michaela píše:Tak som trochu viac zisťovala o olejoch :
3.
Helix plus 10W-40 ma kinematicku viskozitu 92,1 pri 40° naproti Helix ultra 5W-30 ma 68,2 pri 40-ke co znamena ze plus ma o 35% vacsiu viskozitu ako ultra. To uz je podla mna dost
4.
Na vela forach sa 10W-40 odporuca, ked uz motor menej tesni, napr po 100 000 km namiesto 5W-40
5.
Kazdy kto ma trochu rozumu vam potvrdi, ze v zime ide motor pri 10W-40 dlhsie na sucho, lebo mu to trva kym pretlaci...
CO z toho, ze som zaplatila menej za olej ked budem mat vyssiu spotrebu a motor sa bude viac trapit . budem v strate ((((((((
omg, sa mi to tu zdá úplne zbytočná diskusia...
už som ti o tom písal aj ja, aj
cert a ty stále hovoríš to svoje...
tu máš link a už si niečo o tom prečítaj kým zasa niečo napíšeš, na tej stránke je veľa dobrých článkov o olejoch...
http://www.oleje.cz/index.php?left=main&page=mot_visko
skúsim urobiť rešerš ešte raz a polopate
...
Pri výbere správneho oleja pre daný motor sú najdôležitejšie
dva základné parametre: viskozita oleja a výkonnostná trieda. Viskozitu oleja a jeho použiteľnosť v závislosti od vonkajšej teploty prostredia udáva norma SAE (napr.: SAE 5W 40). Viskozita a teda aj použiteľnosť oleja sa mení v závislosti od teploty.
Zimné číslo udáva schopnosť oleja zaručiť štartovateľnosť motora pri nízkych teplotách. Všeobecne platí, že čím je nižšie číslo zimnej triedy, tým nižšia môže byť teplota okolia pri zachovaní tekutého stavu oleja (čerpateľnosť). Oleje 0W umožňujú štartovanie aj pri teplotách -50 stupňov.
Letné číslo zase garantuje dostatočnú viskozitu oleja pri vysokých teplotách okolia.
Čím vyššie je číslo letnej triedy, tým vyššia môže byť teplota okolia, pri ktorej je olej schopný mazať motor (netrhá sa mazací film).
Pre európske podmienky stačia triedy 30 a 40. Norma SAE používa pre označenie viskozity olejov
šesť zimných tried označených písmenom W a
päť letných tried označených iba číslom, ktoré nevyjadruje teplotu ani inú fyzikálnu veličinu.
Použitie olejov pri vonkajšej teplote podľa označenia SAE: SAE 30 (-5 oC do 40 oC), SAE 40 (0 oC do +45 oC), SAE 20W-50 (-15 oC do +50 oC), SAE 15W-40 (-20 oC do +45 oC), SAE 10W-40 (-25 oC do +35 oC), SAE 5W-40 (-30 oC do +30 oC), SAE 5W 30 (-30 do +25 oC), SAE 0W-30 (-50 oC do + 30 oC).
Dôležité je uvedomiť si, že intervaly výmeny oleja uvádzané výrobcami automobilov sú iba orientačné hodnoty platné za priaznivých jazdných podmienok. Medzi nepriaznivé jazdné podmienky môžeme zaradiť:
* jazda na vzdialenosť kratšiu ako 10 km,
* teploty pod 5°C,
* nadmerný podiel jazdy v dopravných zápchach a voľnobeh,
* vysoké teploty motora, napr. pri jazde s karavanom alebo s iným prívesom.
napr.: V severnej Európe ľudia často jazdia na krátke vzdialenosti v chladnom, vlhkom počasí. Práve to sú prevádzkové podmienky, ktoré trvale a negatívne vplývajú na mazacie a ochranné vlastnosti. Preto je dobrým pravidlom vymieňať olej najmenej dvakrát do roka,- na jar a na jeseň.
teda ak sa na to kukneme z hľadiska opotrebovania motora tak čím vyššie číslo tým lepšie motor "chráni" a predlžuje jeho životnosť, ale z hľadiska spotreby paliva teda € je to presne opačne... treba teda zvoliť kompromis, ale pre tvoj benzín tam viac ako 30-ka nemá význam a ak jazdíš často mesto, zápchy a krátke vzdialenosti tak radšej nekupuj Shell, ale skús nejakú lacnejšiu značku (ale s rovnakou výkonnostnú triedou) a meň ho 2x do roka...