Gandalf:...spíš občas malinko zvažuju, že když výrobci mají milion argumentů proč měnit všechny možné náplně, filtry nebo pneumatiky, je jim to podsouváno jako laciný marketing pro zvýšení obratu, že to částečně může fungovat i tady.
spíš bych řekl, že to je naopak, ne? LL oleje na 30 tis. km (pokud budete mít příležitost, tak se někdy mrkněte jakej hnuj teče z motoru po dodržení LL intervalu (2 roky nebo 30 tis. km)), chladící kapalina - tříletou zelenomodrou nahradili červenou na 5 let,...
stačí tedy pak pouvažovat proč to vlastně dělají - jasně, že z důvodu vyššího opotřebení a tudíž následnému (a nákladnému) servisu
tombas:... přepálí? Co to? Abys v autě teplotně zkazil olej, tak bys musel zvolit něco jako třeba v Emirátech, kde je vedro jezdit kudlu s olejem 0W-20. Na druhou stranu se popisuje problém motorů 1,2HTP s přehříváním oleje vlivem nevhodně umístěného katalyzátoru poblíž hlavního olejového kanálu motoru - tam to majitelé řeší většinou olejem 5W-50.
Jinak pokud máš olej v neotevřeném origo balení, tak je v pohodě použitelný to 5 let od data balení/výroby.
Espero: kondenzace vody do oleje je jen nepatrná - aby zmrzla v krustu si myslím že nehrozí - to by bylo v zimě zadřených motorů vlivem ucpaných mazacích kanálků. Voda se po zahřátí oleje odpaří odvětráním. Olej se degraduje jak tepelně (jak jsi napsal), tak chemicky - kdy provozem ztrácí alkalickou rezervu. Odolnost nových olejů vůči courání se studeným motorem bohužel klesá vlivem snižování aditiv na bázi slufátového popela (Low SAPS oleje). V tech. listech olejů najdete alkalickou rezervu pod hodnotou TBN - čím je TBN oleje vyšší, tím déle vydrží olej neutralizovat kyselé látky (vznikající při studeném provozu).
Více zajímavých faktů najdete na
http://www.oleje.cz a na diskusním foru při tomto webu.