Stránka 3 z 3

Napsal: 22 lis 2007, 22:17
od Vladislav Bureš
mirpie: mám dotaz na čem závisí posunutí osy válců vůči ose klikovky pracuju na návrhu modelářského motoru a slyšel jsem hodně odpovědí které se vzájemně i prolínaly. Mám na to odpověď ale zajímala by mě od tebe jakožto vystudovaného já to přerušil předčasně a třeba ses dozvěděl více. :?:

Napsal: 23 lis 2007, 17:51
od mirpie
jo, problematiku vyosení osy dráhy pístu vůči ose klikového čepu jsme řešili taky, ale jen krátce a napsalo se pár vzorečků. Největší výhoda je ta, že se snižuje boční síla na píst, resp. na válec, která vytváří tzv. klopný moment jako reakci na sílu od tlaků plynů na vlastní píst (všichni známe, když otevřeme kapotu a kamoš ti šlápne na plyn a vidíš, jak se motor naklání na jednu stranu, čím víc plynu, tím větší síla na píst, tím větší reakce v podobě boční síly a tím větší naklopení motoru). Další výhoda, byť zanedbatelná, je v nepatrně větší dráze pístu při stejném zdvihovém objemu. Je tak větší čas například na vypláchnutí válce, zanedbatelně větší krouticí moment, naopak nevýhoda ve větší třecí ploše a tím větší ztráty. Samozřejmě všeho moc škodí. Ta excentricita se pohybuje v řádech desetin milimetru, nic dramatickýho, ale s tou boční silou to lecos udělá.
Co to udělá na modelářským motoru o objemu řádově 25-40ccm ti neřeknu, tam jsou i otáčky 30 000/min..

Napsal: 23 lis 2007, 18:23
od Vladislav Bureš
Dobrý tak tohle také znám šlo mi zejmána o návaznost na termodymaniku to, že vyosení zapříčiňuje to cos psal je mi jasné to je jen trocha mechaniky tlaku a výslednice sil jen jsi ještě nedodal jak nebo spíše jen naznačil jak vyosení působý na výkon ale s tím vyosením několik desetin nesouhlasím dělal jsem také pár výpočtů v rámci toho modelářského motoru a vycházeli mi drobet jiné hodnoty a odměřeno mám na Impeze, že posunutí je je o cca 5,5mm. A k tomu modelířskému motoru nejde o mi nějaký dvoudobí paskvil ale o čtyřdobý plochý osmiválec s tím že nejprve chci postavit řadový čtyřválec s oběměm 0,2l takže klasické otáčky. Mám nějaké hodnoty ale rád bych si je ověřil. materiál a čas na mašinách není zadarmo. Všechno v rámci firmy kde pracuju nemůžu vyrobit proto chci co nejméně omylů.

Napsal: 23 lis 2007, 18:42
od mirpie
excentricita 5,5mm??! To jsem opravdu ještě neviděl, ale netvrdím, že to nejde, kdyžp íšeš, že s tím máš zkušenosti. S návazností na termodynamiku bych velké změny neviděl. Chlazení nebo teplota vrstvy oleje na stěnách válce se téměř nezmění. V otázce proudění nasávaného vzduchu bych taky neviděl zásadní změnu, to ovlivňuje zejména tvar spalovacího prostoru, tvar sacího potrubí, umístění ventilů atd.
Každopádně ten tvůj projekt s plochým osmiválcem mě vyloženě nadchnul, škoda, že nejsem někde z okolí, rád bych byl u toho...

Napsal: 23 lis 2007, 19:04
od Vladislav Bureš
Je to zatím jen projekt v pc nejdříve si chci ověřit veškeré teorie na menším čtyřválci říkám teorie, protože jsem ČVUT nedostudoval, takže něco vím a znám, auty jsem se nějaký čas živil, něco dala škola, něco praxe a zbytek dedukce na základe dosažených znalostí, proto se na to ptám, na všechno z hlavy nepříjdu :? Odepsal jsem ti na téma rozpěrná tyč a kdyby jsi něco potřeboval vyrobit nebo tak mám docela slušné možnosti dělám konstruktéra dá se říct v automobilovém průmyslu a mašin s širokýma možnostma máme dost, kdybys něco potřeboval sváření hliníku máme také, ale jak jsem tam psal žádný extra materiál