Láďo, zdar,
tak reaguji na mou myšlenku, proč tlak na 3 velké hráče (OMV, Benzina, SHELL) nic neřeší (protože kdo má oči, vidí, že ostatní už si jedou tak nějak delší čas po své lajně: PAP OIL, AGIP, etc.).
Souhlasím s Tebou v tom, že se jako motoristé neumíme sjednotit - a "tlačit". Prostě jsme se to nenaučili, na Západ od nás je to běžné. Proč jsme se to nenaučili? Protože - my Češi - neumíme počítat, ostatně to dokázal i Kalouskův průzkum (MF) když si udělali průzkum základních finančních vědomostí - a vyšlo jim (resp.agentuře, které to pro ně dělala), že 3/4 čechů jsou finančně negramotných - tj. neumí počítat procenta, neví co to je RPSN, smlouva, základní ustanovení smlouvy. Díky tomu existují všechny ty "finanční společnosti", které půjčují na 12% úrok, ale RPSN mají ve finále 499,99%
Teď k těm pumpám: velcí hráči (SHELL, OMV, BENZINA): jak už to tady několikrát padlo, mají jen dealerské smlouvy: tj. nakupují od své značky (franšíz) a mají nad sebou bič (smlouvu a sankce). Nevyplatí se jim "podvádět", i když to Shell prostě zkusil: zatímco v Německu prodávají velice kvalitní palivo, v Česku to šidili, protože měli dobrý marketing a zkusili to. Když se to provalilo, byl to prostě průšvih. U velkých funguje tedy to, že značkový Prodejce - pumpa prodává to, co "matka" smluvně poslala.. (nemá možnost ovlivnit cenu, výběr, atd.)
U těch malých je tomu obráceně: nemají nad sebou žádný bič, systematicky nebudují svou síť (na výjimky) - jde spíše o lokální dodavatele, kteří mají 1-3 čerpačky a živí to jejich rodinu. Sami si vybírají dodavatele paliva, přepravce s cisternami, sami mohou ředit, šidit co hrdlo ráčí (ti velcí mají problém - plomby). Vidí velkou výhodu v tom, když podvedou a přijde se na to, zaplevelený bordel našich paragrafů a tisíc možností odvolání se jim dává šanci utéct, v případě megaprůseru se jen přejmenují a jedou tak nějak nanovo).
A teď zákazník: je firemní (flotila aut) - většinou má nadiktováno od firmy, kde tankovat (systém slev a bonusů), a ty se dají dobře dojednat jen se sítí čerpaček, výjimečně s jednotlivcem - dodávka spíše ze známosti a to jde vážně i minifirmy, čítající 3 firemní auta. Tudíž značkové pumpy mají své zákazníky jisté. Na rozdíl od malých pump, kteří se většinou nesoustředí na firemní klientelu, ale posledního odběratele - řidiče s výplatou, fyzickou osobu.
A to je to celé gró: je spočítáno, že firemní klientelu tvoří 1/2 spotřebitelů, ta 2. polovina jsou fyzické osoby. Celý ten trh se prostě rozdělil a zdeformoval: firmy si rozebraly ti velcí (slevy, možnost platby kartou, bonusy) a ti malí si lokálně "vzali" zbývající fyzické osoby. VELCÍ A MALÍ SI UŽ tedy NEKONKURUJÍ, každý cílí na svou konkrétní skupinu a podle toho vypadají současné ceny.
Za pravdu mi dávají i totemy: VELCÍ HRÁČI NYNÍ běžně 38,-/ litr, malí hráči 35,- / litr.
Osobně se tedy domnívám, že nelze přesvědčit firemní klientelu, aby jezdila k těm malým nonejmům, stejně jako nelze přesvědčit lidi s 10 let starým autem, aby jezdili k Benzině a tankovali VERVU.
S tím tedy logicky padá i myšlenka "netankovat" u velkých, aby zlevnili a tím pádem následně zlevnili i ostatní.
ps. jsem tohle rozebíral s paní čerpadlářkou u Benziny: na litru mají nyní cca 1,5 až 2,5 Kč, a zbytek dohání na doplňkovém prodeji (bagety za 47 Kč, kafe za 35, atd.