Ahoj všichni.
Jsem čerstvým majitelem Hyundai i30, 1.4 CVVT
. Auto mám pouze od posledního pátku (20.5.2011) a neměl jsem zatím moc možnost jezdit - bydlím a pracuju v Praze, takže jako posunovadlo používám rychlejšího krtka, navíc práci mám v centru a to bych se nedoplatil za parkování. Zatím jsem najezdil jen něco málo přes 300km, i to jen díky mé dnešní cestě do Stoda (okres Plzeň-Jih), kam jsem jel auto zaregistrovat, a z5. Musím na začátek říct, že ač jezdím ca 7 let (i když mám najezděno max. do 10k km), toto je moje první (a první nové!) auto.
Píšu sem až teď z několika důvodů: jednak mi trvalo dýl pročíst všech 15 stránek této diskuse, a jednak jsem čekal právě na dnešní cestu po dálnici
.
Několik mých postřehů k této diskusi: jsou tu vcelku 2 tábory. 1. tvrdí, že se auto má zaběhávat opatrně (důvody se už různí, i když něco pravdy může být všude). 2. tábor zasa prosazuje záběh tak, aby si auto zvyklo na všechno a nebylo líné (důvody jsou vesměs stejné, a taky je tam určitě dost pravdy, alespoň z mého pohledu). Z mého jednoduchého statistického pohledu je v 2. táboře asi 60% diskutujících, v 1. asi 20% a zbývajících 20% diskutujících je někde mezi... Z toho jsem si vyvodil vlastní závěr a zkouším jezdit zhruba takhle: po městě jedu 50km/h někdy na trojku, někdy na 4, jen výjmečně na 5. Mimo město jsem dneska jel do 80km/h na 4, pak už jsem ale řadil na 5, ptž se mi zdálo, že motor kapánek řve, abych přeřadil. Chápu, že je to vysokootáčkový motor, čili vysoké otáčky by mu nejen neměli vadit, ale spíš si v nich libuje, jen ještě musím přimět mé uši, aby si na to taky zvykli (zatím jsem řídil starší Hondu CR-V a babiččinho Favorita, takže možná pochopíte, o čem mluvím). Po dálnici jsem to táhnul už samozřejmě nonstop na 5, rychlosti jsem střídal (pomalu) mezi 110 km/h (3500 ot/min) a 140 km/h (4200 ot/min).
Četl jsem si k tomuto autu s touto motorizací několik recenzí, všude byl závěr stejný: výborná výbava za skvělou cenu (což rozhodlo i u mě), skvělý motor do města, ale chybějící 6. kvalt na dálnice - prý už pak auto na dálnici v 130 km/h hodně žere, točí vysoké otáčky, a děsně hučí...
Můj závěr je ale následovný: dnešní jízda z Prahy do Stoda mi zabrala (až na ca 5 minut) přesně 2 hodiny. Z toho 1 hod zabralo, než jsem se vymotal* z Prahy (!!!), 1 hod zabrala jízda po vlezu na dálnici až do cíle - Stodu (z toho asi 15 min byla cesta po okreskách a vesnicích, tedy od 45 km/h po 95 km/h). Průměrná spotřeba za celou jízdu tam i zpět (vynuloval jsem, jakmile jsem se dostal z parkoviště za první křižovatku), což lze považovat za nějakých 240 km, byla 7.1-7.2 l/km. A to jsem točil, jak jsem psal, 3500-4200 ot/min (po dálnici), což si myslím, je docela dobrá spotřeba na to, že ještě ráno v Praze jsem měl průměrku 8.5 l/km a na to, že motor ještě není vůbec zajetej. Co se týče otáček, hluku a spotřeby tedy, jsem velmi mile překvapen, ba i potěšen, protože: výkon i když už na posledním kvaltu je dostačující - samozřejmě že zrychlení ze 100 na 130 zabralo nějaký ten čas, ale stejně tam byl pocit přitlačení do sedadel po sešlápnutí plynu do poloviny (ještě jsem nezkoušel rozběh z 50 km/h na 3 do 100 km/h pořád v trojce, ale za pár stovák km to zkusím...
); hluk byl zcela v normě - zda hučí motor, kola, dálnice, rádio, klima nebo přítelkyně vedle, je to šumák, na dálnici se s tím přece počítá!!! A nebylo to ani zdaleka tak hrozný, rádio o 3 stupně hlasitějc a už jsem slyšel jen rádio. Nu a spotřeba - tu jsem již popsal - jízda ve vyšší rychlosti a v otáčkách 3500-4200 mi dokázala snížit průměrnou spotřebu z Prahy z 8.5 na 7.2 celkově.
* vymotáním rozumějte semafory, křižovatky, a zejména zácpy na 40% úseků (a to je podle mě ještě málo)
Jsem totální laik, do aut se rozumím jak moje přítelkyně do programování, proto si rád nechám poradit. Ale jak to tady sleduju, tak každý budete radit něco jiného, což nevadí, já si pak z toho udělám nějaký názor...
Každopádně tvrzení, které jsem zde (naštěstí jen výjměčně) postřehl - a tedy že "to auto nejede" - je BULLSHIT
To auto je kurva živé (ve městě mám problém jet těch 50, pořád se mu chce jet rychlejc, zvlášť dnes když jsem slezl z dálnice a vjel do vesnice...
). Sice jezdíme v autě jen dva a s prázdným kufrem (případně je tam max 20kg nákupu), ale věřím tomu, že se to nezmění o moc ani s naloženým kufrem...
Mám ale ještě jeden dotaz:
Skyline zde psal, že prý mu "padaj otáčky" - můžete mi, prosím, jako laikovi vysvětlit, CO TO JE??? Jakože pustím nohu z plynu a z 50 jsem spadnul během chvilky na 10? Nebo? Děkuji za vysvětlení!
Kdyby jste mi kdokoliv chtěl poradit cokoliv ohledně tohto auta, budu jen rád!!!
Tak zatím!