Odporove dratky do svetlometu
Moderátoři: 89majlo96, Moderátoři
Re: Odporove dratky do svetlometu
Ahoj chlapi,tak i na mě došlo,za ujetí cca 2500 km 5x H7 v "kelu".V servisu jsem to nechal přeměřit,všechno OK.Zakoupil jsem odporové drátky u Auto Kelly za cca 120,- Kč.Nejsem žádná autoelektrikář a mám zdvořilý dotaz:
- odpor.kablíky mají dva drátky úplně stejné barvy
-předpokládám,že se zapojí do vodorovných otvorů (proti sobě) v patici
-nehrozí nebezpečí,že se drátky vytřepou?Nebo je lepší to celé přetáhnout izolací?
..za každou radu budu moc vděčný.
- odpor.kablíky mají dva drátky úplně stejné barvy
-předpokládám,že se zapojí do vodorovných otvorů (proti sobě) v patici
-nehrozí nebezpečí,že se drátky vytřepou?Nebo je lepší to celé přetáhnout izolací?
..za každou radu budu moc vděčný.
- Reklama
- Espero
- ******
- Příspěvky: 2819
- Registrován: 02 srp 2007, 10:01
- Bydliště: Tetín-Beroun
- Kontaktovat uživatele:
Re: Odporove dratky do svetlometu
Já taky nejsem elektrikář, odporové drátky k H7 jsem nechával dělat v servisu před asi o něco více než rokem. Uvažuju, že je vyndám. Výsledek je ten, že to tak trochu svítí jako za dušiček, ovšem za tu dobu jsem už při ujetí asi 5 000 km měnil 2x žárovku, jednou mě dokonce, že mi nesvítí, upozorňoval Rade622, který mě předjížděl a volal mi kvůli tomu mobilem.
Výsledek je ten, že myslím, že je to s těmi drátky jako s tím medem: "Všechno je na h...., jenom včely jsou na med a ten je taky na h.... . Analogicky, všechno je na h...., jenom drátky jsou na tmu a ta je taky na h.... .
Výsledek je ten, že myslím, že je to s těmi drátky jako s tím medem: "Všechno je na h...., jenom včely jsou na med a ten je taky na h.... . Analogicky, všechno je na h...., jenom drátky jsou na tmu a ta je taky na h.... .
od 29.3.2018 Peugeot Boxer 3000 Blue HDi L2H1,barva červená Tiziano,obytný vůz s ložnicí 1,87x3,12 m.
od. 19.4.2017 Renault R 11,1,7i z 04/1985,barva červená (atestovaný veterán)
od 17.12.2021 Renault Fluence 1,6 16V z 08/2010, barva béžová metalíza
od. 19.4.2017 Renault R 11,1,7i z 04/1985,barva červená (atestovaný veterán)
od 17.12.2021 Renault Fluence 1,6 16V z 08/2010, barva béžová metalíza
Možná je to placebo, nebo jsem koupil extra kvalitní žárovky, ale po instalaci odp. drátků drží. A to už pomalu dva roky a cca 35000km
i30cw 1,6 CRDi VGT comfort,85kW,Vivid blue, 12/2008 bývávalo
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Kia Cee´d SW 1,6 GDi,Exclusive,Sand Track,10/2014 bývávalo
Hyundai Tucson 1,6 T-GDi 110 kW, Smart, SUNSET RED Pearl, 06/2021
Re: Odporove dratky do svetlometu
Kluci,pokud jste si někdo sám montoval odporové kablíky ke světlometům,nemůžete sem
hodit stručný manuál?Hlavně jde o umístění kablíků! Díky za pomoc....
hodit stručný manuál?Hlavně jde o umístění kablíků! Díky za pomoc....
Re: Odporove dratky do svetlometu
Já nevím co chcete???
Přidáním odporu do okruhu se zmenší výkon světel - funguje ohmův zákon.
Proč si mám snižovat jas světel?
Samozřejmě žárovky jsou odporové a snížením napětí na nich se prodlužuje jejich životnost na úkor svítivosti.
Pokud ti často praskají žárovky tak jsou dvě možnosti, v palubní síti máš přepětí, a nebo kupuješ aušus žárovky.
Takže vzít voltmetr a změřit napětí na žárovce - pokud tam je víc jak 12V tak by odpory měly pomoci aby tak často nepraskaly, protože při dobíjení tam může být víc jak 12V.
Pokud by jsi to chtěl vyřešit uplně správně tak by jsi tam musel dát stabilizátor na 12V aby na žárovce pořád bylo 12V pak by žárovka měla vydržet ten napsaný počet hodin svícení.
Přidáním odporu do okruhu se zmenší výkon světel - funguje ohmův zákon.
Proč si mám snižovat jas světel?
Samozřejmě žárovky jsou odporové a snížením napětí na nich se prodlužuje jejich životnost na úkor svítivosti.
Pokud ti často praskají žárovky tak jsou dvě možnosti, v palubní síti máš přepětí, a nebo kupuješ aušus žárovky.
Takže vzít voltmetr a změřit napětí na žárovce - pokud tam je víc jak 12V tak by odpory měly pomoci aby tak často nepraskaly, protože při dobíjení tam může být víc jak 12V.
Pokud by jsi to chtěl vyřešit uplně správně tak by jsi tam musel dát stabilizátor na 12V aby na žárovce pořád bylo 12V pak by žárovka měla vydržet ten napsaný počet hodin svícení.
Re: Odporove dratky do svetlometu
To predsa všetci vieme, nikto sa tu nepozastavoval nad tým, že mu tie odporové drôtiky znížili svietivosť.soban píše:Já nevím co chcete???
Přidáním odporu do okruhu se zmenší výkon světel - funguje ohmův zákon.
Napríklad preto, aby mi vydržali rádovo dlhšie, či už rátané na km používania alebo na čas.soban píše:Proč si mám snižovat jas světel?
To sme tiež (predpokladám) všetci vedeli.soban píše:Samozřejmě žárovky jsou odporové a snížením napětí na nich se prodlužuje jejich životnost na úkor svítivosti.
Platia bohužiaľ obidve možnosti, prepätie máš asi u všetkých áut, hlavne pri štarte, ide len o to, aké veľké je. A aušus žiarovky sú koncepčne všetky H7.soban píše:Pokud ti často praskají žárovky tak jsou dvě možnosti, v palubní síti máš přepětí, a nebo kupuješ aušus žárovky.
Toto by chcelo trochu viac rozviesť pre nás neelektrikárov. Čo by taký stabilizátor stál a pod.soban píše:Pokud by jsi to chtěl vyřešit uplně správně tak by jsi tam musel dát stabilizátor na 12V aby na žárovce pořád bylo 12V pak by žárovka měla vydržet ten napsaný počet hodin svícení.
i30 1.4 CVVT, 80 kW (2010)
Re: Odporove dratky do svetlometu
Napätie sa dá zraziť dvomi spôsobmi. Jedna z nich je kúpiť tie odporové droty, druhá možnosť je lacnejšia... zaradiť do série jednu 5A diodu. Na diode je úbytok 0,7V, mám to už asi 3-4 roky, žiarovky prestali blbnúť. Cena diody je 0,1€.
http://www.sos.sk/?str=12&code=B101020
Tiež som najprv rozmýšlal nad stabilizátorom, je to súčiastka, ktorá má tri nohy. Na jednu privedieš plusové napätie, ktoré chceš stabilizovať, na druhú zem, a z tretej odoberáš stabilizovaných 12V. Treba k tomu ešte nejaký chladič (môže byť aj kus hliníkového plechu), lebo treba uchadiť asi 5 až 10W, a to, aj keď sa to nezdá, je velké teplo.
Problém ale je v tom, že bežné stabilizátory (lacné) sa robia asi do 2 A, a nie je vhodné, aby sa paralelne zapojili napr. tri (čo je teoreticky 6A).Konzultoval som túto problematiku s naším ing. slaboprúdarom (ten vymyslí a navrhe všetko, čo treba, včetne mojej zabezpečovačky, opozdovače na vypnutie kamery, zapnutie kamery a jej nahrávanie pri náraze.... ) a ten mi povedal, že to nemožem sčítať, už ani neviem prečo, asi kvôli výrobným toleranciám súčiastok. A navyše, ak by prdol jeden z nich, okamžite sú preťažené zbývajúce dva a idú do hajan.
http://www.gme.sk/78s12-p330-019
Ak by bol stabilizátor trebárs na 8A ako jednoduchá súčiastka, tak si to prerobím aj ja.
Nie som elektrikár, ale snáď som to napísal lepšie ako profík, lebo tí zvyknú používať slová, ktorým nerozumie bežný človek...
http://www.sos.sk/?str=12&code=B101020
Tiež som najprv rozmýšlal nad stabilizátorom, je to súčiastka, ktorá má tri nohy. Na jednu privedieš plusové napätie, ktoré chceš stabilizovať, na druhú zem, a z tretej odoberáš stabilizovaných 12V. Treba k tomu ešte nejaký chladič (môže byť aj kus hliníkového plechu), lebo treba uchadiť asi 5 až 10W, a to, aj keď sa to nezdá, je velké teplo.
Problém ale je v tom, že bežné stabilizátory (lacné) sa robia asi do 2 A, a nie je vhodné, aby sa paralelne zapojili napr. tri (čo je teoreticky 6A).Konzultoval som túto problematiku s naším ing. slaboprúdarom (ten vymyslí a navrhe všetko, čo treba, včetne mojej zabezpečovačky, opozdovače na vypnutie kamery, zapnutie kamery a jej nahrávanie pri náraze.... ) a ten mi povedal, že to nemožem sčítať, už ani neviem prečo, asi kvôli výrobným toleranciám súčiastok. A navyše, ak by prdol jeden z nich, okamžite sú preťažené zbývajúce dva a idú do hajan.
http://www.gme.sk/78s12-p330-019
Ak by bol stabilizátor trebárs na 8A ako jednoduchá súčiastka, tak si to prerobím aj ja.
Nie som elektrikár, ale snáď som to napísal lepšie ako profík, lebo tí zvyknú používať slová, ktorým nerozumie bežný človek...
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
- rosi
- *
- Příspěvky: 33
- Registrován: 12 led 2012, 17:09
- Bydliště: VČ, nedaleko rodiště cestovatele Emila Holuba
Re: Odporove dratky do svetlometu
Technická poznámka : co je v těch autech dneska špatně v elektroinstalaci ? Ve Fordu Mondeo II je napětí v instalaci běžně skoro 15 V !, sice se tam dávají akumulátory s vápníkem nebo stříbrem, ale za 90 t km jsem u 4 světel s H7 měnil jen jednou dálkové a dvakrát tlumené, jedno během cesty z dovolené po několika hodinách svícení v kuse. Ostatní žárovky jen preventivně - oloupaná oranžová barva u směrovek, nebo začernalá baňka u ostatních. Všechny žárovky byly běžné, koupené v autopotřebách, žádné speciální.
Teď iX 20 po 2 letech a 35 t km zatím žádná spálená, přes léto však používám denní svícení.
K tématu - určitě je lepší použít diodu, je to jednodušší při montáži a stabilizátory jsou obecně náchylné na poškození napěťovými špičkami v instalaci, které se obtížně filtrují...
Teď iX 20 po 2 letech a 35 t km zatím žádná spálená, přes léto však používám denní svícení.
K tématu - určitě je lepší použít diodu, je to jednodušší při montáži a stabilizátory jsou obecně náchylné na poškození napěťovými špičkami v instalaci, které se obtížně filtrují...
Hyundai ix20 1,4 CVVT Classic Steel Gray 8/2011
2/2018 přenecháno rodičům, 6/2019 ~ 120 000 km
2/2018 přenecháno rodičům, 6/2019 ~ 120 000 km
Re: Odporove dratky do svetlometu
ten stabilisator 78S12 je jenom 2A což je málo, při 55W potřebujeme okolo 4,5A takže zde
http://www.eshop.sapro.cz/stabilizator- ... a_d26.html
i když mi to spíš připadá jako "nošodrát"
nebo zde
http://www.conrad.cz/stabilizator-pevne ... -v.k148229
tady už to je samozřejmě na pováženou, potřebuješ ty stabiliky 2 a to už neni zrovna zadarmo
zde je další varianta a "šemhamforáž" s fundovaným výkladem
http://pandatron.cz/?290&stabilizovany_zdroj_12v_%2F_5a
osobně se připojuji k případnému použití obyčejné výkonové diody 5A a víc (třeba zde http://www.conrad.cz/dioda-semikron-p-1000-d.k160074 ) ty na tom úbytku udělají podobnou službu i když ne tak sofistikovanou
jinak 18k Km a taky sem ještě nic neměnil i když je pravda, že auto skoro nesvítí až bych byl málem schopný uvěřit, že má od dodavatele žárovky na 14V
http://www.eshop.sapro.cz/stabilizator- ... a_d26.html
i když mi to spíš připadá jako "nošodrát"
nebo zde
http://www.conrad.cz/stabilizator-pevne ... -v.k148229
tady už to je samozřejmě na pováženou, potřebuješ ty stabiliky 2 a to už neni zrovna zadarmo
zde je další varianta a "šemhamforáž" s fundovaným výkladem
http://pandatron.cz/?290&stabilizovany_zdroj_12v_%2F_5a
osobně se připojuji k případnému použití obyčejné výkonové diody 5A a víc (třeba zde http://www.conrad.cz/dioda-semikron-p-1000-d.k160074 ) ty na tom úbytku udělají podobnou službu i když ne tak sofistikovanou
jinak 18k Km a taky sem ještě nic neměnil i když je pravda, že auto skoro nesvítí až bych byl málem schopný uvěřit, že má od dodavatele žárovky na 14V
odesláno z křesla u televize
ix20 1,4 MPI LPG 5/2012
ix20 1,4 MPI LPG 5/2012
Re: Odporove dratky do svetlometu
Jasně cpat tam stabilizátor je celkem blbost.
Lineární o tom neuvažovat - velký strátový výkon.
DC--DC měnič ten by šel snáší velké proudy atd... ovšem kdo bude cpát do toho tolik peněz.
Takže jsme spět u odporových drátů případně výkonné diodě kdy je to levné a celkem učinné.
Jinak pokud fakt hodně praskají žárovky tak to chce přeměřit napětí přímo na nich jaké tam za provozu je, a buď blbne dobíjení a nebo to jsou aušus žárovky.
Taky může být špatná elektroinstalace, nebo vadný akumulátor - většinou špatně propojená kostra kde je nějakej přechodák a pod pak může regulátor blbnout semtam větší napětí.
Měl jsem auta a žárovky měním pouze stářím.
Jinak start žárovkám nevadí - proč by měl? Světla máš přece vypnutá? A při startu je pokles napětí což žárovkám nevadí, a potom ta špička co vyletí nahoru je krátká a regulátor by to měl uřídit a ta by žárovce neměla uškodit.
Samozřejmě žárovky za studena mají malý odpor proto většinou prasknou při zapnutí, takže k diodě či odporovému drátu by se mohl dodat i termistor, ovšem kde seženeš na takový proud a udělat to elektronicky a zase jsme u DC-DC měniče za hromadu Kč.
Takže nakonec z toho vyjde kupovat kvalitní žárovky (to neznamená ty nejdražší a s nápisem high který je stejně marketingový trik svítivost větší o 1% životnost kračí o 50% cena o 100% větší....).
Jinak žárovka nemá co praskat každý měsíc, pokud tam není přepětí - špatná funkce stabilizátoru - samozřejmě výrobní tolerance jsou různé takže tam může být třeba o 0,5V víc pak mi stačí ta dioda či odporový drátek a mělo by to přestat praskat, rozdíl svítivosti bys okem neměl poznat! Spíš stačí umýt pořádně světla od much....
Jinak koukněte sem:
http://www.osram.cz/osram_cz/DOMCNOSTI/ ... amily.html
Takže H7 když vememe nejkratší životnost musí vydržet při 13,2V Životnost B3 700h což je 29 dnů v kuse
Lineární o tom neuvažovat - velký strátový výkon.
DC--DC měnič ten by šel snáší velké proudy atd... ovšem kdo bude cpát do toho tolik peněz.
Takže jsme spět u odporových drátů případně výkonné diodě kdy je to levné a celkem učinné.
Jinak pokud fakt hodně praskají žárovky tak to chce přeměřit napětí přímo na nich jaké tam za provozu je, a buď blbne dobíjení a nebo to jsou aušus žárovky.
Taky může být špatná elektroinstalace, nebo vadný akumulátor - většinou špatně propojená kostra kde je nějakej přechodák a pod pak může regulátor blbnout semtam větší napětí.
Měl jsem auta a žárovky měním pouze stářím.
Jinak start žárovkám nevadí - proč by měl? Světla máš přece vypnutá? A při startu je pokles napětí což žárovkám nevadí, a potom ta špička co vyletí nahoru je krátká a regulátor by to měl uřídit a ta by žárovce neměla uškodit.
Samozřejmě žárovky za studena mají malý odpor proto většinou prasknou při zapnutí, takže k diodě či odporovému drátu by se mohl dodat i termistor, ovšem kde seženeš na takový proud a udělat to elektronicky a zase jsme u DC-DC měniče za hromadu Kč.
Takže nakonec z toho vyjde kupovat kvalitní žárovky (to neznamená ty nejdražší a s nápisem high který je stejně marketingový trik svítivost větší o 1% životnost kračí o 50% cena o 100% větší....).
Jinak žárovka nemá co praskat každý měsíc, pokud tam není přepětí - špatná funkce stabilizátoru - samozřejmě výrobní tolerance jsou různé takže tam může být třeba o 0,5V víc pak mi stačí ta dioda či odporový drátek a mělo by to přestat praskat, rozdíl svítivosti bys okem neměl poznat! Spíš stačí umýt pořádně světla od much....
Jinak koukněte sem:
http://www.osram.cz/osram_cz/DOMCNOSTI/ ... amily.html
Takže H7 když vememe nejkratší životnost musí vydržet při 13,2V Životnost B3 700h což je 29 dnů v kuse
Re: Odporove dratky do svetlometu
ja som bol na premeraní napätia, bolo to v poriadku a žiarovky odchádzali jedna za druhou (cca 200km)
Accent 94 .... 1998-2003
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Favorit 135 ,Favorit 136
Škoda 100, Škoda 100
i 30 COMFORT 1,4 continental silver 2007 (predaný)
Accent LC 2004
Suzuki Vitara 2WD
alarm.ba@gmail.com
Re: Odporove dratky do svetlometu
Taktéž jsem se potýkal více jak 3 roky s prskáním žárovek u i30 diesel. V podstatě každý měsíc jedna byla v kopru. Loni jsem si nechal, za nekřesťanských 1500kč, namontovat odporové drátky, údajně z Hondy, která je používá a k mému úžasu za poslední rok rupla jen jedna a to když jsem měl rozsvíceno při startování. Za ten poslední rok jsem najel odhadem 30tis km. Pravdou ale je, že přes den nesvítím, neb již nepracuji v ČR. Avšak jsem si jistý, že tyhle drátky problém vyřešily a náklady se mi již vrátily.
Re: Odporove dratky do svetlometu
Ještě doplním, že pár týdnů po montáži ruply obě žárovky, ale nová sada vydržela skoro rok. Zřejmě byly 'načatý'.
Re: Odporove dratky do svetlometu
A kolik ti na ní naměřily? A měřili to přímo u světla?alarm píše:ja som bol na premeraní napätia, bolo to v poriadku a žiarovky odchádzali jedna za druhou (cca 200km)
Protože jak říkám na baterce či alternátoru může být nějaké napětí a na žárovce jiné...
Jinak pokud jsou fakt žárovky OK tak bych tam ten odpor nebo diodu vrazil co to udělá.
Re: Odporove dratky do svetlometu
.. jistě a to jenom a pouze nižšííí !!!soban píše: Protože jak říkám na baterce či alternátoru může být nějaké napětí a na žárovce jiné...
ale je-li třeba na baterce 14,2V ,na alternátoru 14,7V tak na patici žárovky musí být míň dejme tomu 13,7V ale nikoliv víc jak než to nejvyšší číslo zde, pak je problém v tom (cca 10mm2) drátu co vede od baterky k altíku, potažmo s +pólem případně -pólem přímo na baterce , zbytek až ke světlům se spíš chová jako odporová zátěž , prostě konstrukce žárovek H7 je špatná a je mi divný, že to nikdo napříč automobilovým trhem nijak moc neřeší, doby kdy byla parabola kovová a měla před sebou sklo a tudíž se vše chladilo jinak než tyhle bakelitový hračky je dávno pryč
mě třeba diagnostika při běžícím motoru ukazuje 14,3V a nic mi zatím neprasklo
odesláno z křesla u televize
ix20 1,4 MPI LPG 5/2012
ix20 1,4 MPI LPG 5/2012