Původně jsem to sem nechtěl ani dávat, aby zase někdo neříkal, že za autem tahám všechno možný bez ohledu na předpisy, ale nakonec jsem se rozhodl, že se o zkušenost podělím.
Potřeboval jsem na stavbu převézt podlahový polystyren. Původně jsem uvažoval o nějaké MAXI dodávce, ale nepravidelný tvar jejich skříní nebyl pro tento náklad výhodný a papírový objem by se rozhodně nenaplnil. Proto jsem se rozhodl pro přívěs za auto, díky jeho kvadratickým tvarů a rozměrům, které přesně ladily k rozměrům těch EPS balíků.
Takhle vypadá zapojená souprava:
- cwalda-prives.jpg (115.5 KiB) Zobrazeno 2375 x
- cwalda-prives2.jpg (218.83 KiB) Zobrazeno 2375 x
Ty dva balíky ze střechy jsem potom nechal v kanclu, pro krátký převoz po Praze to šlo, dalších 75 km už bych se s tím bál...
Po městě se s tím jede docela v pohodě, vozík + náklad dohromady cca 900 kg a do rychlosti 60 km/h to auto zvládá. Pokud by někdo potřeboval vozit za autem něco podobného, tak počítejte s tím, že za městem se výrazně ohlásí aerodynamický odpor toho vozíku (výška nákladového prostoru 202 cm + od země k podlaze odhadem půl metru...), takže na šestku jenom z kopce, dostat z toho na rovince 80 km/h je stojí velké úsilí a
při ustálené rychlosti 75 km/h je aktuální spotřeba 11,5 - 13 litrů (podle větru, na ten to reaguje hodně). Jízda zpět s prázdným vozíkem byla podobná, až poté, co jsem shrnul čelní a zadní plachtu a umožnil větru jít skrz, se jízdní vlastnosti vylepšily. Samozřejmě rychlejší jízda je velké riziko kvůli citlivosti na boční vítr, ale aspoň se výrazně vylepší spotřeba.
K takovému přívěsu už jsou potřeba karavanová zrcátka, já si to uvědomil pozdě a kdybych tohle někdy absolvoval příště, tak jenom s nimi...
Musím upozornit na právní stránku věci, protože pravidla pro zapojování vozidel do soupravy jsou dost hloupě postavená: Ačkoliv u nebržděného vozíku můžete zapojit vozík s větší
maximální hmotností než je povolená, pokud není překročena
okamžitá hmotnost, u bržděných tomu tak není a bere se v potaz pouze maximální povolená hmotnost, přestože ta aktuální může být o hodně nižší. Pokud by vás policajt nachytal a byl by puntičkář, tak z toho můžou být problémy. Nekonzistentnost tohoto opatření nechápu, ale bohužel, je platné
Příklad:
Nebržděný přívěs, pohotovostní hmotnost 190 kg, nejvyšší povolená 750 kg, náklad 200 kg, tj. okamžitá hmotnost 390 kg. V TP povolen nebržděný přívěs max. 550 kg, vše je v pořádku.
Bržděný přívěs, pohotovostní hmotnost 550 kg, nejvyšší povolená 2500 kg, náklad 280 kg, okamžitá hmotnost 830 kg. V TP povolen bržděný přívěs max. 1200 kg, zdá se být vše OK,
ALE: nejvyšší povolená hmotnost tažného vozidla (1820) je nižší než nejvyšší povolená hmotnost přívěsu (2500 - zákon neřeší, že okamžitá je třetinová...), tudíž dle vyhlášky č. 341/2002 Sb., § 14 odst 7 písm. b) taková jízdní souprava není přípustná. Já jsem to riskl, protože jsem v ten moment musel zboží vykladnit, ale mějte tohle na pozoru, pokud byste zapojovali větší bržďák za auto.