Uff, tak to jsem to dostal.
Ano, mluvil jsem o Čepru na Včelný, ale to že tam mají místo nafty jakési ekly jsem netušil ani neslyšel. Nebo možná jsem nějaké tušení měl, ale nevěřil mu. Podle toho co čtu, hodně lidí dává přednost ÖMV nebo Shell. Někde jsem četl, že třeba Globus má ve stojanech taky palivo od ÖMV. Je to pravda? Hledal jsem to na netu, ale marně.
Přidávám článek, na který jsem někde při hledání narazil. Podle toho článku by to mělo být celkem jedno kde natankovat, tak jsem z toho "volajaký zmetěný".
..........................................................................................................
Jednoznačně platí, že všechny nafty ve všech druzích a kvalitách, jsou dnes aditivivány přímo od výrobce - je to standard, který nařizuje i norma.
Jednak se dává cetanový zlepšovač, přísada pro zvýšení mazivosti a přísada pro snížení TVP (pro potlačení teplotního bodu pro vylučování parafínů).
K probíranému tématu zda přidávat ještě další přísady do paliv - jednoznačně ano. Vždy se vyplatí koupit aditivum, které zvyšuje cetanové číslo (osvědčí se zejména v zimních měsících), dále které zvyšuje mazivost a čistí palivový systém - hlavně vstřikovací trysky a čerpadlo. Při dlouhodobém používání je přínos těchto aditiv jednoznačně znát.
Samozřejmě, že jsou odběratelé paliv, kteří si odebrané palivo ještě navíc aditivují - někteří (těch je ale velmi málo) aditivaci provádějí na svých pumpách, ale mnohem více se dodatečná aditivace provádí přímo u výrobce paliv a to tak, že odběratel má u výrobce (např. Česká rafinérská) svůj malý zásobník s aditivy a při plnění do autocisterny je mu k odebíranému množství současně dávkováno i jeho aditivum.
Nemyslím si však, že se vyplatí takto aditivované palivo kupovat - myslím si, že přínos neodpovídá vloženým nákladům. Je rozhodně lepší si příslušné aditivum koupit a dávkovat sám. Velmi přehledný leták k aditivům má myslím f.STP, ale mohou být i jiné firmy a já nechci nikomu radit nic konkrétního - to musí každý spotřebitel zkusit sám, co mu vyhovuje - cena/přínos.
Kde tankovat: nebojte se tankovat i u firemních čerpacích stanic - Makro, HyperNova atp. Tyhle stanice mají velmi vysokou výtočnost, tzn. že jsou denně zaváženy novým palivem. Jejich stavba je nového data a tudíž musí i splňovat požadavky příslušných norem na skladování, odvětrávání a systém rekuperace odsávaných par. Pravděpodobnost výskytu vody je velmi malá. Tyhle pumpy nejedou na zisk z paliv, tak jako ostatní. Tyhle pumpy mají nákupní cenu paliv navýšenou jen o příslušnou daň a takovou marži, která pokryje nutný provoz této stanice a náklady na údržbu a plat obsluhy. Tyhle pumpy neživí jednoho či dva majitele a jejichž krédem je být co nejdříve za vodou. Jsou provozovány za účelem získání co největšího počtu zákazníků do vlastního obchodního centra, kdy jste nuceni koupit zboží v určité hodnotě, abyste pak dostali příslušnou slevu na palivu. Tohle velké množství paliva pak musí kupovat stejně jen u důvěryhodného zdroje, protože jinak by ztratilů celý jejich obchodní řetězec kredit.
Jet je Conoco. Conoco,Agip a Shell jsou akcionáři České rafinérské.
Tihle tři berou jen u České rafinérské nebo u dalších drobných výrobců v rámci skupiny Unipetrol, kam patří i Česká rafinérská. Do Unipetrolu patří i Paramo a Koramo(jinak dnes již také Paramo).
Aral bere stejného dodavatele jako výše jmenovaní.
OMV také tak nebo případně vozí palivo přímo z Německa, ale rovněž min. stejně kvalitní - nicméně dnes se jim vyplatí brát palivo u nás, což také dělají. Benzina bere výhradně u České rafinérské - je také ve skupině Unipetrol. Palivo od Slovnaftu je totožné s naším.
Můžete celkem bez obav tankovat i u čerpacích noname stanic, ale jen u takových, kde víte, že je vysoká výtočnost.
Nejvíce opatrní ale buďte hlavně v zimě - týká se dieselu - pokud máte pochyby, protože cena se vám zdá nízká, pak chtějte po obsluze, aby vám dala do ruky doklad o tom, jaké palivo expeduje.
zdroj:
http://www.oleje.cz/forum/viewtopic.php?t=184