mpact
i30mpact píše: ↑05 srp 2022, 22:16
Má rok, za necelej měsíc půjdu na garančku, tak jsem zvědavej. Starám se o ní jen tak, že jí občas (jednou za pár měsíců) dobiju do plna. V autě se jízdou do plna asi nikdy nenabila.
Takže jsem baterku dobil do plna, jel domů, druhej den pak jel do servisu a výsledkem je protokol z měření, že baterka je v pohodě, ale potřebovala by nabít.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 18 srp 2022, 23:09
od Mexican
trenujte na elektromobily
ja ak nezabudnem, kazde dva tyzdne dam Stonica na elektro wellness (= nabijacku z Lidlu)
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 19 srp 2022, 07:47
od rs0158
i30mpact píše: ↑18 srp 2022, 21:33
i30mpact píše: ↑05 srp 2022, 22:16
Má rok, za necelej měsíc půjdu na garančku, tak jsem zvědavej. Starám se o ní jen tak, že jí občas (jednou za pár měsíců) dobiju do plna. V autě se jízdou do plna asi nikdy nenabila.
Takže jsem baterku dobil do plna, jel domů, druhej den pak jel do servisu a výsledkem je protokol z měření, že baterka je v pohodě, ale potřebovala by nabít.
jestli jsem to pochopil správně :
- baterku jsi nabil doplna
- druhý den do servisu s výsledkem že baterka je OK , ale potřebuje nabít ?
to mi nepřipadá jako "uspokojivý" výsledek
i když:
jestli to máš do servisu daleko a máš "funkční" int.nabíjení - tak jsi celou cestu do servisu jel na baterku
( bez dobíjení, protože baterka byla nabita na víc jak 60% - viz inteligentní nabíjení )
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 19 srp 2022, 09:08
od WalterB
rs0158 píše: ↑18 srp 2022, 15:55
...
Připomínám: alternátor je stále poháněn, stále se točí ( nemá žádnou spojku, která jej odpojí )
...
To je mi právě divné. Přece aby to mělo celé nějaký smysl (pro jakoukoli úsporu CO2), tak by se měl někde snížit odpor, na kterém se spotřebovává produkovaná energie (kinetická). Pokud se tedy alternátor neodpojuje, kde dochází ke snižování odporu?
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 19 srp 2022, 09:19
od i30mpact
rs0158 píše: ↑19 srp 2022, 07:47
i30mpact píše: ↑18 srp 2022, 21:33
i30mpact píše: ↑05 srp 2022, 22:16
Má rok, za necelej měsíc půjdu na garančku, tak jsem zvědavej. Starám se o ní jen tak, že jí občas (jednou za pár měsíců) dobiju do plna. V autě se jízdou do plna asi nikdy nenabila.
Takže jsem baterku dobil do plna, jel domů, druhej den pak jel do servisu a výsledkem je protokol z měření, že baterka je v pohodě, ale potřebovala by nabít.
jestli jsem to pochopil správně :
- baterku jsi nabil doplna
- druhý den do servisu s výsledkem že baterka je OK , ale potřebuje nabít ?
to mi nepřipadá jako "uspokojivý" výsledek
i když:
jestli to máš do servisu daleko a máš "funkční" int.nabíjení - tak jsi celou cestu do servisu jel na baterku
( bez dobíjení, protože baterka byla nabita na víc jak 60% - viz inteligentní nabíjení )
Myslím, že to bylo přesně tak, jak píšeš. Já sice baterku nabil, ale auto to poznalo a hned toho využilo.
Osobně doufám, že to občasný nabití do plna jí aspoň trochu prodlouží život.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 19 srp 2022, 11:21
od Pjotr1
WalterB píše: ↑19 srp 2022, 09:08
rs0158 píše: ↑18 srp 2022, 15:55
...
Připomínám: alternátor je stále poháněn, stále se točí ( nemá žádnou spojku, která jej odpojí )
...
To je mi právě divné. Přece aby to mělo celé nějaký smysl (pro jakoukoli úsporu CO2), tak by se měl někde snížit odpor, na kterém se spotřebovává produkovaná energie (kinetická). Pokud se tedy alternátor neodpojuje, kde dochází ke snižování odporu?
To že se altík točí nic neznamená. Je tam regulátor (ať už jakýkoli : regulace buzení altíku nebo regulace dobíjecího proudu) a ten řídí kolik proudu altík dodává. Pokud ten regulátor usoudí, že je jen malá potřeba proudu, tak se altík jen protáčí a nezpůsobuje žádnou zátěž pro motor = jako kdyby byl odpojený. Toto je konstrukčně jednodušší než tam dávat spojku.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 19 srp 2022, 13:27
od WalterB
Aha, takže ta míra (kinetického) odporu je daná mírou indukčního toku, který je zase ovlivněn odběrem spotřebičů v autě. Je to tak?
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 19 srp 2022, 14:36
od rs0158
Když nabiješ baterku doplna před každou jízdou, systém int.nabíjení to zjistí a využije
( prostě nebude baterku nabíjet dokud se nevybije na 60% kapacity )
vlastně z auta uděláš takový plug-in hybrid, byť jen s nepatrnou úsporou paliva
většina z nás vypíná start/stop , protože tento systém považuje za "škodlivý" - tedy více škody než užitku
ale většina z nás si neuvědomuje , že inteligentní nabíjení je stejný "nesmysl"
ALE TECHNICI AUTOMOBILEK TO VIDÍ STEJNĚ A NACHYSTALI NÁM JEDNODUCHÉ ŘEŠENÍ
Odpoj konektor na černé kostičce u mínus pólu baterie
- zruší se systém start/stop
- vypne se systém inteligentního nabíjení
PROSTĚ ZABIJEŠ DVĚ MOUCHY JEDNOU RANOU
vlastně 3 mouchy => až odejde AGM baterka , můžeš je nahradit "obyčejnou"
V tomto "vláknu" je to popsáno dost podrobně v předchozích příspěvcích
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 19 srp 2022, 14:51
od rs0158
Pjotr1 píše: ↑19 srp 2022, 11:21
WalterB píše: ↑19 srp 2022, 09:08
rs0158 píše: ↑18 srp 2022, 15:55
...
Připomínám: alternátor je stále poháněn, stále se točí ( nemá žádnou spojku, která jej odpojí )
...
To je mi právě divné. Přece aby to mělo celé nějaký smysl (pro jakoukoli úsporu CO2), tak by se měl někde snížit odpor, na kterém se spotřebovává produkovaná energie (kinetická). Pokud se tedy alternátor neodpojuje, kde dochází ke snižování odporu?
To že se altík točí nic neznamená. Je tam regulátor (ať už jakýkoli : regulace buzení altíku nebo regulace dobíjecího proudu) a ten řídí kolik proudu altík dodává. Pokud ten regulátor usoudí, že je jen malá potřeba proudu, tak se altík jen protáčí a nezpůsobuje žádnou zátěž pro motor = jako kdyby byl odpojený. Toto je konstrukčně jednodušší než tam dávat spojku.
Ta úspora je nepatrná.
dáš nohu z plynu, malá část kinetické energie se uloží v baterce
ale za jakou cenu !!! - napětí 14,7V - proud do baterky přes 20A
to je "rekuperační výkon 300W - to je vpodstatě nic, ale kurvíš baterku
a podobně : když doma nabiješ baterku doplna ( přidáš jí nějakých 200-300wathodin energie - kdo z vás má elektrokolo? tak ví )
tak int.systém nabíjení to zjistí, a při další jízdě bude "cucat" energii z baterky dokud neklesne pod 60% nabití
( vlastně využije těch 200-300wathodin cos do baterky uložil z elektrické zásuvky )
uvědomte si : KDYŽ BATERKU DOMA NABIJETE, INTELIGENTNÍ SYSTÉM JI HNED DLAŠÍ JÍZDU ZASE VYBIJE NA 60% KAPACITY