Ahojte,
tak se o to pokusím. 23.9.2022 jsem se také přidal mezi šťastné vlastníky tohoto vozidla. I30 kombi 1,5 DPI, Family Comfort, základní červená. Objednáno 30.5.2022 v Hyundai Czech v Opavě. Za mě mohu firmu doporučit. Solidní jednání, při objednávání mi pár věcí rozmluvili jako zbytečné a doporučili pár jiných doplňků. Cenově to vyšlo šul-nul a ta doporučení měla hlavu a patu. Nikdo mě netlačil do vyšší výbavy. Kompletně vše zařídili, takže při převzetí jsme jen podepsali papíry, nacvakli značky a sundali tažné. Prodejce mi ochotně ukázal i základní ovládání vozu, kluci ze servisu, jak vypnout plašičku kun (mám ten model s + a - dotekovými ploškami). A také mi zodpověděli pár mých dotazů. K autu jsem objednal tažné, hagusy, lišty na hranu kufru a boky dveří, zadní zástěrky a samozřejmě hned disky na zimáky. Dodatečně gumové koberečky do kabiny a gumovou vanu do kufru. Ještě mě čekají řetezy. Do budoucna uvažuji o změně potahů sedadel za MAD. V Ostravě je firma, která je také umí. Taky se mi honí hlavou, nechat si dozadu udělat lůžkovou úpravu. Na nějaké fesťáky by se mohla hodit, i když stan má taky něco do sebe. Na netu jsem našel firmu, která by to měla umět vyrobit, akorát jsou až z Ústí nad Labem. Uvidím...
Danou variantu Family Comfort jsem si zvolil kvůli mlhovkám, dojezdovce a zadní kameře. Auto mám už částečně polepené ochrannými fóliemi. Minulý týden mi dodatečně dolepili ty lišty na dveře, takže už můžu nechat polepit i je. Je to sice docela pálka, ale auto je nové a chci si ho nechat dost dlouho. V životě jsem jezdil různými auty, od 120 po Nisan Pathfinder. Poslední roky jsem podědil 1,6 Feldu, která na ježdění kolem komína stačila. Ale na delší trasy to už nebylo ono. Pohodlí, malý kurf, bezpečnost v případě nehody, atd. Koukal jsem se po nějakých ojetinách do 400 K, hlavně z koncernu. Ale tříhrnky nebo vypínání válců mě moc nelákalo. Pak jsem narazil na článek od Vaculíka. Hledal jsem dál, pročetl i reakce zdejších členů a bylo rozhodnuto. Funglovka i30 v kombíku s relativně jednoduchým motorem bez pár dnešních kur*ítek za srovnatelnou cenu jako ojeté Škodárny, mi dávala větší smysl. Rád jezdím na hory, ve 4-5 lidech už v pohodě odvezu, co potřebuji. 2 kola dovnitř také hodím. Akorát ten schod po sklopení zadních sedadel soudruzi z Koreje moc nevychytali... Navíc i v té základní červené vypadá moc hezky. Předek pěkný, z boku elegantní. Zadek mi připomíná pozadí krásné vysportované ženy.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Takže kromě rozumu (motor, kvalita, cena, bezpečnost, spotřeba, dodací lhůta) rozhodovaly i emoce.
Ve středu jsem překonal prvních tisíc kilometrů, do té doby jsem to točil do těch 4000 otáček. Kromě pár předjíždění. Teď po zahřátí řadím kolem 5000, ať si motor nebo převodové ústrojí zvykají na zátěž. Akorát že na trojku pak už jedu kilem.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Používám ho převážně na ježdění do práce, kam to mám cca 20 kiláků. Pak na nákupy, do Opavy to mám nějakých 8 km, pak popojíždím po městě. Za sebe musím říct, že mě to auto vyloženě baví. Líbí se mi ergonomie ovládání tlačítky i moc hezky naladěný podvozek. Rozbité okresky parádně filtruje, sedí v zatáčkách, dobře se řídí. Auto je pro mě prostorné, řekl bych, že pro lidi do 180 cm je OK. A asi i pro vyšší. Kufr parádní, ocenil ho i kámoš, který přešel ze staršího Pašíka. Když já objednával, tak on si už byl prohlížet svůj vůz před převzetím. Pohodlně se v něm sedí, je hezky tiché, také slušně hraje. I my punkoví metalisti to oceníme. I když mám jen manuální klimu, tak jsem potěšený, jak brzy začne hřát topení nebo naopak chladí. Rána jsou teď už docela chladná.
Spousta lidí kritizuje ten motor z hlediska výkonu. Podle mě se chová tak, jak atmosféra má. Do 2000 - 2500 je dost líný, pak začne ožívat. Sice nechcípá a i s malým plynem akceleruje, nebo se rozjíždí. Když chci předjíždět, tak ideálně podřadit na těch 3 500 otáček. Pak švihá slušně. Pokud se rozjíždím do kopce ve větším zatížení, tak je dobré jedničku rozjet nad 4 000 otáček, jinak otáčky při přeřazení na 2 dost klesnou a auto akceleruje pomaleji, než se dostane nad těch 2 500 otáček. Na rovině se to ani nepozná. Nějaké cukání při řazení z 1 na 2 jsem nepozoroval, bez ohledu na otáčky nebo zatížení. Naopak krátká jednička mě potěšila, než přijedu kolem baráku ke garáži, tak jedu na volnoběh těch 4-5 km/h a nemusím huntovat spojku v záběru. Také nemám pocit, že by reakce na plyn byla nějaká pomalá a to jsem přesednul z auta, kde byl plyn ovládán lankem. A vzhledem k přiměřenému výkonu a nízké hmotnosti bylo dost svižné... Rozjezdy zvládá i s malým plynem, takže není třeba točit motor a hoblovat spojku. Což je třeba nevýhoda koncernových litrových TSI. Párkrát mi hlavně ze začátku motor při rozjezdech do kopce chcípnul, protože je tak tichý, že není slyšet, v jakých otáčkách jede, nebo že by se dusil. Subjektivně mám pocit, že auto už jezdí svižneji, naž při prvních jízdách. Možná jsem se s ním už víc sžil a naučil se lépe jezdit, nebo jsem si na něj jen víc zvyknul a malé zrychlení mi nevadí. Kdo ví...
I když motor není ještě zajetý, tak spotřebu mám kolem 6 litrů (podle palubního počítače) podle toho, jak moc to vytáčím. 90 km/h na 2500 otáčkách úsporné jízdě s dojížděním bez plynu hodně svědčí, nicméně podle mě do těch 110 km/hod je rozdíl minimální. Město kolem sedmi, stop start samozřejmě vypínám. Z práce část cesty vede z kopce, tak se zařazenou šestkou bez plynu jezdím za 5,3 - 5,7 litrů. Záleží, jestli to můžu pustit a nechat jet, nebo mě brzdí nějaký provoz.
Za sebe jsem velmi spokojený. Dělá, co od něj očekávám a funguje jak má. Předstartovní přípravu v podobě vypnutí hlídače jízdy v pruzích a systému stop start zvládnu před koncem checku systému, tak a i nemám prostoje. Pustím si do repráků nějaký punk nebo metal pro pohodovou jízdu a můžu jet.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Když je volná cesta nebo se dají brzdy socialismu předjet, tak i s tímto motorem svištím, když je kolona, kterou nemá smysl předjíždět, tak zpomalím a užívám si jízdu a pohodové romantické skladby třeba od Sabatonů nebo třeba Five Finger Dead Punch.
Všem přeji, ať nám ty naše autíčka dlouho slouží k naší spokojenosti a dovezou nás, kam je třeba a také hezký den.