Po cca 17000 km a prvej prehliadke po roku sa chcem podeliť o svoj názor na moju i30.
Začneme zovňajškom. Pôvodne som chcel kúpiť verziu Comfort s 88 kW benzínovým motorom a dovybaviť si ho metalízou, comfort packom a automatickou klímou. Takto vybavené auto sa však cenou začalo blížiť k Style verzii. Tak som sa rozhodol pridať pár stoviek € za tento najvyšší variant. Dlho som sa rozhodoval medzi hazel brown a ice blue farbou, priateľka však rozhodla, že k svetlému interiéru, ktorého som sa nechcel vzdať, sa najlepšie hodí tmavá farba. Takže bolo rozhodnuté. Získal som auto s hnedou metalízou a chrómovou prednou maskou, chrómovými bočnými okennými lištami a 17'' palcovými diskami.
Auto vyzerá podľa mňa veľmi dobre, fluidné tvary sa odlišujú od ostatných európskych a japonských dizajnérskych kreácií a farba je za slnečného dňa výstavná. Pekne žiari a upútava pozornosť. Ak je zamračené, lesk sa stráca a farba sa stáva viac decentnou. Štandardné 17“ palcové koleso sú tiež veľmi pekné a aj pomerne praktické v tom ohľade, že sa nešpinia. Osobne som nebol nadšený ich veľkosťou, pretože 45 profil pneumatík nevzbudzoval veľmi dôveru, čo sa týka pohodlia na našich často rozbitých cestách. Ale k tomu sa ešte vrátim. Na zimu som dokúpil o palec menšie Enzá, ktoré nie sú až tak pekné, ale hanbu mi tiež nerobia a pre toto sú, myslím, ideálne.
Z fóra som sa dozvedel, že naše i30 kombi druhej generácie majú problém so zadnou chrómovou lištou. Po pár mesiacoch týmto zvestiam musím dať za pravdu, lišty sa začali odliepať, čo som riešil návštevou servisu, ktorý kvôli tejto banálnej chybe vymenil obidve zadné bočné okná na batožinovom priestore. Nové lišty už nevykazujú žiadne chyby.
Teraz sa zameriam na svetlá. Svietivosť nie je od výroby veľmi dobrá, starý Accent svieti lepšie. Pomáha jednak výmena za prémiovejšie žiarovky a jednak sa mi osvedčilo zdvihnutie svetlometov vyššie, čo mi schválil aj servis, len ešte svetlomety nasmerovali trochu viac nabok, aby lepšie osvetľovalo krajnice. Teraz som už spokojný. Automatika zapnutia svetla funguje vynikajúco, len občas ma za slnečného rána problém prepnúť na denné LED i keď slnko vyslovene oslňuje. Ale to neriešim, po nejakej polhodine jej dôjde čo má robiť, zrejme ranné slnečné lúče majú inú charakteristiku.
Menej spokojný som so zrejme chutnou izoláciou hadičiek motora. Pravidelne nachádzam stopy nejakého živočícha, ktorý si našťastie zatiaľ vybral len nejakú penovú tepelnú rúrku na ,zrejme, chladiacom systéme. Kúpil som si nejaký sprej proti hlodavcom a kunám, ale funguje len pár dní, ak vôbec.
Ďalej som vôbec nepochopil predné senzory, ktoré majú veľmi obmedzené použitie, keďže sú iba dva a navyše len na bokoch. Signalizujú prekážku za veľmi špecifických podmienok.
Stierače nie sú práve najkvalitnejšie. Nie že by vôbec nestierali, ale občas nechávajú šmuhy na prednom ale aj najmä na zadnom okne. Myslím, že po výmene za niečo lepšie problém pominie. Automatika funguje dobre, len treba si citlivosť nastaviť o stupeň vyššie.
Bezkľúčový vstup funguje parádne, i keď som sa toho dosť bál. Ale Continental /výrobca/ to má zrejme už spoľahlivo odskúšané. Dvere sa zatvárajú veľmi komfortne a ticho i keď napr taká Octavia alebo Qashqai majú trochu silnejšiu zotrvačnosť pántov a dvere sa u nich zatvoria aj pri menšej sile.
Dvere sme zatvorili a sedíme v interiéri. Interiér je na môj vkus dosť prezdobený, na druhú stranu oceňujem, že sa Hyundai vyvaroval lesklých plôch, na ktorých by ostávali otlačky. Ako som spomínal, zvolil som svetlú farbu, čo bol dobrý ťah, pretože okrem iného menej vidno špinu, ktorá vzniká obtrením topánky o plast. Operadlo vo dverách je urobené kvalitne, tlačidlá sú na správnych miestach aj správne fungujú, len by mohli byť podsvietené všetky. Palubná doska pred sklom je urobená z príjemne mäkkého plastu, na ktorý sa prach moc nechytá. Palubné ukazovatele sú fajn, majú pekný dizajn aj regulovateľné podsvietenie.
A sme pri palubnom počítači. Čo si budeme hovoriť, nie je moc dobre vybavený. Grafika je síce pekná, ale čo sa týka funkcií VW group víťazí. Niežeby mi tie funkcie nejako zvlášť chýbali, len ma irituje ukazovateľ momentálnej spotreby, ktorý je len grafický. Ďalej mi trochu vadí, že ak LCD ukazuje cez celú plochu nízku hladinu vody v ostrekovači, tak to ukazuje až pokým tú tekutinu nedoplním a kvôli tomu nevidím ostatné údaje. Aspoň som neprišiel, ako to obísť. Treba si zvyknúť aj na zostávajúci počet km do prázdnej nádrže. Pod 50 km zrazu ukazuje nulu, čo ma sprvu dosť vyplašilo, keďže som bol akurát na nejakých lazoch a pumpy nikde. Ale minimálne tých 50 km ešte v pohode prejde. Priemernú spotrebu ukazuje cca o pol litra menšiu, ale už sa mi stalo, že sa údaj líšil od skutočnosti len o deci. Asi závisí od spôsobu jazdy.
Volant – auto mám vyrobené v I/2013 a volant sa mi nešúpe, zrejme zmenil výrobca materiál. Akurát som našiel od výroby z vnútornej strany prstenca taký jemný škrabanec, ale nič vážne. Tlačidlá na volante mi vyhovujú akurát som si spočiatku mýlil hlasitosť s FWD/RWD tlačidlami.
Navigáciu nemám, ako čítam fórum, tak som aj dobre urobil. Rádio má výborný príjem, AF funkcia pracuje spoľahlivo. So samovoľným prelaďovaním som sa stretol iba raz, ale to bola dosť neštandardná stanica. K zvuku nemám výhrady, počúvam zvyčajne metal a oldies, basy mám ubrané, výšky počuť zreteľne. Akurát tá funkcia automatickej hlasitosti podľa rýchlosti by mohla fungovať účinnejšie. Bluetooth funguje bez problémov, na vytáčanie používam aj hlasové rozkazy. Len sa človek musí naučiť vyslovovať niektoré mená po anglicky. Napr. Janka čítaj Džanka
No a ešte tu máme USB port, môžem potvrdiť, že neberie ľubovoľný kľúč. Lacný PATRIOT nie, ten drahší už áno. Prehráva mp3 spoľahlivo, len jedná vec mi vadí. Auto má zabudovanú 1GB flash pamäť, na ktorú sa dajú nakopírovať nejaké tie multimediálne súbory. Ale – nedá sa nakopírovať celý adresár, čo je podľa mňa fatálna chyba. Ak má nejaký album 12 songov, tak tie súbory musím odklikať jeden po druhom. Alebo som niečo prehliadol? Rýchlosť kopírovania je na úrovni USB 1.1 - čiže pomalá.
Displej je fajn, svetelnosť reguluje podľa dennej doby, podsvietenie elektroniky v aute sa dá regulovať. Len by som radšej zvolil inú farbu, modrá je v noci pre niekoho nepríjemná. Mne však nevadí.
Klíma funguje spoľahlivo, automatické odhmlievanie tiež. Uprednostnil by som skôr otočnú reguláciu teploty a pri automatike by mohol displej ukazovať aj stupeň otáčania ventilátora.
Opierka na pravú ruku by mohla byť výškovo nastaviteľná, mäkkosť je v poriadku. Sedadlá – tak to jedna z naj vecí na tomto aute. Veľmi pohodlné, ani po dlhej ceste človek nie je unavený. Vyskúšané na trase BB – Franfurt. Ani skoro 70 ročná spolujazdkyňa pri takej dlhej ceste necítila žiadne nepohodlie. Otázky skôr vyvoláva kvalita kože, to sa uvidí až po čase, zatiaľ nebadať žiadne deformácie.
Zadné sedadlá nebudem posudzovať, pár ľudí sa na kratšie vzdialenosti už zviezlo, nepočul som žiadnu kritiku. Priestor na kolená je veľkorysý, nad hlavou je miesta tak primerane kategórii auta. Sedadlá sú sklopiteľné do úplnej roviny. Jediná výčitka ma napadá na zadnú lakťovú opierku, ktorá po úplnom vyklopení nie je v rovine. Ale čítal som, že v modelovom rade 2014 to výrobca už upravil.
Batožinový priestor je pomerne plytký, čo je zapríčinené podpodlahovými zásuvkami. Pár kufrov a roletka musí isť nadol. Ak by niekto vyrábal náhradnú podlahu, ktorá by sa po odstránení zásuviek dala na rezervu, neváham a kupujem. Občas by sa zišla. Roletka je fajn, žiadne pazvuky som nepočul. Len ma trochu škrie, že v jednej videorecenzii redaktor sťahoval roletku len pritlačením za koniec. My musíme trochu povytiahnuť a pustiť. Asi mal nejakú špeciál verziu.
Jazda s autom – začnem negatívom – v dáždivom počasí sa dosť špiní, najmä zadné okno, na čom som na starom Accente nebol zvyknutý, ale to asi súvisí s tým, že je to kombi. A samozrejme horšie odhlučnenie podbehov, ktoré zas nie j e také hrozné ako mnohí strašili. Ďalej už nasledujú len samé pozitíva. Výborný podvozok, ktorý za normálnych okolností odfiltruje nerovnosti aj pri 17'' diskoch, 99 kW tichý motor, ktorý ochotne pracuje už od 1500 otáčok a plynule ťahá bez vädnutia až do 6700ej hranice. Jazdu si užívam, či už chodím na okreskách či po diaľnici. Motor nemá problém na 6ke udržať tempomatových 135km/h ani v kopcoch na českej Vysočine. Spotreba je zatiaľ primeraných 6,7l/100 km /podľa dotankovania/ Na diaľnici pri 130 vej rovnomernej jazde je to 7,7 l po okreskách okolo 5,9-6,5 podľa ročného obdobia.
Zatiaľ sa mi stala jedna nehoda, pri cca 300 najazdených km som možno aj vďaka ešte nevylepšeným svetlám trafil jednu jamu, ktorá mi urobila na jednej Hankook pneumatika dieru. Nová ma stála 115 €. A pred pár mesiacmi v zime /december/ som počul niekde zo zadu po prejazde nejakej nerovnosti taký ostrý a hlasný zvuk, ako keby mi niekto hodil do skla kameň. Stalo sa mi to asi 4x a potom to prestalo. Doteraz netuším čo to mohlo byť. A ešte som zaznamenal, opäť v zime /január/, pri rýchlosti nad 90 km/h nejaký pukot palubnej dosky niekde v prostriedku tesne pri skle, po týždni ustal a je opäť pokoj. No a ešte posledná chybička. Pri vyšších rýchlostiach počujem nejakú netesnosť na okne, nie vždy, žiaľ v servise to nepočujú a ani mne sa zatiaľ nepodarilo nájsť to defektné miesto.