Diskusiu som prečítal, s novou (je ešte nová?) i30 som sa previezol (výbava Comfort s balíčkom Comfort pack) a motorom 1,4i (1,4T-GDi bola tiež možnosť, ale tam som sa nebál o nedostatok výkonu), keďže o ňom tu je všeobecne najmenej informácií. A ten ma ako potencionálneho zákazníka aj najviac zaujímal
Ešte by som rád skúsil 1,0T-GDi, ale ten tu nikde po blízku nemajú. Som zvyknutý na starú atmo 1,6 ešte v prvom Focuse, v druhom ju majú rodičia. Po porovnaní môžem povedať, že 1,4i od kórejcov je podarený motor (jazdne, o nejakých problémoch so životnosťou som sa nedočítal, keď nerátam lietajúce otáčky na voľnobehu, čo som sa tu dočítal, skúšaný model tým netrpel). Zvuk adekvátny atmosférickému štvorvalčeku, príjemný záťah, pokiaľ nie je potreba výraznejšej akcelerácie (a tu asi bude kopa ľudí namietať, ale ja to fakt nemienim dávať na úroveň silných, či nebodaj pretekárskych motorov, beriem to ako motor na bežné jazdenie), tak ho netreba ani točiť, zladenie so spojkou bolo pohodové, odhlučnenie v poriadku (1,6 Ti-VCT vo Focuse III sa mi zdá že počuť viac, ale tam to môže mať na svedomí aj niečo iné, neskôr), spotrebu po 16km jazde hodnotiť nemôžem (ale 1,0TSi na rovnakej trase pri rovnakom štýle malo spotrebu o pol litra menšiu, všetko ale podľa palubákov, takže naozaj nehodnotím). Čo ma ale veľmi zamrzelo, bola prevodovka. Chod je v poriadku (nie tak exaktne presná ako v najnovšom Focuse, no ak by som povedal, že Focus má 100/100, tak i30 má 97/100, opäť, porovnávam len s tým, čo poznám a netvrdím, že Focus má chod páky najlepší vo svojej triede), ale tie prevodové pomery... Niekde som tu čítal, ako je kôli ekológii prevodovka natiahnutá, ja žiaľ súhlasiť nemôžem. Pri rýchlosti cca 70km/h to na šestke bolo 2000rpm. Mať 6 stupňov a na diaľnici kúsok pod 4000? To je fakt problém spáchať klasický 5-kvalt, aby bolo auto svižné a buchnúť tam šestku len ako udržiavatko? Veď keď chcem dynamiku na diaľnici (kto by ju ale od tohto auta mohol čakať, na to sa kupuje iný motor), tak si naozaj podradím. Fakt ma zamrzelo toto zistenie a je to v mojich očiach jediná výraznejšia vada. Ostatné veci proste beriem ako plusy a mínusy (a tie má každé auto). O to viac ma to mrzí, lebo na bežné vozenie je to fakt podarené auto, nič nemá vypiplané do dokonalosti, ale ničím ma počas jazdy neotravovalo (až na to neustále radenie príliš vedľa seba naskladaných rýchlostných stupňov). Podvozok je príjemný, ani tvrdý, ani rozhojdaný, pôsobí tuho, no nerovnosti filtruje pekne, odhlučnenie je tiež dostatočné (netuším aké mala predošlá i30, na fóre som sa dozvedel, že tu urobila i30 veľký pokrok, opäť ale, keď porovnám s Focus-om mk.III, tak predsa len až taký tichý nie je - a tu je možno dôvod, prečo vo Focuse viac počuť motor, proste aero hluk a hluk od podvozka sú menšie ako v i30), sedadlá boli tiež v poriadku (síce žiadne nadšenie z nich nebolo, no opäť ničím neobťažovali, možno s bedrovou opierkou by boli úplne dokonalé na pohodové cestovanie), posed za volantom som si našiel ideálny okamžite. K tomu prirátam pohodlné sedenie vzadu (miesto vzadu nehodnotím, s mojími 172 cm mám za sebou miesta na rozdávanie, hoci som mal sedadlo na podlahe nastavené), k čomu pomáha vyššie sedenie podopierajúce celé stehná (aj vo Focuse III to je fajn, ale predsa len tých pár mm nižšie sedák uložený cítiť, nehovorím o predchádzajúce generácii Civicu, kde som si kolenami mohol podoprieť bradu, obrazne povedané). Dobre riešený kufor (HB, pri kombi by to bolo na dlhšie z mojej strany, zlé to nie je, ale...) s nastaviteľnou výškou podlahy, dobrý výhľad (šikmo vzad kôli malým okienkam problém, ale to nie je problém i30, to je problém všeobecný), nejaký asistenti. Asi som sa rozpísal, ale auto ma svojím spôsobom nadchlo a za dané peniaze v danej triede je to veľmi podarený model. Nie som fanúšik Hyundai-a, ani jeho odporca. Medzi kompaktami sú lepšie autá v tom, či onom, no zas nemajú to či ono, alebo sú v niečom inom horšie. Mne toto autko zmysel dáva, no pre mňa to žiaľ zabili, aspoň pri najslabšej motorizácii, odstupňovaním 6-st. manuálnej prevodovky. Snáď som svoje postrehy zaradil do dobrej témy a snáď niekomu v budúcnosti aj troška pomôžu
K dizajnu som sa nevyjadroval, lebo je to fakt subjektívna vec. Auto je nefotogenické (ako som to tu u niekoho v hodnotení už čítal), naživo vypadá lepšie ako na fotkách (mne asi vadia tie zadné hmlovky tam, kde sú, ale len troška, od kúpy by ma neodradili). V interiéri mi nič nevadilo, budíky príjemne jednoduché, tabletom trpí viacero konkurentov, spracovanie mi tiež prišlo v poriadku, celoplastové výplne dverí nenahnevali (síce na pohľad sú plastové, no operka pre lakeť a aj samotná výplň v časti, kde opierate ruky sú príjemne mäkčené) a proste v aute som sa necítil ako v lacnom približovadle. Majiteľom novej i30 prajem veľa šťastných km bez porúch a nehôd