Stránka 3 z 23
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 03 úno 2019, 20:32
od dibarbora
thornych píše:Nabíjení externím zdrojem pozitivní vliv má - nízké napětí baterie vede k jejímu nevratnému poškození (sulfatizace), což se externím nabíjením eliminuje. Jen je otázka, jak často by člověk musel dobíjet (po každé jízdě ?, denně ? , týdně ? , měsíčně ?).
Toto je práve témou na dobrú diskusiu.
Vyššie spomenutý test vo svete motorov ukázal totiž na jednu vec. Klasický olovený akumulátor pokusne použitý v testovanej škode rapid po pol roku totiž dožil na celkové opotrebenie spôsobené neustálym cyklovaním nabíjania a vybíjania. Sulfatácia tam nebola temer žiadna. Spôsob prevádzky jednoducho postupne zmenšil hrúbku dosiek akumulátora.
Z toho by som osobne vychádzal a riadil sa nasledovnými myšlienkami:
1/ V prípade denne/často používaného auta (na dlhšie trasy) bude vplyv pravidelného nabíjania zanedbateľný. Vychádzam s napísaného vyššie, u denne používaného auta v dlhodobom teste sa obyčajná batéria cyklicky vyčerpala ale nezasulfátovala. AGM/EFB aku sú voči sulfatácí odolnejšie a ich reálna životnosť bude v tomto prípade skôr definovaná cyklickou odolnoťou (ktorú majú tiež vyššiu) ako problémom so sulfatáciou. U takto prevádzkovaného aku riziko dlhodoběho nízkeho nabitia (sulfatácia) nikdy nehrozí ale nabíjacích cyklov v krátko čase si užije viac než dosť.
2/ V prípade auta ktoré viac stojí v garáži alebo pred panelákom ako jazdí by už vhodne zvolená stratégia mohla životnosť predĺžiť. Nabíjanie by podľa mňa malo byť uskutočnené vždy na začiatku dlhšieho odstavenia vozidla po jazde. Takto dokážeme eliminovať problém sulfatácie a akumulátor skladovať v optimálnejßom stave - nabitý.
3/ Auto ktoré jazdí denne, ale len "okolo komína" s veľkým množstvom štartov popraví baterku aj bez systému ISG. V tomto prípade platilo v minulosti a bude platiť aj so sytémom ISG, že akumulátoru pomôže pravidelné nabíjanie. Tam by už nabitie raz mesačne mohlo celkom pomôcť.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 03 úno 2019, 22:31
od helou
dibarbora píše:
3/ Auto ktoré jazdí denne, ale len "okolo komína" s veľkým množstvom štartov popraví baterku aj bez systému ISG. V tomto prípade platilo v minulosti a bude platiť aj so sytémom ISG, že akumulátoru pomôže pravidelné nabíjanie. Tam by už nabitie raz mesačne mohlo celkom pomôcť.
Vidis a ja zase s tymto nemozem suhlasit, pretoze mam vlastnu skusenost s citroenom kde mi bateria vydrzala 14 rokov. Na aute mam za ten cas najazdenych 140000km to znamena za rok 10000 to znamena kratke jazdy v kuse. Do prace mam 10km, denne som to absolvovalv lete v zime.... Raz za mesiac jazda 130 km tam a spat, okrem toho uz iba dovolenky za cely cas mozno 4x o dlzke 1400km, inak v kuse 10km jazda do prace a z prace. Dokonca pred koncom zvotnosti baterie asi 2 roky dozadu som parkrat cestou z prace kedze bola furt velka zapcha vypol motor 1,2x kedze som cakal aj 6 minut bez pohybu.
Za cely cas zivotnosti baterie som ju nabijal externe iba raz a to ked odisiel alternator a ako som spominal baterka vydrzala 5,6 km a ledva som dosiel domov. Baterku by som podla mojho nazoru vyuzival este do dnesneho dna nebit jedneho opravara, ktory danej poruche prisudil nezmyselne vymenu baterie kedze sa dozvedel aka je stara, aj ked vymena nakoniec nepomohla..... Ano moze byt ze je to ojedineli pripad, ale poznam nazor ludi z citroenu, ze ak ma auto jedneho majitela tak dlho tak ten benznovy motor dokazal aj v inych autach to s bateriou ako moj citroen, alebo velmi podobne ale urcite nad 10 rokov....
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 04 úno 2019, 07:54
od dibarbora
Ono sa to nevylučuje, tych 20km a dva štarty denne by som za poskakovanie nepovažoval. Baterka ti to oznámila dlhou životnosťou, keďže ten čas strávený na ceste stačil na dobíjanie a baterka patrila medzi fakt kvalitné. O poskakovani sa da hovoriť keď auto prejde o dve ulice a potom zase o ďaľšiu ulicu. Za deň sa naštartuje možno 10-15 krát. Tu to neda žiadna baterka.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 06 úno 2019, 13:58
od Rudolf Hary
Jestli chce mít někdo přehled o dobíjení a stavu baterie tady je docela hezkej voltmetr i v modré barvě.
https://www.aliexpress.com/item/12V-Dig ... 2e0eKldtlM
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 06 úno 2019, 16:13
od 09freds
Pro vzehrubné sledování stavu nabíjení používám USB napáječ s voltmetrem vloženým do zásuvky 12v pod přístrojovou deskou.
např:
https://www.ebay.com/itm/2-Port-Adapter ... rk:25:pf:0
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 08 úno 2019, 15:29
od Crab
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 08 úno 2019, 15:30
od Mexican
zaujimave je ze podobne hracky mi ukazuju oproti kvalitnemu voltmetru cca o 0,3V menej (co beriem ako velky rozdiel)
je fakt, ze napatie voltmetrom meriam priamo na baterii a USB merac je po x spojkach ale take straty tam byt nemozu
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 08 úno 2019, 16:09
od harvi
tak meraj priamo v zasuvke kde davas 'hracku' a mas to presne. niektore cinske kramy vedia spravit 0.3V rozdiel, ine max 0.1V
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 08 úno 2019, 16:21
od 09freds
Mexican píše:zaujimave je ze podobne hracky mi ukazuju oproti kvalitnemu voltmetru cca o 0,3V menej (co beriem ako velky rozdiel)
je fakt, ze napatie voltmetrom meriam priamo na baterii a USB merac je po x spojkach ale take straty tam byt nemozu
dle mého názoru není důležitá odchylka dvou měřidel 0,1V a 0,3V, ale zjištění tendence napětí v síti, zda je baterka nabíjená nebo vybíjená
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 08 úno 2019, 17:56
od dibarbora
09freds píše:dle mého názoru není důležitá odchylka dvou měřidel 0,1V a 0,3V, ale zjištění tendence napětí v síti, zda je baterka nabíjená nebo vybíjená
Presne tak, z pohľadu indikácie nabíjania by stačili dve farebné LED diódy, jedna by svietila pri napätí pod cca. 13,8V a druhá po prekročení tejto hranice. Čo som mal odsledované, tak napätie bolo buď v rozmedzí 14,6-14,8V alebo padlo na napätie baterky takže tých 12,7 a menej.
Na relatívne presné, jednoduché a pravidelné meranie napätia baterky je už treba aspoň takéto "udělátko"
https://www.speedtech.sk/product/32308/ ... -bluetooth
Meranie napätia v zapaľovači je silne orientačné, rovnako aj na RJ cez OBD.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 08 úno 2019, 20:15
od petzl62
Sice docela drahá záležitost,ale přijde mi to docela vychytaná věc
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 09 úno 2019, 06:54
od dibarbora
Cena za komfort a jednoduchosť inštalácie
. V podstate, toto som nasiel ako jedine riesenie schopné presne merať napätie na svorkách baterky okrem klasického multimetra.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 09 úno 2019, 18:58
od doktorauto
v zapalovači je stále napetie alebo až po otočený klúča.Ide mi o to zobrazovanie napetia.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 09 úno 2019, 21:01
od dibarbora
V zapaľovači je napätie v prvej polohe kľúča - keď sa dá zapnúť aj rádio.
BTW. malý update popisu stratégie dobíjania podľa mojich najnovších pozorovaní.
1/ Štandardné nabíjanie (motor zohriaty na 90st vonkajšia teplota cca. 5st) prebieha podľa nasledovného algoritmu: okamžitá spotreba>0 alternátor úplne odbudený, palubná sieť zavesená len na akumulátore.
okamžitá spotreba = 0 alternátor nabudený naplno (jednoduchá čínska hračka v zapaľovači indikovala 15,1 až 15,2V).
2/ zapnutie tepelných spotrebičov (vyhrievanie sedadiel, volantu, zadného skla+zrkadiel) čistá ignorácia zo strany ISG. Jednoducho to nechá napájať z akumulátora pokiaľ má aku dosť náboja viď bod 1.
3/ zapnutie stretávacích svetiel (mám H7 - LED môže fungovať úplne inak) znamená
trvalé(bez ohľadu na stav okamžitej spotreby) nabudenie alternátora na rozumnejších 14,7V (stále merané čínskou hračkou v zapaľovači).
Napätie prosím nebrať ako absolútne presnú hodnotu. (merané v zapaľovači a o presnosti tej čínskej hračky si ilúzie nerobím, presnosť som zatiaľ nemal ako porovnať)
Záver by som urobil asi nasledovný, jediný spotrebič ktorý ISG donúti "normálne" dobíjať sú zapnuté stretávacie svetlá. Dôvody sú podľa mňa dva:
1/ svietivosť žiaroviek - pri nejakých 12,5 by už citeľne menej svietili a v reálnej prevádzke by sme na ceste v nocí vnímali silné zmeny svietivosti pri jazde z kopca a do kopca ako dynamo na starom bicykli
.
2/ ochrana žiaroviek - to vyššie napätie by zaručene pálilo aj long life žiarovky ako na bežiacom páse.
Re: Nabijanie baterie
Napsal: 09 úno 2019, 21:53
od Richard555
Není to tak horké, kdysi mi na Feldě odešel diodový můstek a palubní napětí bylo asi 18-19 V Syn tenkrát dělal v Kladně a jezdil každý den tam a zpět do Prahy. Vše úplně v pohodě a liboval si jak mu to krásně večer svítí. Problém nastal až si druhý syn Feldu půjčil a jel 130km na chalupu. Vyvařil baterku (bylo v ní sucho) dolila se destilkou ale stejně nakonec odešla do baterčího nebe. Jinak nic tomu nenasvědčovalo, žárovky nepraskaly, jiné spotřebiče taky přežily vč. řídící jednotky. Altík se opravil a nová baterka tak po 1/2 roce ....