Carsharing je zajímavé řešení, ale jenom ve městě, pokud možno větším. Na vesnici zase řešíš, jak se k autu dostaneš. Menší starší ojetina klidně, ale fakt jenom, pokud znáš historii auta, bazarová koupě je podle mě na CZ/SK trhu dost loterie.
Koupě nového na první pohled znamená díru do peněženky, ale pokud máš volné prostředky v rezervě, tak to v celkovém součtu nemusí vypadat špatně. Je potřeba být skromnější a nevymýšlet, je rozdíl dát auto do výroby v top výbavě nebo koupit skladovku/předváděčku a běžně prodávané konfiguraci, kde už něco je (a v
je toho dost), nedáváš zbytečné příplatky a přitom je to prodejné.
Příklad 1 z reality: naše ix20 1.4 CVVT Trikolor, koupená před lety v lednu s výraznou slevou, zřejmě důsledek samonákupu na konci roku a rychlého zbavování skladu kvůli likviditě. Po 5 letech a najetých 16 tkm jsem to zkusil zkalkulovat výměnu (nákup nového a prodej starého), byla nabídka, která byla o 50 tisíc nižší než původní kupní cena, tj. roční amortizace 10 tisíc. Skvělé (na rozdíl ode mně, který najezdí 40 - 50 tkm ročně a amortizace se mi pohybuje mezi 45 - 57 tisíci).
Příklad 2. postarší fábka za 50 - 60 tisíc, stejně po koupi musím nějakou korunu pustit, berme 10 - 15 tisíc. V průběhu provozu do ní musím něco pustit, na starším autě se občas něco pokazí. Větší investice se už nevyplatí, ale po těch malých částkách se stejně na další desítku dostaneme. Po pár letech přijde další STK, kdy už se nevyplatí auto dávat do stavu, aby prošlo a buď to jde na eko likvidaci nebo někomu za desítku na dojetí. Hrubým odhadem vezmu střední hodnotu cca 70 tisíc celkem vyplacených (možná 60) a to auto takto vydrží třeba 5 let. Používám hrubá čísla, takže nemá cenu mluvit o tom, jestli je něco o pár procent levnějšího nebo dražšího, ale plus mínus ty dvě varianty nakonec vyjdou nastejno.
Jde spíš o to, kdo má jaké zdroje. Pokud soused prodává vymazlené auto, které koupil od novoty a moc s ním nenajezdil, tak je varianta 2 schůdná, navíc v momentě, když kupující nemá volné zdroje a variantu 1 by řešil úvěrem, který to prodraží. Ale jít jen tak do bazaru a vybrat si jetinu za padesát, to musím být opravdu velký odborník na ojetiny dané značky nebo mám rád adrenalin a dobrodružství, to je bohužel realita trhu s ojetinami.