Kapitola třetí - dějství čtvrté
K samotné montáži budeme potřebovat z dílů Podvolantový koružek (Clock Spring) a Tlačítkový modul s jeho kabelem.
Z nářadí: klíč 8 nebo 10 (z hlavy nevím) na zápornou svorku akumulátoru, delší torx T40, křížový šroubovák, malý plochý šroubovák, golu s ořechem 22 a 15 cm nástavcem, momentový klíč, závitový tmel, lihový fix, lepicí pásku, a středně silného pomocníka.
Přesvědčíme se, že máme přední kola rovně a začneme odpojením kostřicí svorky akumulátoru, poznamenáme si čas, do odpojení konektoru airbagu by měly uplynout alespoň 3 minuty.
Pokračujeme demontáží airbagu, zboku volantu mezi paprsky jsou 2 šrouby T40, ty zcela vyšroubujeme. Opatrně povytáhneme modul airbagu, vytáhneme oranžovou pojistku konektoru (A), odpojíme jej a kablík vysvobodíme z očka (B) na modulu. Modul odložíme stranou, konektorem dolů.
- 317.jpg (77.85 KiB) Zobrazeno 4303 x
- 318.png (54.45 KiB) Zobrazeno 4303 x
Demontujeme volant: nejdříve odpojíme velký bílý konektor kabelu ve volantu, poté uvolníme šroub na hřídeli řízení. Tady se hodí pomocník, šroub je fest dotažený a pojištěný tmelem. Než sundáte volant, poznačte si jeho polohu na hřídeli (ať ho nedáte zpět nakřivo jako já
), sundat z drážek by měl jít docela lehce, případně zakvedlat.
Následuje sejmutí krytu pod volantem, dva černé vruty na vás koukají, třetí je ve vybrání zespodu, horní díl se snadno vycvakne. Pro odklopení spodního dílu se odjistí páka na sloupku řízení.
Teď bychom měli uvidět celý Clock Spring, zespodu odpojíme bílý M02-R a žlutý M02-D konektor, žlutý má z dolní strany posuvnou pojistku, opatrně povolíme 3 zácvaky a Clock Spring sundáme. Před demontáží je vhodné zajistit jeho otáčivou část v neutrálné poloze (NP) lepicí páskou.
- 319.jpg (69.96 KiB) Zobrazeno 4303 x
Clock Spring je celkem křehká součástka, od NP má rozsah něco málo přes 2 otáčky na obě strany, dál hrozí přetržení vodičů.
V závislosti na tom, jak se k vám dostane "nový", je vhodné zkontrolovat, jestli je v NP (já jsem ho dostal v plném levém rejdu).
- 320.jpg (104.44 KiB) Zobrazeno 4303 x
Zpředu je otáčivý disk s unášecími čepy (modré kroužky), které zapadají do náby volantu. Dále je tam centrovací značka (červená šipka) a aretační páčka (zelená šipka). Když je aretační páčka uvolněná, lze z NP diskem pootočit jen zhruna +/- 30°. Pokud aretace nefunguje, jsme od začátku mimo NP a je třeba ji najít. Slatčte aretační páčku a lehce otáčejte diskem kam až to půjde, potom zpět 2 otáčky do centrovací značky. Po uvolnění páčky by měla zafungovat aretace jak je popsáno
výše. Pro kontrolu pak vyzkoušejte 2 otáčky vpravo i vlevo od NP se stlačenou aretační páčkou. Pro jistotu ještě doporučuji zkoušečkou prověřit kontakty.
Nyní stačí Clock Spring zacvaknout na sloupek řízení, připojit zespodu konektory a osadit zpět kryt sloupku.
Následuje rozebrání volantu: Odpojíme černý a bílý konektor původního Propojovacího kabelu a malý konektor na kolébku klaksonu, postupně vyšroubujeme všechny černé vruty a oddělíme od skeletu volantu nejdříve zadní kryt (neztratíme 2 šrouby modulu airbagu) a pak Tlačítkový modul.
- 321.jpg (99.73 KiB) Zobrazeno 4303 x
Osadíme nový Propojovací kabel, Tlačítkový modul a volant smontujeme zpět (nezapomeneme vložit do zadního krytu 2 šrouby airbagu a zapojit 3 konektory).
Volant nasadíme na hřídel řízení, dáme pozor aby unášecí čepy z Clock Spring zapadly do správných vybrání a aby lícovala naše značka na hřídeli. Očistíme závity upevňovacího šroubu volantu, naneseme trochu závitového tmelu a utáhneme momentem 50 Nm.
Zbývá zapojit a přišroubovat modul airbagu štouby T40, utahovací moment je 10 Nm.
Nakonec vrátíme na své místo zápornou svorku akumulátoru, matice se utahuje na 5 Nm.