Stránka 20 z 24
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 25 říj 2023, 16:58
od mozecek
jestli je na novem tucsonu neco jineho nevim ale na minus polu mas takovou krabicku - z ni vede klasicky silny kabel pro bezne potreby auta a tenky dvouzilovy kablik, bez po kabliku az najdes konektor, na i30 je asi 30 cm daleko. Auto konektory maji vetsinou nejakou pojistku proti samovolnemu vypadnuti, tak jen koukni kde na konektoru nejaka zapadka resp cudlik v otvoru a bud zamacknutim toho cudliku nebo celkovym zmacknutim konektoru ho rozpojis. Volne konce je fajn nejak upevnit pripadne obalit izolackou. Pokud ti to prijde slozite, tak stejne funguje vyjmuti male pojistky co je umistena na minus polu v te male krabicce - jen odklop viko krabicky, uvnitr je myslim jeste jeden pruhledny kryt co taky odklop nebo sundej a pod nim je mala nozova pojistka, tak tu vytahni.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 25 říj 2023, 17:10
od Maras
Ale pozor! Tohle funguje pouze u modelů bez hybridu, čili bez přidané baterie.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 25 říj 2023, 19:14
od Glock69
2 mozecek
Děkuji, zkusím nějak kabel rozpojit, právě jsem zatím nenašel jak. Pojistka je myslím na plus pólu, bál jsem se ať ten malý průhledný kryt neulomim, jde otevřít kousek a pak drží...
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 16 lis 2023, 10:10
od Sprite
Ahoj. Otázka čistě ze zvědavosti, neplánuji zkoušet
Ale nabíječka Ctek MXS 5.0 New a AGM baterka. Zkoušeli jste někdo navolit režim AGM a recond? protože tato kombinace navolit lze. Občas (1x ročně) ten režim Recond používám u starého auta v kombinaci s tím režimem auta (mimochodem zajímalo by mě, jestli u toho Recond je nutné / lepší odopojovat baterku - já to pro jistotu dělám). Ale kdybych někdy v budoucnu dobíjel tu AGM baterku v i30, tak jestli třeba taky 1x ročně k tomu režimu AGM přidat i ten recond. Díky moc za vaše zkušenosti
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 16 lis 2023, 12:11
od Birdr
Mám tuto nabíječku a tuto funkci jsem už vyzkoušel u všech 3 svých baterií, tzn i u AGM baterie.
Funkce proběhla, nic negativního jsem nepozoroval.
Osobně baterií při nabíjení neodpojuju nikdy, třeba motorku jsem míval takto připojenou celou zimu.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 16 lis 2023, 13:09
od Sprite
Já u normálního nabíjení (když svítí jen ten obrázek auta) tak taky neodpojuju, ale u toho Recond radši jo, protože jsem kdysi někde četl, že by ten vysoký nabíjecí proud mohl poškodit elektroinstalaci auta. Ale jestli to je nebo není pravda netuším. Každopádně to staré auto, které tím nabíjím, tak po odpojení baterky nic nechce a nemá se na něm co kde smazat, abych to pak složitě nastavoval, takže to oddělání jednoho kontaktu baterky mi nijak nevadí. Oba kontakty teda neodpojuju taky
Nicméně u AGM jsem se teď dočetl, že režim Recond by je mohl poškodit.
Přímo na českých stránkách Ctek píšou toto: Režim Recond odstraňuje problém rozvrstvení elektrolytu, kdy v baterii je elektrolyt ve spodní části baterie hustší než ve vrchní. AGM a GEL baterii díky své vnitřní konstrukci tento problém eliminují naopak díky jejich konstrukci může režim Recond tyto baterii poškodit! Režim Recond lze používat pouze u baterií s volným elektrolytem, kam patří i baterie typu EFB.
Takže AGM bez recond...
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 16 lis 2023, 13:55
od mozecek
i pokud pominu doporuceni z manualu meli by jste vzdy odpojovat minus .. predstava ze + svorka odskoci a sedne na motor smrdi pozarem, sice by to melo byt jistene atd. ale nespolehal bych na to. navic z minusu vede drat do buhvi jake ridici jednotky a te to treba taky nebude delat dobre
- nabijeni.png (343.49 KiB) Zobrazeno 711 x
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 16 lis 2023, 14:05
od Sprite
Podle tebe je lepší odpojovat mínus pól? Já na tom starém autě vždycky odpojuju plus, protože mínus je klasicky na matku, zatímco plus stačí jen nadzvednout koncovku, odjistit a sundat (ta svorka není zajištěna matkou, ale je to taková nějaká "rychlosvorka")
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 16 lis 2023, 20:34
od mozecek
vzdy se odpojuje minus jako prvni a pripojuje jako posledni protoze minus je cela kostra - je mnohem vetsi sance ze skrtnes plusem o cokoli v motoru ci na aute nez ze skrtnes minus polem o plus pol
.. no kdyby to mel clovek nabijet casto ta se prodavaji i "odpojovaci konektory"
https://www.hobynaradi.cz/odpojovaci-sv ... 500a-geko/
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 16 lis 2023, 21:07
od oltcitak
En podotknem, ze existujú automobily, ktoré majú opačnú polaritu, čiže správnejšie je, prve odpojiť kostru a pri znovupripojeni poslednú pripojiť kostru. Pamätám ako mladenec, ked mi otec kazal odpojit a vytiahnuť baterku z plechového kastlika(s hovadskym prístupom ) som skrtol kľúčom spojenym s bateriovym polom o plech, v mžiku sa ten kľúč rozzžeravil do červena, tak som ho duchapritomne odrazil kladivom(co bolo po ruke) ale srdiečko mi ešte chvíľu klapalo. A potom vysvitlo, ze plus pól bol na kostre a ja ako frajer som odpajal minusovy(ako zvycajne) a ten som spojil nakrátko s karoserioi tým kľúčom. Nuz chybami sa clovek učí
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 16 lis 2023, 21:15
od Mexican
memotechnicka pomocka hovori - pri zapajani PLUS (pretoze pripojujem) a nasledne MINUS, pri odpojovani opacny postup teda najpr MINUS (pretoze odpojujem) a potom PLUS
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 16 lis 2023, 21:43
od mozecek
tak tak .. ono cokoli co clovek dela okolo autobaterky neni takova sranda jak to s 12V vypada, resp relativne bezpecne je to jeste s malym dratkem - treba od nejakeho plasice kun apod. Tam je vysoka pravdepodobnost ze se ten dratek pri zkratu proudm v mziku pretavi, ale treba startovaci kabely maji takovej prurez a tak kvalitni svorky ze z nich spis sleze izolace, rozpali se do ruda a pri trosce smuly je auto ci garaz v plamenech
proto je to varovani v knizce dosti podstatne a to ze to nabijeni nejak funguje neznamena ze je to bezpecne .. spatne upevnena svorka, treba v ni praskne pruzinka, probehnou okolo deti a popotahnou prodluzku a nestesti je na svete
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 11 pro 2023, 06:45
od Sprite
Ahoj. Jak jsi spokojený s tímto konkrétním voltmetrem?
Koupil jsem ho v pátek taky a včera jsem ho poprvé vyzkoušel. A zobrazované hodnoty mě zarazily, tak by mě zajímalo, jestli může být špatný voltmetr a nebo jsou hodnoty OK
Voltmetr jsem dal do zásuvky a po otočení klíčku ukázal napětí 12,1V. Nastartoval jsem a napětí vyšplhalo na 14,5V. Jel jsem 10km jen na denní svícení a napětí bylo celou cestu těch 14,5V a ani se nehnulo. Neměla na něj vliv akcelerace, brzdění motorem, nic...
Po pár hodinách jsem jel už za tmy zpět domů. Po otočení klíčku opět 12,1V. Po nastartování a rozsvícení klasických světel bylo napětí 14,2V a opět takto ukazoval celou 10km cestu, ani by se napětí byť jen o 0,1V nějak změnilo. Akcelerace ani brzdění motorem opět napětí beze změny. Jen když jsem pak v garáži vypnul světla a svítily jen denní, tak to vyšplhalo na 14,3V. Je to takto OK? Nemělo by to 1) dobíjet víc a 2) se napětí během jízdy v závislosti na stylu jízdy měnit? a 3) dobíjet naopak více při rozsvícených světlech než při denních?
Díky moc
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 11 pro 2023, 06:57
od Sprite
A ještě jeden dotaz
Vy, co taky používáte voltmetr do zapalovače, necháváte ho tam zasunutý trvale, nebo ho po jízdě radši vytahujete? Díky moc
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 11 pro 2023, 08:31
od idam.i
Nechávam ho tam trvalo.Namerané hodnoty beriem ako približné.Hlavne vidím že dobíja a pohybeje sa hodnota v norme.Presnosť je diskutabilná.