Stránka 3 z 4

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 21:14
od pepan
tak tady se to v zimě vyplatí :mrgreen:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 21:15
od Accentdevil
Alarm: OK, takhle jsem na to nekoukal, mas pravdu samozrejme...ale neni to tak nesmysl uplne jak rikas, ale musi se nad tim zamyslet a vzit v uvahu tyhle veci, uz v tom mam jasno, dik :)

Pepan: dobre, ale zabrzdis a po sirokych se budes klouzat vic jak po uzsich, ale jen mi to tak prijde, samozrejme muj nazor, netvrdim, ze to tak je :)

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 21:16
od alarm
pepan píše:no ne uplně bo když najedeš do závěje tak stojí...ale se sánkama -185- vjedeš jak do másla...
a větší plocha-větší trakce a větší záběr....
a flotace- ale to je už jen do sněhu-podhustíš a máš větší plochu... http://arctictrucks.com/pages/1571
A vo vo v o tom to je.
Užšie gumy, väčší merný tlak.
Výhody: skôr sa dostaneš na asfalt-prekrojíš sneh
Nevýhody:ak zapadneš, nevyhrabeš sa. Sneh má tiež svoj odpor a širšia guma "vyhadzuje" viac snehu, takže tento odpor (snehu) sa dá použiť na pohyb do predu.

accentdevil:
"Pepan: dobre, ale zabrzdis a po sirokych se budes klouzat vic jak po uzsich, ale jen mi to tak prijde, samozrejme muj nazor, netvrdim, ze to tak je :)"
Je to tak, platí to aj pri pohybe ako trakčná sila, aj ako brzdná sila

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 10 led 2010, 22:24
od 89majlo96
alarm píše:majlo
:mrgreen: ďaľší? :mrgreen: (bez urážky)
Plocha vplýva len na merný tlak.
Veľkosť trecej sily závisí len od prítlaku a koeficientu trenia.
Ftrecia= F prítlačná * f
a cim mi vysvetlis to ze ked das sirsie gumy tak auto v zakrutach dokaze ist vacsiou rychlostou ako na uzsich. Pretoze dokazu preniest vacsie sily a nevybehnu z toho kruhu co si spomynal. Ako to teda je ? Chapem to tak ze podla teba ked vletim do zakruty 100 na 165 alebo 250 gumach tak to bude to iste ? Ved predsa cim vacsia stycna plocha tak tym vacsi odpor a trenie na vozovku, alebo tomu tak nie je ? #-o

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 09:43
od XMira
Taky zkusím napsat pár písmenek:
Když se podíváte na soutěžní auta na sněhu, uvidíte, že mají nazuté "galusky". Jde jim tedy skutečně o co největší měrný tlak. Snaží se tedy pneumatikou promáčknout na asfalt, nebo tvrdší podklad, kde se má vzorek do čeho zakousnout.
Naopak jsem viděl kdysi v TV celý dokumet o týpcích, co se baví ježděním v autech v polárních oblastech (něco jako na té Pepanově fotce). Ti mají pneu obřích rozměrů, které jsou prakticky vypuštěné. Dokonce je párkrát při zatáčení shrnuli jen na jednu stranu ráfku. Nazouvali je tak, že vzali spray (plyn) a nachvilku na ně "foukli" plamenem. Guma zas naskočila na svoje místo. V hlubokém sněhu se tedy člověk nemá kam prohrabat a je spíš třeba rozložit váhu auta na co největší plochu, aby nezapadlo. Trochu princip sněžné rolby.

Převedeno do praxe: užší pneumatiky jsou skutečně lepší na zasněžené silnici. V posledních letech se ale u běžných aut od této praxe upouští, protože zasněženou silnici potkáte u nás v zimě jen málokdy. Vím, že teď nám to tak nepřipadá, ale jak dlouho to vydrží? dva týdny? pak zas bude na silnicích mokro, nebo maximálně led. A tam už úzké pneu výhodou nejsou.

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 12:57
od pepan
tedkon po 8letech ježdění na balonech sem se párktát projel na užovkách v zimě a nezvyknul bych si

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 14:32
od alarm
majlo:
Skúsim urobiť triezvu úvahu.(po pol deci) :mrgreen:

Hmotnosť G sa prejaví v obidvoch prípadoch rovnako, a medzi pneumatikou a cestou pôsobí reakcia Fh.
V zákrute pôsobí odstredivá sila Fo, ktorá je tiež rovnaká pre oba prípady. Musí platiť F0=T1 + T2
Rozdiel je ale v ramene pôsobenia síl.:
Kde dF prídavná prítlačná sila, ktorá vzniká naklápaním auta v zákrute.
Je jasné, že ak je širšia pneumatika, rozmer A sa zväčší na rozmer B, a tým pádom reakcia dFap je väčšia ako dFb.
Z uvedeného vyplýva, že na udržanie auta na ceste v zákrute, auto so širšími gumami potrebuje menšiu prítlačnú silu na vonkajšom kolese, potrebuje teda aj menšiu treciu silu na viac namáhanom kolese, ktoré skôr dosiahne šmyk. Kompenzuje sa to tým, že na vnútornom kolese sa trochu zvýši trecia sila, ale tá je na bezpečnej strane hranice šmyku.

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 15:22
od alarm
Ono je to trochu zložitejšie, ako som nakreslil, pretože do výpočtov vstupujú veličiny ,ako nakláňacia tuhosť náprav, neodpružené hmotnosti náprav pôsobiaca v ťažisku....uhol nakláňania karoserie (mení rozdelenie síl od hmotnosti).....
Ale princíp je v poriadku (podľa mňa) :wink:
Stále mi ale vrta hlavou :-k , že v medzných podmienkam-limitných- keď už dochádza k odtŕhaniu gumy z pneumatiky, by to mohlo fungovať aj trocha inak.Ku gumovaniu dochádza, keď sily potrebné preniesť sú väčšie, ako súdržnosť materiálu pneumatiky.A to by mohlo súvisieť s merným tlakom medzi pneu a vozovkou. Pri úzkej pneu sa dosiahne táto medza skôr.

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 16:16
od mirpie
teorii jsem měl na škole taky, ale v praxi jsem poznal, že víc než šířka pneu rozhoduje stav a typ pneu (zejména na vodě) a typ zadní nápravy, kde u víceprvku je při náklonu příznivější styčná plocha s vozovkou. Na předku je to skoro jedno, tam víc než typ nápravy (kde v 90% vozového parku je stejně McPherson) rozhoduje hmotnost motoru, který určuje přítlak pneu na vozovku (výhoda u dieselu) a nadruhou stranu nedotáčivost (nevýhoda u dieselu).
Ať už kdo má na zadku cokoli, nejdůležitější je u toho přemýšlet, pokud je čím, předvídat a neplést si silnici se závodní dráhou. Vždy je to o lidech. Vůbec nejlepší je s konkrétním autem zajet někam na volné parkoviště nebo na okruh a vyzkoušet limity, když už se člověk do nebezpečné situace dostane, at ví, co může čekat.

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 17:06
od 89majlo96
alarm : no a to teda zo sirsou pneumatikou nenarastie vacsie trenie alebo vacsi valivy odpor ? Preco sa teda potom auto horsie rozbieha a zase v opacnom pripade lepsie brzdi ? Bol by sim rad keby sme tuto problematiku niekedy prediskutovali aj osobne :) Vzdy sa rad nieco nove dozviem a ty tomu budes rozumiet velmi dobre ked si od fachu :wink:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 17:28
od pepan
nejlepčí je si to vyzkoušet...já už se na to chystám..až odházím tu kupu sněhu z lantry :lol:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 17:46
od 89majlo96
budes odhadzovat pomocou zetorika ? :mrgreen: potom aby si neodtrhol strechu :lol:

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 17:55
od alarm
majlo:
bol som ](*,)

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 18:08
od alarm
A to s tým valivým odporom...
Na snehu má jednoznačne širšia pneumatika väčší valivý odpor.
Asi aj na asfalte, ale...
Valivý odpor by sa dal prezentovať tak, že je to hrb na ceste, ktorý si pred sebou tlačíš. Je spôsobený hmotnosťou auta. Ak dám úzke gumy, určite sa "zaboria" viac,vytvoria väčšiu vlnu, ale na kratšiu šírku.
Širšia guma sa tak nezaborí, hrb má menšiu výšku, ale je dlhší. Zdá sa ale, že širšia guma-väčší odpor-guma sa deformuje na väčšej šírke,a tieto deformácie treba prekonávať.

Re: Trochu teórie nikomu neuškodí

Napsal: 11 led 2010, 18:24
od 89majlo96
alarm píše:majlo:
bol som ](*,)
no to viem ze si bol, ale tak urcite nejake tie pozostatky zostali v hlave stale ulozene :D