Takze test 4ks cloveka dopadol dobre. Citujem slova mojej mazelky " Konecne to vzadu tak nehojda"
Takze zatial som spokojny a mozem doporucit pomocne pruziny ako riesenie s "hojdajucim sa ACCENTOM"
Male zamyslenie:
Na co sluzia pruziny?
Takze pruziny drzia vahu vozidla. V pripade ak su tvrde, vozidlo sa nepohupuje, je tvrde. Je to nebezpecne, lebo moze naprava odskakovat. Ak su makke, tak vozidlo sa viacej pohupuje ( ma dlhsi "zdvih" ) je to komfortne odhliadnuc od moznosti dostat morsku chorobu
, na druhej strane pri vyhybacom manevry sa moze auto skor dostat do koliznej situacie, lebo sa rozkolise ( zazil som na vlastnej kozi s meganom - ako som pisal uz davnejsie)
Cize ako vyrobca musim zvolit ake pruziny na auto tak, aby som zachoval uroven komfortu.
Ale co urobil Hyundai/Kia ?
Pouzili identicke pruziny pre HB a Sedan ( pre tych co nevedia - tak existuje aj accent HB -) a detto KIA RIO II/SEDAN
kedze sedan ma dlhsiu zadnu cast zasahujucu nad zadnu napravu, tak automaticky tie pruziny nesu vacsiu zataz a auto sa stava o dost maksie, kedze pruziny musia niest trvale vacsie zatazenie. ( princip paky ) - nezabudajte ze naprava je na ramene, ktore je k karoserii uchytene cca na uyrovni konca zadnych dveri - o to je paka vaccia
Otazne preco to tak urobili???
Nebol navrhnuty najskor HB a potom na zaklade dopytov a oblubenosti malych sedanov dorobili sedan ? ( resp KIA RIO HB bola na trhu skor ako Accent a pouzili spolocnu podvozkovu platformu) Preco potom neprepocitali nanovo podvozok? Preco pouzili identicke komponenety pre HB a Sedan? Cisto len pre znizenie vyrobnych nakladov? Budem musiet pohladat rozlozenie hmotnosti na napravy HB vs SEDAN. Aby som to mohol na 100% potvrdit, ze je to poddimenzovane)
Tlmenie:
Tlmic , zakldna funkcia tlmica je tlmit kmity.
To jest, ak sa mi kolese "prepadne" tak sa to musi udiat co naskor aby kopirovalo vozovku. Potom je uloha tlmica odtlmit navrat vozidla do povodnej polohy, aby sa auto nerozkmitalo. Cize je to ako na klasickom olejovom tlmici, ktory tlmi len jednym smerom a to roztahnutie ( mam namysli zakladnu 1tube olejovy tlmic)
Hyundai Accent ma pouzity tlmic plynovy, ktory ma tlmiacu charakteristiku oboma smermi. Na stacenie vyvyja mensi odpor ako na roztiahnutie ( vid tabulku)
Ak uvazujem o tom, ze tlmic funguje ako restriktor prietoku oleja ktory ma urcite vyskozne vlastnosti, tak mozem nan vyvyjat lubovolny tlak a rychlejsie ho nestlacim/neroztiahnem lebo mi to nedovolia fyzikalne vlastnosti kvapaliny ( vyskozita a restrickia (dierka pre prietok)).
video o funkcii tlmicov tu:
http://www.youtube.com/watch?v=Wy5bCj0UT4Y
Ale preco potom tlmice na accente odchadzaju? Asi preto, ze tlmic vykonava viacej pohybov hore/dole kedze pruziny su poddimenzovane. Tym padom vykonava viacej pracovnych cyklov a dochadza k jeho namahaniu. S tohoto dedukujem ze HB ( kedze pruziny nesu mensiu zataz) trpi menej na opotrebovanie tlmicov.
Ako zaver mi vychadza, ze pomocne pruziny ( s progresivnou charekteristikou) mozu byt riesenie.
Mylim sa v niecom? Prosim opravte ma! Vyjadrite svoj nazor.