Tak už je to skoro týden co mám I30 ve výbavě smart s tímto motorem. Rozhodl jsem se podělit o své první dojmy. Snad v tomto obsáhlém vlákně nebude tolik vadit když sem hodím i to co se netýká tohoto motorou, ale auta s ním. Všechen můj popis je čistě můj subjektivní dojem a neopírá se o nic odborného, to aby nedošlo k dohadům
. Přesedlávám z auta ročníku 1999 astry G 1,4 16v 66KW a to je dle mě zásadní.
Než se dostanu k motoru chtěl bych vyzvednout vnitřní komfort. Sedačky velmi pohodlné a i po hodinové jizdě jsem se citím krásně odpočatě. Klimatizace funguje tak že ji ani nevnímáte, nastavite auto a stupně a pak už je vše vyřízené (neustále štělování kolečka mi tímto odpadlo).
Led světla svítí na můj vkus dobře a přepínání automatické i na dálkové bylo pro mně neuvěřitelným potěšením. Jsou momenty, kdy bych dálky vypl dřív, ale to auto je vypiná hned při možnosti oslnění, zatím jsem nechal automaticky a moc si to užívám. El stahování okének funguje na dva režimi co jsem byl zvyklý, podržet chvilku a okno dojede až do konce. Nebo mačkat po kouskách
. Asistence při řízení lze raz dva vypnout na volantu a po pár blbnutí jsem tak začal dělat. Za mě je to k ničemu, spíš je to nebezpečné. Mnohdy mě to vylekalo, jindy vám to bere lepší nadjetí do zatačky a nejhorší je když by na to někdo začal spoléhat. Start stop jsem se naučil také vypínat, musím ale říct, že jeho akci jsem téměr nezpozoroval jak je plynulej. Opravdu velmi moc mě potěšil infotaiment a na něm android auto. Telefon jednou spárujete a pak už mi telefon zůstava v kapse a například navigaci WAZE nebo mapy se zrcadlej z něho. Připadně hudba a pod. Repro ve smart hraje celkem slušně, je třeba ale trochu pozvednout basy, aby to mělo takové ty grády pro auto. Auto nevrže nehoupá, jede opravdu děsně příjemně, zatáčky se s nim dají řezat a stále pěkně drží. Konforat bych uzavřel jako velikou spokojenost. Malá vítka k vnitřním halogen žárovkám, ale to si z ALI za 300kč vyměním do ledu. At v tom kufru taky něco vídím (hlavně ten bordel, kterej neschovám pod celkem pro prázdné tašky praktické dvojité dno).
Tak snad mě ten článek někdo hned nesmaže a teď už raději k motoru:
Veliké překvapení začíná startem: Otočím kličkem a slyším velmi tichounký přijemný zvuk, lup a máme nastartováno. Pokud bych auto chtěl trápit rozjedu ho na spojku, tu uvolním a auto bez protestu courá i 5km/h, to je senzace pro popojiždění. Žádné hrkání drnčení a jiné protesty, motor se mi představil hned ze začátku (čau, já jsem pohodář). Jelikoš mám najeto pouhých 200km, nemohl jsem ho zatím točit víc jak 3500 a tak je asi předčasné udělat k němu už teď závěr. Rozjetí je celkem svižně a jak jsem zmínil plynulé, při zařazení trojky tam vždy citím takove ospalé pochopení že chci stále zrychlit. Tady je potřeba napsat že od 50tky vejš to zrychlování není už nijak horké a šlapaní na plný plyn moc už nedělá. Auto sice dále zrychluje ale pocitově je to pomalé. Je ale potřeba uznat, že zrychlení je stejné jako u mé astry, jenomže, jak je auto tichoučke a motor kultivovaný, máte na tachometru 70 v obci a dokud se na něj nepodíváte máte pocit že jedete 40 a to je právě ten pocit
. V tomto autě tu rychlost vnímám úplně jinak než ve starém vyklepaném uřvaném oplu, kterej kříčel pozor já zrychluju. Auto tedy jede dle svého objedmu 1,5. První test vyjíždění z Trutnova (humburák), je to takový dvouproudý kopec na kterém se ukáže kdo má kolik koníků. Zde je prostor předjet brzdy provozu, protože máte dva pruhy, tady nastalo ale zklamání, v kopci jsem nikoho nepředjel, auto v něm prostě nezrychluje ať jsem dělal co jsem dělal 90 byl strop. A s tim jsem v levem pruhu auta za sebou brzdit nemohl a tak jsem se vrátil do prava a nechal je předjíždět. Po cestě dále jsem si stále ve větších kolonách uvědomoval, že tu akceleraci na dnešní přeplněné silnice už moc nevyužiju, takže dalších 50km mi nechyběla a to je pro mě celkem kličové zamyšlení. Auto má opravdu diselovej charakter, nevadí mu jezdit na 1700otáček, dokonce v nich i zrychluje a to mnohdy i do kopce a vůbec neprotestuje. Já jsem zvyknutý jezdit na 2500-3000 a tady zapomínám podrřazovat, auto si o to prostě neřekne. Takže se sám učím ho hlidat nad 2k otáček. K dynamice a pružnosti mám spíše vítku k pedálu, můj názor na věc že plynový pedál je jeden obrovský podvod a je to rozepsaný v recenzích. Jako řidič zvýklý využívat celý jeho rozsah jsem zde děsně ošizený. Je to právě ten dojem kdy si říkate jak auto krasně letí a vy jen lechtáte vršek plynu, je to děsně matoucí když chcete předjet v domnění že auto jen lechtáte a šlapnete na plnej pedál a ono se nic už neděje. Je potřeba si na toto zvyknout, protože v tomto momentě jsem se cejtil jak osel, když vyjedu doleva a pak se vrátim do prava, protože auto mi jen neřeklo že jedeme na doraz a že ta půlka pedalu je jen na ozdobu
. Dokonce jsem si na rovince tu druhou pulku zkoušel pohupovat a opravdu žadné vykonove skoky tam nebyli. Nechci tu tvrdit že je auto pomalé, kdepak je to klasika na svůj objem s bonusem kroutáku níže posazeném a na dnešní poměry si troufám tvrdit že stále stačí. Samozřejmě 81kw zde je matoucí oproti 81kw 1.0 TSI. To turbo tam dělá opravdu obrovský rozdíl. Motor jsem prohnal kousíček i po dálnici 130km/h, žádnej randál jsem nepozoroval, naopak v astře bych už neslyšel vlastního slova. Zvuk tohoto čtyřválce je takovej elegantní "nasranej" hraje pěkně. A do 3K ot. nevím že tam je. Hlavní kouzlo tohoto motoru mi na konci jízdy ukazal počítač spotřebou 5,9 a to smekám, já sice nejezdím brzda plyn, ale rozhodně nejezdím na spotřebu. Takže
. Jasně u tohoto motoru se zde nedá psát o výkonech a proto se tu mnozí vytahují spotřebou. Na 1,5 objem je opravdu perfektní. Chápu že 200km je syrový motor, určitě sem napišu zda se něco změnilo na 1000 nebo 5000km, minimalně ho budu moct více točit a tím se otevře větší výkonový potencial. Snad jsem timto slohem moc majitelů nenaštval. Pokud bych měl doporučit někomu novému? Jestli jezdíte jako já každý den do 5km do práce a za rok max 5 000km, asi jasná volba. Pokud auto ale netrápite na takového trasy, určitě bych sáhl po dynamickém 1,5 turbu.