Neratov v Orlických horách. Jemně mrholí. Stojíme vedle auta a dostáváme rychlé školení o třech bodech:
1. při startování sešlápnout spojku a brzdu, vyřadit do neutrálu a otočit klíčkem, jinak motor nenastartuje
2. po nastartování má auto vždy nastaven režim jízdy ECO, jinak má ještě NORMAL a SPORT
3. před vyjetím je doporučeno vypnout LKAS, jelikož kecá do řízení, ačkoliv na silnici není středová čára
Zvědavý dotaz: co Stop-Start? Odpověď zní: v režimech NORMAL a SPORT ho lze vypnout. Úlevné vydechnutí.
Beru si klíč jako první a usedám za volant do sportovní sedačky s textilním potahem. Jede se mnou petzl62. Nastavuji si polohu za volantem, prodloužení sedáku nechávám vytaženo. Sedačka je v porovnání s "civilní" verzí tvrdší, ale skvělá
Je jakoby dělaná na mou nekonfekční postavu - dostatečně široká, se skvělým, ale ne excesivním bočním vedením, vysoké opěradlo drží i boky od beder až nad ramena, opěrka hlavy nastavitelná ve dvou směrech. Perforovanou kůží čalouněný volant je tlustý tak akorát, jak se na tohle auto patří. A velice příjemný do dlaní. Bonus: na dolním konci prostředního ramene je znáček "N"
Ten je i v hlavici řadící páky, která má také specifický tvar a velice příjemně padne do dlaně. A také na textilních kobercích. K zaměření auta skvěle ladí černě očalouněný strop a sloupky. Nad prostředními výdechy je 8" displej MMS, bohužel, bez navi. První dojem po usednutí je opravdu skvělý
Otáčím klíčkem spínací skříňce. Samozřejmě, nedá mi to a zkouším nastartovat pouze s vyšlápnutou spojkou. Nejde to, auto píše na středovém displeji, že chce sešlápnout brzdu. Šlapu tedy pravou nohou na brzdu a startuji. Vypínám LKAS, jehož tlačítko nacházím s pomocí petzl na volantě na pravé straně. Řadím zpátečku, na displeji se objeví obraz z couvací kamery s celkem slušným rozlišením. Kousek couvnu, řadím za 1 a snažím se rozjet. Motor chcípne. Znovu startuji a na druhý pokus se mi to s motorem vytočeným do trochu vyšších otáček, než by se mi to líbilo, povede. Spojka je nějaká zvláštní, jakoby mdlá, bez místa záběru. Dva, tři, čtyři. Kvalty naskakují, plynový pedál se noří do podlahy. Mno... nic moc
Na to, že to má být turbem dopovaná jedna pětka, celkem vlažný projev
Jsem sice v kopcích Orlických hor, motor má najeto jen něco málo přes 900 km (takže syrový), ale i tak... Asi po dvou kilometrech nám to s petzl docvakne: auto má nastaven ECO mód
Okamžitě nasleduje změna jízdního režimu na NORMAL a motor ožívá. Tohle už je trochu jiné kafe, konečně to jede
Čtyři, plyn do podlahy. Auto se nádherně rozjíždí, motor hezky táhne. Esíčko, brzdy zabírají téměr okamžitě a lze je hezky dávkovat, podřadit do tři, plyn. Otáčky letí nahoru, čtyři, pět, plyn. Auto pořád táhne i v ne právě malých kopcích okolo Neratova. Přepínáme do SPORT... a padá nám brada
Motor se asi napil energeťáku, jeho reakce na plyn je ještě ostřejší a není problém zrychlit na pětce nebo šestce - né že bych tam byl moc často, spíš vůbec
Na výjezdu z jedné vracečky trochu víc zašlápnu plyn do podlahy. Mám zařazeno za dva. Otáčky letí nahoru rychlostí blesku a kola si na mokrém asfaltu hrábnou
Neuvěřitelné. Zátah je famózní. Na motor o tomto objemu opravdu parádní
A návykový. Navíc motor je úžasně utlumený, při klidné jízdě není vůbec slyšet, v otáčkách je jeho zvuk příjemně jadrnější, ale nic, co by rušilo či vadilo. Spíš naopak.
Zastavujeme na place vedle cesty a necháváme běžet motor. Tahle šedivá barva autu moc sluší. Tipuji, že v červené bude vypadat stejně skvěle. Kola o průměru 18" jsou taky moc hezká, navíc mají i dobrý tvar, jejich hrana je chráněna pneumatikou, tudíž člověk se nemusí tak moc obávat o obrubníky. Jasně, jsou tady pneu o bočním profilu 40, člověk musí dávat pozor, ale skrátka disky nejsou prvoplánovitě na ráně. Přední maska v dizajnu N-Line s LED světly s typickou grafikou vypadá úžasně. Ve světlech je písmeno "V" na ležato jako denní svícení, které slouží i jako blinkr. Točíme volantem, abychom zjistili, zda světla mají přísvit do zatáček. Mají. Taky LED
Zadní světla mají taky nápaditou grafiku. Z LED jsou poskládána koncová a brzdová světla a mlhovky, blinkry a zpátečka jsou osazeny halogenovou žárovkou. Vpředu mlhovky nejsou, není pro ně ani spínač na levé páčce. Lezeme do kufru. Podlaha je v rovině se zadním nárazníkem, pod podlahou jsou přihrádky. Místo rezervy je tady akumulátor.
Obrovským překvapením je podvozek. Na kvalitním asfaltu o něm člověk nemá co říct, pouze od širokých kol se při klidné jízdě ozývá šum. Nedalo nám to a vzali jsem to na Říčky. Cesta je po opravě, s trochu drsnějším asfaltem, ale hrbolatá. Ačkoliv na 18" kolech, podvozek neprotestoval, spíš naopak. Ano, je tvrdší a člověk o něm ví, ale je příjemně tvrdý. Dovolím si ho přirovnat k podvozku i30 I, tam si také nechal líbit hodně. Ačkoliv tady je značně líp odhlučněn. Žádné bouchání tlumičů ála Citroen Berlingo (kdo zažil, ví), žádné pazvuky, nic. Je nádherně tuhý a člověk zadnicí cítí, co se děje pod koly. Tím příjemným způsobem. Nekroutí se a drží. Zpětná vazba od kol ve volantu sice není jako u auta s hydraulickým posilovačem, ale nějaká tady je a řízení není tak přeposilováno jako u "civilní" verze. Řazení pak už jen jako třešnička na dortu podtrhuje charakter auta: přesné, s krátkými dráhami, hlavice páky skvěle padne do ruky.
Auto mě dostalo. Rozsekalo. Nečekal jsem žádné zázraky, ale tohle je opravdu milé překvapení. Sedačky, posez za volantem, volant sám o sobě. Podvozek a motor jsou kapitoly samy o sobě. Je brzy říkat, že to bude skvělý motor. Ale vypadá to tak, jen bude chtít dobře zajet A starat se něj. První jízdní dojmy z této kombinace jsou veskrze pozitivní. A jestliže by byl stejně podvozkově naladěn i hatchback, dokázal bych si ho představit jako příští auto.
Děkuji Mr.
za zapůjčení a možnost svezení. A vám všem, že jsem vás zase viděl, za krásný výlet.