Stránka 3 z 6

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 12 úno 2013, 12:48
od Deegr
Limitz píše:na toho rádce se vykašli, nebo ho rovnou vypni :-) mě radil při 60km/h do 12% stoupání zařadit 6tku ](*,)
To budeš mít nějakou divnou verzi :) Mě to radí zařadit šestku až kolem 70 km/h a otáčky spadnou na nějakých 1900-2000. Kopec to nepozná, ale když na to víc šlápneš, tak už neradí přeřadit na vyšší stupeň, ale je fakt, že ten rádce se dá používat snad jen na rovince.
Místo něho mohli dát radši hodiny. Když v noci vypneš navi, tak hodiny v autě prostě nemáš, nemluvě o tom, že u rádia a navigace jsou hodiny vždy na jiném místě, takže je musíš i hledat. Tohle a odhlučnění podběhů mi vadí nejvíce. V létě by se i mohli při zamknutí vytáhnout sami okna :( Něco prostě odflákli!

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 12 úno 2013, 21:26
od Limitz
já měl novou i30 půjčenou v červnu v rámci té akce otestuj a vyhraj, takže těch 60km/h ber trochu s rezervou :)

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 20 úno 2013, 13:02
od quinnet
Mám otázku. V návode k autu sa píše, že v dobe zábehu motora sa neodporúča nechať motor bežať na voľnobeh dlhšie ako 3 minúty. Po zábehu 5 minút. Treba to dodržiavať ? Samozrejme už v prvý deň som to porušil - nechal som ho bežať na mieste aj 15 minút :)

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 20 úno 2013, 13:36
od laufas
Tak to je hruza no. To uz mas zkazeny cely auto. Sakra, co ted?

V klidu, nic se nestalo. Podle me je to zase nejaky eurodebilni narizeni, aby se ''zbytecne'' nevypoustelo z vyfuku neco, kvuli cemu se lednim medvedum zaparuji prdelky :-)

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 20 úno 2013, 13:57
od quinnet
laufas píše:Tak to je hruza no. To uz mas zkazeny cely auto. Sakra, co ted?

V klidu, nic se nestalo. Podle me je to zase nejaky eurodebilni narizeni, aby se ''zbytecne'' nevypoustelo z vyfuku neco, kvuli cemu se lednim medvedum zaparuji prdelky :-)
Však kvôli tým medveďom som kupoval benzín a nie diesel :) Pravdupovediac po tých 15 minútach sa spustil aj ventilátor chladenia (a to bolo vonku okolo 0°C) . Asi som mu to ani neuľahčil stánim v 20° svahu.

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 20 úno 2013, 14:23
od severtom
quinnet, lafas: kdepak, pletete se. Na volnoběhu se motor uměle udusí posunem časování ventilů a vstřikuje se nadbytek paliva a ještě pozdě, aby se motor + katalyzátor rychle ohřál. Od Euro 5 se totiž měří emise do minuty po nastartování studeného motoru. Aby motor prošel, musí plýtvat palivem. To tvoří karbon a nadbytek benzínu splachuje olej ze stěn válců... pro motor nic dobrého.
Nejlepší je nastartovat, nechat 10 sekund bafat, aby se motor začal mazat, a bez zbytečného zvyšování otáček se plynule rozjet. Tím motor zahřeješ, aniž bys ho uchlastával.

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 20 úno 2013, 21:02
od Deegr
S tím volnoběhem po nastartování jsem to tu už někde psal, ale takhle detailně zase ne :) Hlavně teď v zimě všichni nastartují a jdou škrabat, to je samozřejmě špatné pro motor. Nejdřív oškrabat a pak nastartovat a po 5-10 sekundách hned vyjet. Výrazně se tím zkrátí doba, kdy je motor studený. Také doporučuji úplně vypnout topení na off, v případě zamlžování nastavit teplotu na LOW, aby se motor rychleji zahřál. když se nechá topení zapnuté hned od začátku, odebíráte motoru tak teplo pro jeho rychlejší zahřátí a místo 2-4 km, kdy se voda dostane na 80°C to s topením trvá 2x tak dlouho. Samozřejmě stačí nechat vodu ohřát na 60°C, to máte za dvě-tři minuty jízdy a zapnout topení, v autě budete mít teplo rychleji, než kdyby jste topili hned od začátku. Schválně si to někdy zkuste.

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 20 úno 2013, 21:35
od quinnet
Tak o tom vykurovaní a zohriatí motora v zimnom období mám rovnaké poznatky so starým hyundaiom. Teplota motoru stúpa prakticky už po 3 km aj pri mínusových teplotách. Na novom aute so nechal bežať motor 15 minút až po 100 km ceste domov (susedia sa zbehli poobzerať nový voz :) ) Tá 3-5 minútová max doba behu na voľnobeh je špecialitou GDI motorov alebo to platí pre všetky motory? Na starom aute som bežne nechával bežať motor aj polhodinu a motor je vo výbornom stave (súdené podľa stavu ventilov)

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 20 úno 2013, 22:28
od laufas
Takze jeste jednou a pro mene chapave jako jsem ja, prosim :-) Diky.
Co je spatne na tom, ze nastartuju auto, pockam 5 minut, pak to seskrabnu a vyjedu? A co je spatne celkove na volnobehu?

S tim topenim na off/low to chapu, ale musim zkusit, do te doby neverim 8-[

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 20 úno 2013, 22:42
od Deegr
Zahřívají se tak všechny motory, je jedno, zda je to CVVT, GDI, nebo něco velkého, třeba 6.2 V8 od AMG. U nafťáků to trvá déle, protože mají vyšší účinnost, nebo-li z jedné kapky nafty nevznikne tolik odpadního tepla, jako u benzínu. A když není tolik tepla, tak se to tak rychle neohřeje, že :D Ty moderní motory se možná o pár sec zahřejí déle, ale jen kvůli nižším třecím ztrátám, než u straších motorů. Všude čteme, jak nové motory mají nové technologie pro snížení tření, atd.

A pro laufase :) Zkusím to holt ještě jinak. Při nízkých otáčkách, jako je třeba volnoběh, se benzín nedokáže správně vznítit a vznikají tam nějaké sračky. Dochází k nedokonalému spalování. Odborně to zase nevím, až tak dobře jsem si to nezapamatoval. No a ty sračky se ti pak všude možně usazují, ne jen na ventilech, ale třeba ti i brousí stěny válců, uložení ojnic, atd.

Prostě seškrabej sklo, nastartuj, vypni topení, nebo pokud se ti to bude mlžit, nastav LOW a jed. Za 2-3 minutky si topení klidně pusť a budeš tam mít teplo skoro stejně rychle. Navíc budeš mít dobrej pocit, že jsi motůrku nijak neuškodil :D

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 20 úno 2013, 23:11
od laufas
Dik, v podstate co rika severtom, uz chapu.
Topeni vyzkousim. Ale volnobehu nedavam sanci u nas na uspech. Pokud uz se stane, ze nejedu z garaze nebo nemam odmrazovac skel (coz je malokdy), tak startuju dopredu, aby mi povolil led z predniho skla, protoze skrabka nechava ryhy.
Stejne mi to neda si nerypnout - prece x let milion lidi praktikuje postup nastartuju -> skrabu -> jedu a nerekl bych, ze jim to nejak oddelalo motor. Ono se o tom obcas objevi clanek, ale mam to na urovni dohadu o tom, jak zajizdet motor. Taky ti kazdej rekne neco jinyho viz zdejsi temata :-) Mestska vozitka by musela chcipnout po par letech - to mas porad nejakej semafor, kolona, tam si odbehnu, toto tamto... postavani na volnobeh kazdou chvili...
Nedava se tomu volnobehu zbytecne velka pozornost? :-)

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 20 úno 2013, 23:51
od Chasnik
Laufas, x let milion lidí ale nemá motory s EURO 5...
Severtom to napsal jednoznačně: aby motory dostály nějakým nesmyslným předpisům, kterým se bůhvíproč říká ekologické, tak do něj chčije ještě víc benzínu a to ještě s dodrbaným časováním, dalšího komentáře netřeba.

Námrazu ze skla odstraňuju rozmrazovačem v rozprašovači, potom stáhnu stěrkou. Škrábání ledu opravdu skla ku**í, v tom máš pravdu.

Jo a je možný, že městská vozítka opravdu po pár letech chcípnou. A možná i ta větší. Kdo má zájem na tom, aby auta vydržela?... :-k

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 21 úno 2013, 00:24
od Deegr
Tady nejde asi tak ani o to, že by ten motor odešel, ale určitě půjde nahoru spotřeba, výkon dolů. Bude to mít stejný vliv, jako když při záběhu tomu dáváš čočku. A není to jen kvůli Euro 5 a moderním motorům. Tohle se nedoporučovalo dělat už i u starších aut.

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 21 úno 2013, 01:09
od laufas
Uz to chapu, co chcete rict. Ale stale pochybuju :-) Stejne jako se zajizdenim motoru, at nejsem mimo tema ;-)

Re: Ako zabehávať motor?

Napsal: 21 úno 2013, 07:19
od quinnet
ešte ma napadá otázka, ako sa vlastne vypína kúrenie pri automatickej klíme? vypne sa automatika, teplota na low a ventilator na nulu? nemám s tým skúsenosti :(