Vkládám sem srovnání Leona a Hyundai i30, snad to někomu pomůže při rozhodování. Nehodnotím spolehlivost, na to mám Leona přeci jen krátce, půl roku a 13,5 tis km. Vezmu to po kapitolách a budu porovnávat Leon 5F FR 1.8 TSi s Hyundai i30 1.4 T-GDi (tj. aktuální model). Nejdříve pár vět o i30. S těmito vozy jsem jezdil téměř od začátku výroby, tj. od r. 2009 a jeden kousek (kombi 2. gen) vlastním a používám dodnes. Subjektivně hodnoceno, Hyundai udělal za tu dobu opravdu výrazný pokrok a poslední generace i30 je velmi kvalitní i ve srovnání s VW apod. Pokud porovnám generace i30 mezi sebou a 1. generaci dám 50%, tak 2. dávám 80% a 3. 100%. A teď už Leon vs Hyundai i30:
Vzhled:
Nejvíce subjektivní oblast
. Musím se přiznat, i30 se povedla, mám rád klasickou koncepci a jistou dravost a tady má i30 alespoň pro mě mírně navrch. V celkovém hodnocení vzhledu ovšem nakonec těsně vítězí Leon a to kvůli 4 věcem: denní LED světla jsou svým pojetím jedinečná, prostě paráda. Dále tu máme 18" kola, poctivou dvojitou koncovku výfuku a nakonec "neokoukanost". Na rozdíl od i30 u nás moc často na FR Leona nenarazíte.
Interiér a výbava:
Rovnou říkám, že kvalitou materiálů i zpracováním je i30 lepší. Vše je měkčí, hůře se špiní, nikde nic nevrže, středový panel mě netlačí do kolena. Sedačky jsou kapitola sama o sobě. Líbí se mi boční vedení u Leona a potažení alcantarou, ale sedačky jsou dost tvrdé, pás není výškově nastavitelný. V i30 se sedí jako v obýváku, pohodlná křesla, na delších cestách super. Co se týká asistentů, v i30 mi chyběla zadní kamera, na druhou stranu vedení v jízdních pruzích byla fajn věcička, to v Seatu chybí. Dešťový senzor u Leona bezchybný, u i30 mi chyběl, zato byl vybaven automatickým přepínáním dálkových světel. Takto bych mohl pokračovat, ale výbavy jako celek jsou srovnatelné. Kufr, zadní sedačky žádné velké rozdíly, ale štve mě opravdu malý prostor v loketní opěrce u Seata, ani ledvinku tam nedám. Schránka před spolujezdcem je také menší a chybí schránka na brýle. V této kapitole u mě celkové vyhrává i30.
Podvozek a řízení
Obě auta mají vzadu multilink i předek je řešen stejně. Ovšem nastavení podvozku je diametrálně odlišné. Je to dáno i rozměry kol (18" vs 16").
Leon je na špatných cestách kostitřas, hlavně jízda po "roletě" je občas utrpení (nemám DCC). I30 je velmi pohodlná, přitom se v zatáčkách moc nenaklání a dlouho drží stopu. Ovšem při agresivnější jízdě se karta obrací - s Leonem se stále jede jako po kolejích a i ve vysokých rychlostech, kde už i30 ztrácí stabilitu, si udržuje velmi dobrou agilitu. S tím souvisí i řízení - i když se u i30 postupem generací stále zlepšuje, je u Leona přesnější a výrazně přispívá k obratnosti v zatáčkách. Tady je to plichta, ale u mě o kousek vítězí obratnost Seata i za cenu ztráty pohodlí na horších cestách.
Motor a převodovka:
Budu hodnotit to, co si pamatuji z doby před chipnutím, protože jinak by Leon i30-ku motoricky/výkonově naprosto deklasoval.
Výkon je i přes papírově silnější 1.8 TSi 132 kW vs 1.4 T-GDi 103 kW do cca 3 tis.ot./min srovnatelný, poté získává 1.8 mírný náskok a nad 4 tis.ot./min už je rozdíl výrazný, při 180 km/h Seat ještě celkem ochotně zrychluje, kdežto i30 už pomalu dochází dech.
Řazení je u Seata i i30 přesné a dráhy poměrně krátké, ale u Seata hlučnější, pokud si vyloženě nehrajete se spojkou. Řazení jde zlehka, ale u i30 bylo občas obtížné podřazovat na dálnici např. ve 130 km z 6 na 4, jako by to nechtělo jít přes synchrony. Také rozjíždění bylo u i30 obtížnější, člověk musel hodně šlapat na plyn a opatrně pracovat se spojkou - ale šlo o zvyk.
Motor je u i30 tichý, opravdu tichý, neměl jsem žádné jiné auto které by bylo i ve vyšších otáčkách tak dobře odhlučněno. Na druhou stranu jsou dost slyšet odvalující se pneu. Leon je hlučnější co se týká motoru, ale ve vysokých rychlostech to nijak negraduje a dokonce se mi zvuk vytočeného motoru i líbí. Spotřeba při stejných rychlostech a trasách je u Leona o cca 0,5 l/100 km vyšší, rozdíl se dále zvyšuje při sportovnější jízdě.
Závěr:
Obě auta mají svá pozitiva a negativa.
Pro běžné ježdění z bodu A do bodu B, cesty na dovolenou, jízdu na rozbitých silnicích, je určitě vhodnějším autem i30 a něco ušetříte i na benzínu
Pokud máte rádi rychlejší jízdu okořeněnou jistou dávkou zábavy v nepříliš běžném autě a vaším rajónem jsou hladké kvalitní silnice, volte Leona