Koupě a první dojmy z i30
(tato část je zejména pro zájemce o koupi)
U auta se vyplatí nebýt líný a obejít dealery a zjistit cenové možnosti (= možnosti slevy z ceníkové ceny a možnosti benefitů) jednotlivých dealerů. Zkušenost ukazuje, že lépe je opravdu je obejít osobně, přece jen u sdělování slev po telefonu či mailu nelze nic moc čekat a člověk současně pozná i přístup dotyčné firmy. Doba velkých slev je nicméně pryč a nejlepší sleva (10 000 Kč v případě i30), co jsem dostal, byla skrze program hyundai jakožto výrobce, kdy zaměstnanci fabriky „doporučí“ svého „známého“ jakožto nového zákazníka (tuším, že se to jmenuje Hyundai Family). Čas od času se tu na fóru objeví zaměstnanec, co to tu nabízí. Diskuze o slevách je v sekci Koupě ojetého nebo nového vozu Hyundai. Jak se ale ukázalo, zdaleka ne všichni prodejci umí s touto slevou pracovat, hlavně ti dále od slezských Nošovic. Kromě finanční slevy lze obdržet i různé předměty (doplňky), typicky koberečky nebo „vanu“ do kufru atd.
Volba tedy padla na dealera, který se slevou pracovat uměl hned od počátku a současně měl auto na cestě. Jak píšu výše, zvažoval jsem, zda jít do základní verze Start+ nebo o úroveň vyššího Comfortu; kdy právě možnost mít auto rychle (chtěl jsem před zimou ještě prodat staré) rozhodla.
Auto jsem tak přejímal cca 14 dní od objednání. Současně týden po objednání zdražilo o 10 tis. Kč, nicméně doplatek tam nebyl.
Před předáním jsem důrazně požádal, ať na auto nedávají žádné reklamní nálepky. Protože jsem trochu staromilec a posera, nechal jsem si rovnou doinstalovat zámek řadičky Construct. Zde jsem naopak žádal, že chci k němu nálepky, aby o něm potenciální zloději věděli – a že si je nalepím sám. Oboje vyšlo na jedna a ke Constructu mám hned 3 nálepky (ty na skla jsem tedy ještě nenalepil:-) a i dokonce klíčenku).
Jako bonus jsem dostal gumové koberečky. Chtěl jsem radši vanu do kufru, ale to prodejce odmítl. Nakonec to nevadilo, lepší (a levnější) vanu než je origo dělá Rigips (taky se to tu někde probírá). Origo koberečky jsou tzv. „letní“, tj. nízké, a kdo jezdí hodně např. na lyže by asi ocenil s vyšší hranou okolo (taktéž nabízí Rigips), ale dají se i tak.
V době koupě byl celorepublikový bonus k autu zimáky zdarma (v zimě pak letňáky). Jelikož i30 nemá sledování tlaku v pneu skrze ventilky, rozhodl jsem se pořídit k autu rovnou celou druhou sadu disků. Chtěl jsem jen plecháče, ale dealer mi nabídl za 4000 Kč tzv. hybridní disky (16ky). Znělo to za ty peníze dobře, tak jsem to vzal. Dneska bych možná spíš zvážil nějaké levnější ALU, neboť tyhle disky začaly reznout už po první sezóně. Výhoda ještě byla, že dealer zimáky zadarmo na disky nandal a rovnou je přehodil na auto, za letní, což potěší.
- 009.jpg (74.66 KiB) Zobrazeno 1078 x
Celkově tedy byla zkušenost s dealerem (Hyundai Centrum Praha – Počernice) dobrá.
Samostatnou, zde na fóru též diskutovanou kapitolou je pojištění auta. Je od Uniqua a nelze se mu minimálně na jeden rok nějak moc vyhnout (ve smyslu, že jsou na něj vázané různé zásadní slevy). Jsem vůči takovému postupu obecně dosti vysazený a měl jsem pocit, že tohle pojištění je á priory zlodějna. Po roce pojištění ještě o cca 250 Kč zdražilo, takže jsem ho bez váhání vypověděl. Nicméně se následně ukázalo, že i přes známého pojišťováka nic moc zase výhodnějšího není, takže beru svůj příkrý názor zpět. Co je zajímavé, je tzv. GAP, kdy pojišťovna drží hodnotu auta při totálce / odcizení na kupní ceně. Při smlouvě na 3 roky se to zdá mít smysl, ale samozřejmě to zadarmo není. Možná k hodnocení pojištění přispělo, že pojišťovák u HCP mi nepřišel úplně schopný (resp. reagující v reálném čase), např. pískování VIN na skla (koordinace HCP – pojišťovák – Cebia) byl docela zmatek, díky čemuž z něho sešlo a budu to zřejmě ještě řešit někde jinde. Možná to tak bylo dobře, protože při pískování u Cebia se následně platí za vedení auta v nějaké jejich evidenci (první rok zdarma, další tedy platit nemusíte), což mi přijde proti celé logice pískování VIN (ukradnou-li Vám auto, spadne automaticky do evidence policie).
Před vlastním předáním auta jsem vypracoval celý seznam toho, co zkontrolovat. Bylo toho opravdu hafo, neboť to vycházelo ze seznamu, co mám na kontrolu ojetého auta
Nicméně jsou věci, které by se opravdu zkontrolovat měly, jelikož se na ně nevztahuje záruka (ve smyslu, že bude spor, že vznikly u Vás), typicky různá poškození, která mohou vzniknout při výrobě, přepravě auta nebo u dealera. Dnes bych to zúžil na:
- vizuální kontrola karosérie (škrábance, promáčkliny, slícování dílů, kontrola laku);
- vizuální kontrola skel, světel a zrcátek (případné škrábance, praskliny);
- zběžná vizuální kontrola podvozku;
- kola – zda odpovídá velikost a typ disku objednaným, jejich stav (škrábance), zda nechybí šrouby;
- kontrola VIN, zda souhlasí s TP;
- pod kapotou – vizuální kontrola;
- interiér – škrábance, slícování dílů, potahy sedaček;
- „věci v autě“ – hever+rezerva+klíč na kolo / lepící sada, tažné oko, povinná výbava.
Baterku a podložku s sebou!
Blíže viz zde:
https://www.hyundaiclub.net/viewtopic.php?f=82&t=39804
Převzetí auta v mém případě proběhlo v pohodě. Horší byla cesta v novém autě domů, lilo jak z konve a byla dopravní špička. Nicméně vše dopadlo dobře.
Plné radosti z auta bránila jeho nezajetost. Co jsem o tom nastudoval, jde o to motor nepodtáčet a nepřetáčet (obzvláště za studena), vyvarovat se ostrých rozjezdů (i brždění), měnit průběžně otáčky a rychlosti tj. např. nejezdit na tempomat, nejezdit úplně naložený nebo s vozíkem. Je k diskuzi, zda vyměnit po zajetí olej, kde by mohly ev. objevit nějaké špony vzniklé třením, to jsem nakonec neudělal (lenost, šetření). V praxi jsem absolvoval tři cesty na chalupu a zpět ne po dálnici, ale po okrskách. 1000. kilometr (hranice zajetí) padla pak už při cestě po D1, naštěstí tak rozkopané, že nabízela neustálé měnění otáček a rychlostí
Celkově by se dalo říct, že se po zajetí auto lehce zkultivovalo, ale nijak zásadně.
- 003.jpg (98.43 KiB) Zobrazeno 1078 x