Chápu, co vás na těch bočních okýnkách štve, taky jsem na to byl dřív zvyklý, ale nikde jsem tady nečetl, co tohle "stírátko" udělá v zimě, když to sklo zamrzne. Popíšu na mých předchozích vozidlech:
Stodvacítky: jaro a podzim je těsnící guma na bočních okýnkách opravdu dobrý a rychlý stěrač, v zimě, když sklo zamrzne, tak tento těsnící profil přimrzne k okýnku. Protože tahle vozidla mají stahování oken "na švihadla", tak podle odporu v klice poznáte, že to zamrzlo. Když nechcete čekat, až těsnění odmrzne, oddělí se od skla nelépe něčím tenkým plastovým (ne klíčem, nožíkem atd.) - nejlíp se mi osvědčila stará kreditka nebo distanční podložky pro montáže oken.
Při provozu v prašném prostředí (stačí jakékoli větší město, to produkuje prachu habaděj) se prach usazuje na okraji těsnící lišty a při stahování okýnkak pěkně sklo šmirgluje, takže jsou na něm krásné svislé čáry
Fiat Punto: to samé, akorát, že felektice, takže zamrzlé těsnění nepoznáte podle odporu kliky, ale až s sebou okno cukne a těsnění poškodí
Okna už jsou ošmirglovaná míň, zřejmě lepší materiál těsnění
Focus C-Max: okno se při stahování nejdřív "odklopí" od těsnění, takže už okno nestírá, ale ani nešmirgluje. Při zavřeném stavu nepustí vodu do dveří, ale v zimě taky zamrzne. Zkušenosti s předchozím autem už mě poučily, takže jsem si dal bacha a těsnění neurval při stahování zmrzlého okna...
i30: těsnění nepřiléhá, voda je vpuštěna do dveří, odkud spodním otvorem vyteče. Do elektriky by se dostat neměla, protože dveře mají uvnitř ocelovou přepážku. Okno je potřeba ráno ručně očistit, ale i v zimě půjde bez problémů stáhnout (předpoklad, ještě jsem s ním v zimě nejezdil). I když mi to po ránu zabere asi minutu času, připadá mi to pro životnost skla, těsnění i servomotorků na stahování okýnek jako nejšetrnější řešení. Takže podle mě je to krok vpřed, ne nějaká chyba způsobená nepřemýšlením konstruktérů nebo snižováním nákladů...
Kdo si chce instalovat dodatečné přiléhavé těsnění, je to jeho volba. Pokud si na to v zimě dá pozor, je to taky slušné řešení, zvlášť v podání alarma, který už několikrát ukázal, jak umí být zručný. Já jsem si zvykl přejet ráno okýnka stěrkou na okna (přední 3 tahy, zadní 2 tahy, celkem tedy 10x smýknu stěrkou a hotovo) a můžu jet. Celé to trvá s rezervou necelou minutu...