Zdravím všechny
Vzhledem k tomu, že jsem na motoru 1.5 DPi najezdil již něco přes 7000 km, chtěl bych se zde podělit o své zkušenosti s tímto motorem.
Hyundai HB 1.5 DPi, základní červená, výbava start plus, tedy 195/65 zimní. Navíc jsou pouze přední a zadní park. senzory, pevné tažné zařízení,
dodatečné dodělání napájení kamery mini USB u zpětného zrcátka a potom před řidičem na levé straně držák a další napájení tentokrát
USB C na mobil (navigaci). Každý má na výbavu jiné nároky, ale já jsem chtěl jen to co opravdu budu potřebovat. Navíc i zde určitě taky platí
heslo automechaniků ,, Co tam není, nemůže se pokazit".
Začal bych poslední cestou na Slovensko, která vedla po trase Brno - U.H. - U.B. - Starý Hrozenkov - Žilina - Ružomberok - Poprad - Prešov - Košice. Kdo tuto trasu zná, tak ví, že min. půlka vede po dálnicích a je to přibližně 500 km. Tuto trasu jsem projel s průměrnou spotřebou 5,6 l na 100km. Posádka 2 osoby, plný kufr a ještě nějaké další věci na zadních sedadlech. Rychlost na běžných silnicích 80-100 km/h, po dálnici 110-130 km/h a obec 50 km/h. Stejná trasa nazpátek v nepatrně rychlejším tempu byla potom se spotřebou 5,7 l na 100 km. Jen pro porovnání, tuto trasu mám projetou i s krátkou Škodou Fabií II 1.2 Tsi 63kw se stejnou posádkou a stejnými podmínkami jízdy za 5.1 l na 100 km, Škodou Felicií 1.3 MPI 50kw za 6 l na 100 km a také s Hyundai i30 Combi 1.6 81kw diesel (úplně nový asi před 4 roky) s puštěnou klimatizací po celou jízdu za 5,2 l na 100 km.
Komfort cestování byl za mě nejlepší v současné i30. Výše uvedená naftová i30 Combi měla tenkrát trošku problémy pouze u zadní nápravy při přejíždění např. želez. přejezdu, motor 1.6 diesel pracoval tiše a byl vzhledem k obsahu i pružný. Současná I30 je ohledně jízdních vlastností a komfortu určitě na lepší úrovni. Hlučnost motoru a pružnost je také ok. Nejlépe si, podle mne, motor na dálnici ,,pobrukuje" při 120 km/h.
(je to ale jen můj názor) Ta je i dobrým kompromisem mezi rychlostí, spotřebou a otáčkami.
Auto jsem si kupoval na běžné ježdění hlavně po normálních silnicích a občasné jízdy po dálnici. Při tomto režimu se pohybuji se spotřebou mezi
5.3 až 5.7 l na 100 km silnice (trasa 10 až 30 km) a 5.6 až 5.8 l na 100 km dálnice. Snažím se, aby otáčky byl vždy kolem 2000 při jízdě po normální silnici. Na dálnici jsou potom otáčky přiměřeně vyšší. S touto spotřebou a vozidlem jsem celkově spokojen. Samozřejmě spotřebu ovlivňuje také to, jak daleko se jede, zda mrzne nebo ne, zda fouká vítr nebo ne, obsazenost vozidla a plno dalších podmínek. Dlouhodobou spotřebu mám od té doby co jsem auto koupil na 6,1 l na 100 km. Od začátku tam bylo stále 6.2 l. Vzhledem k tomu, že jsem auto provozoval zatím jen v zimních odmínkách, tak předpokládám, že spotřeba bude v letních měsících ještě o trošku lepší. Když uvážím, že bych za stejné peníze (350 tis) koupil auto o třídu menší, tedy např. Fábii 1.0 MPi s tříválcem, je toto určitě rozumnější volba. Komu by potom nestačila velikost kufru 395 l může šáhnout po verzi Combi, kde za rozumný příplatek 25 tisíc bude určitě spokojený s 602 l. Myslím, že dnes není na trhu moc konkurentů-Combíků za cenu kolem 400 tisíc.