Ahoj lidi, taky jsem si čerstvě koupil Elantru, mam s ní najeto nějakých 500 km, takže taky přidám své dojmy.
Ohledně barvy, souhlasím s ppp, elantře sluší světlejší barvy, na ní vyniknou hlavně zadní světla, která dělají z Elantry kus auta, protože záď je krásně masivní. Asi nejhorší barva je ta červenohnědá. Sám jsem se rozmýšlel mezi bílou, krémovou a světle modrou metalízou, nakonec jsem si vybral tu světle modrou a ta barva se mi líbí čím dál víc. Nejen že je nepřehlídnutelná mezi ostatními auty, ale vypadá to, že na ní nebude vidět tak bordel.
Exterier - klady
- samo že vzhled, vypadá jako auto za půl mega a víc a přitom je cenově na úrovni líp vybavený fabie. Spousta lidí si jí plete s i40kou, ale moc se jim nedivim, při pohledu z boku je rozezná jen člověk, který se o auta trochu zajímá (je jen málo detailů, podle kterých se to pozná). Zkrátka z venku to nemá jakoukoli chybu
- i z nastupování jsem měl větší strach díky nižší výšce, ale nakonec bez problémů
- široké otevírání dveří - přední dveře se otevírají snad do 70 stupňů na 3 aretace. Jen je třeba dávat pozor, lidi, který to neví a jsou zvyklí, že otevřou dveře doplna, narazí na auto vedle. Na plný otevření dveří vedle sebe potřebujete asi metr místa
- zhasínání světel - dobře vymyšlený, když přijedete domů a nemáte světlo, necháte světla zapnutý a zamknete. Světla zůstanou cca 20s rozsvícený a pak sami zhasnou, takže auto krásně posvítí na cestu. No a ráno stačí odemknout a auto zase posvítí na cestu.
Exterier - zápory
- je to možná zatím můj boj, ale je to zadní víko kufru. Pořád si nemůžu zvyknout, že tam neni žádný čudl na otevření. Pořád lovim klíč po kapsách a když chvátam, mam pocit, že tlačítko na dálkáči držim věčnost, než se to otevře. A navíc - doufam, že mi jednou nevypadnou klíčky do kufru, až ho budu zavírat. Auto zůstane zamknutý, klíčky uvnitř a já můžu na autobus
A navíc mam vždycky pocit, jako by na mě lidi koukali jako "hele frajer, stoupne si ke kufru a otevírá ho dálkáčem, jako by nemoch stisknout tlačítko na kufru"
Zase šikovný, že když chci jen do kufru, nemusim odemykat auto, to je zase dobrý
- výměna žárovek, ale to už je asi klasika u všech nových aut. Jen tady si na levým oku u řidiče nevyměnim asi ani žárovku na blinkru. Prostě světlo ven
- automatický zavírání oken chybí, taková drobnůstka, ale když zapomenu zavřít okno a zamknu, zůstanou otevřená. Za to bych si klidně něco připlatil. Ale možná to lze dodat.
Interiér - klady
- jednoznačně vzhled, je to tu boží. Když si chci koupit třeba Škodovku, dam si max výbavu a oni mi za odměnu dají do interiéru malou hliníkovou lištu a pár drobností a hotovo. Tady je palubka tvořená ve vzhledu kovu, lesklé černé, která vypadá luxusně a stříbrné. A nejen palubka, ale i dveře jsou stylově naladěný.
- ovládací prvky, jsou přesně tam, kde mají být, žádný chaos, zatím jsem nenarazil na tlačítko o kterým bych si říkal "proč ho dali zrovna sem?"
- prostor, přecházel jsem z MPVčka, takže jsem potřeboval místo hlavně vzadu pro děti a teď si tam sedí jak ministři
- středový panel má super tvar, takže vůbec nepřekáží kolenům
- i když ppp psal, že jako zápor považuje levná záda sedaček, pro mě je to zase plus. Na zádech předních sedaček je plastový díl, který sice vypadá lacině, ale když vozíte vzadu děti, který rádi kopou špinavýma botičkama do sedaček, je omytí takovýho plastu potom k nezaplacení. Jen nechápu, proč odkládací síťku dali jen na záda sedačky vpravo
- pohodlný sezení
- umístění vstupů pro radio - pěkně tam strčim flešku, zavřu dvířka a neni nic vidět
- zvuk radia - musim říct, že na to, že je to vše originál, hraje to líp než hifi věž u mě doma. Je vidět, že výrobci aut taky pochopily, že radio musí v autě taky pěkně hrát
Interiér - zápory
- trochu výhled dopředu. S výhledem do boku je to v pohodě i přes mini skla jako ve sporťáku, ale přední sloupky jsou celkem mohutnější. Když přijedu na kruháč, bez problémů se mi tam schová auto. Ale je to možná nezvyk, protože v minulým autě byl výhled jako ze skleníku. To samý platí o výhledu dozadu, už si trochu zvykam, ale ten stěrač mi tam prostě chybí.
- zmíněné chybějící RDS u radia, naštěstí FM poslouchám mnimálně, takže to oželím (spíš posloucham mp3 nebo CD)
- sedačka spolujezdce není výškově nastavitelná. Nevim, jestli to mam jenom já, ale prostě neni. Takže lidi s menší výškou se cítí trochu zapadlí
- trochu mi chybí ofuky pro zadní cestující. Kaslík pod loketní opěrkou je super věc, ale klidně bych oželil, kdyby byl poloviční a vzadu by měli ofuky topení/klimy
- samozamykání nejde vypnout, v návodu píšou, abych se obrátil na servis. Ne že by to bylo něco strašnýho, ale možnost volby být mohla. V minulým autě to vypnout šlo a když jsem potřeboval, zamknul jsem se ručně. Navíc, když někomu zastavim, aby nastoupil, tak než si uvědomim, že mam zamknuto, člověk venku lomcuje s klikou jak blázen
- bouchání pásů - u spolujezdce. Když jedu sám a jedu po horší silnici a auto se rozkývá ze strany na stranu, bouchá pás do plastu na sloupku. Sice na plastu udělali kapsu, ale je to stále málo.
Kufr
To je asi kapitola sama pro sebe.
- líbí se mi velikost. Dostal jsem tam skoro všechny kola. Opravdu na to, že cestující mají vzadu kopu místa, i kufr nabízí kopu prostoru, který běžným nákupem nezaplním
- naprostá blbost jsou panty - když už zvolili tento mechanizmus, měli kolem pantů dát aspoň plastový kapsy, abych věděl, kam můžu zaplnit kufr. Takhle zasahujou do prostoru kufru. Např. do kufru se vejdou všechna čtyři kola z Elantry, ale už kufr nezavřu, protože panty narazí do kol v kufru. Takže když máte narvaný kufr, je třeba se při zavírání ujistit, jestli panty nenarazí do věcí v kufru. To taky babičin porcelán může zařvat
- trochu mi vadí osvětlení kufru. Takový malý světýlko pro tak velký kufr - v noci když potřebuju něco najít vzadu v kufru, abych si spíš posvítil baterkou
Motor/jízda
To je paráda. Bál jsem se benzínu (měl jsem naftu) a říkal jsem si, že ho budu muset točit. Pokud s autem chcete jezdit v klidu, řadíte jak u nafťáku a otáčky se pohybujou do 2 tisíc. Pokud chcete svižně, dokáže to jezdit absolutně dostatečně. Spotřeba výborná (zatím 6,2 aspoň tak ukazuje) a to i díky nápovědi Ecomodu. Ne že bych podle ní jezdil, ale někdy mi připomene, že mam taky 6 rychlostí
- motor tichounký, na křižovatce mam pocit, že mi chcípnul. I za jízdy si brouká jak tříválec.
- podvozek pohodlný, krásně se jede. Někdy možná až moc měkký, občas na horší silnici, kde jsou hupy se auto rozhoupe jako houpačka. Taky ve větší rychlosti na horší silnici se necítím moc dobře, zadek auta má snahu se jako "vlnit". asi jako když jedete na podhuštěných pneumatikách. Ale většinou jezdim klídek a vychutnávam si jízdu. Jinak v zatáčkách auto poslouchá parádně a nijak se nenaklání.
Shrnuto, pokud nechcete do auta investovat šílený peníze a hledáte něco do 400 tisíc jako já, tak je to parádní. Určitě to neni auto pro lidi, kteří se chtějí v davu s autem ztratit a nebudit pozornost a v interiéru hledají jednoduchou klasiku. Určitě se vyplatí, pokud je možno, připlatit za výbavu. Zvlášť zadní senzory je nutnost. Do zadu vidět neni a bez nich bych už nárazník asi měnil.