Tak som sa "dokopal" napísať svoje poznatky z cesty do Bulharska:
Cez víkend sme sa vrátili z dovolenky v Bulharsku, tak sa podelím o niekoľko dojmov nielen z cesty (to napíšem do iného vlákna), ale najmä zo samotnej cesty. Za dva týždne som na kilometer presne najazdil 2800 km, pričom podľa itinerára to malo byť 2 x 1385 (tých 30 km navyše bolo spôsobené obchádzkami zápch).
S autom som za prvý mesiac najazdil takmer 5000 km, takže už môžem trochu porovnať s predchodcom a hodnotiť. Čo sa týka porovnávania s C4 Picasso, tak tam v podstate prevládajú len samé pozitíva. Ale začnem tým, čo som s citroenom nezažil – spálený smrad od spojky pri posunovaní v kolóne na colniciach (paradoxne len dvakrát zo štyroch dvojhodinových státí na hraniciach). No a ešte cestou do Bulharska som mal miestami horší pocit zo sedačky – predsalen na citroene som nemal tak vytvarované bočnice na sedáku, ani na operadle. Takže cestou do Bulharska som sa trochu ošíval na sedáku, ale cestou z dovolenky top už nebolo ani raz a zrejme som si už našiel správny posed
Inak len pohoda – dokonca taká, že som ani manželku nepustil za volant: ona sa to nedožadovala a ja som si cestu skutočne užil
hoci... prvých cca 200 km z Bratislavy po Budapešť to bolo v sobotu ráno miestami divoké (nervózne obiehanie vpravo) a vyhýbal som sa búračke asi 100 m predo mnou v ľavom pruhu... ale potom zvyšné kilometre prebiehali väčšinou v pohode (ak nerátame čakanie na hraniciach).
Plánovaných 1385 km k moru (a späť) sme mali naplánovaných vždy na dva dni. Cestou do Bulharska som odjazdil cca 890 km do Dimitrovgradu (hotel Happy), kde sme prespali a na druhý deň pokračovali zvyšných necelých 500 km do Sozopolu. Cestou späť sme prvý deň prešli cca 650 km – prespali sme v mestečku Paraćin (Galeria Two Rooms Appartments) a druhý deň zvládli zvyšných 750 km. Oba ubytovania som rezervoval cez booking a s kľudným svedomím môžem odporučiť. Pomer cena / služby na veľmi solídnej úrovni.
Čo sa týka spotreby: 2800 km (z toho cca 2500 km po diaľniciach) podľa PP 6,0 no reálne 6,15 l/100 km. Auto bolo plne naložené a jazdil som väčšinou dialničnými limitmi na tempomate = HUN a SRB 130 – 135 km/h, BUL 140 km/h. Akurát na spiatočnej ceste v Maďarsku som sa zavesil za dvojicu passatov s rakúskymi značkami a išiel som niekoľko kilometrov za nimi 170 km/h a vtedy som zistil, že na siedmom prevodovom stupni je pri 3000 otáčkach na tachometri 172 km/h
. Vrátim sa k spotrebe – je to o nejaké deci viac, ako som očakával, ale spôsobila to skutočnosť, že z cca 36 hodín za volantom sme strávili takmer 8 hodín čakaním a posúvaním na hraniciach (HUN/SRB/BUL). Už na prvej hranici HUN/SRB, kde som strávil len 1,5 hodiny mi celková spotreba stúpla z 5,5 na 5,7 a na ďalších hraniciach čakanie a posúvanie v kolónach bolo na úrovni dvoch hodín... Ak by som nezvyšoval spotrebu na hraniciach, bol by som mal dovolenkový priemer niekde na úrovni 5,7 l/100 km. Čo som vypozoroval, tak pri tachometrových 130 km/h ukazoval PP okamžitú spotrebu cca 5,3-5,4, pri 140 km/h to bolo 6,3-6,4. Ak by som spotrebu porovnal s predchádzajúcim C4 Picasso (1,6 HDi, 80 kW, manuál), s ktorým som bol predchádzajúcich šesť rokov vždy v Chorvátsku: s citroenom som mával dovolenkovú spotrebu na úrovni 5,8 – 5,9 l/100 km a to preto, lebo som jazdil na tempomate 115-120 km/h (len 5-stupňová prevodovka), lebo pri 130 km/h už bolo auto hlučné. Takže terajších 6,15 l/100 km s motorom silnejším 20% (80 kw VS. 100 kW), automatickou prevodovkou a výborným odhlučnením – aj v Bulharsku pri dialničných 140 km/h bolo v aute tichšie, ako v citroene pri 115 km/h!, bolo výborné. Ak by som tých 2800 km prešiel po Schengene (bez hraničných čakaní), som si istý, že by bola spotreba hlboko pod 6 litrov.
Čo sa týka inteligentných pomocníkov v aute: LKAS fungoval bezchybne, na dlhých rovinách v Bulharsku ma upozornil aj vtedy, keď som jemne držal volant, ale neurobil som s ním žiadny mikropohyb (u mňa pohoda). Systém čítania dopravných značiek – bezchybný. Vstavaná navigácia takmer bez výčitky.V Srbsku som bol nútený ju použiť ako Offline navi, keďže som nemienil platiť mobilnému operátorovi 9 € za 1 MB dát... keďže Srbsko naozaj ročne otvára nové úseky diaľnic, tento rok chýbali v mape podklady pri nových úsekoch pod Nišom smerom na Pirot a potom pri obchvate Dimitrovgradu tesne pred hranicami s Bulharskom (celkom asi 15 - 20 km nových úsekov). Pri použití online navi (mobilný hotspot) načítavanie dopravných informácií v Maďarsku perfektné, pomohlo sa mi vyhnúť zápche na M5 (podobne to bolo aj pri mojej ceste pop D1 cez Česko do Nemecka), v Bulharsku mi nenačítala navi ani jedno dopravné obmedzenie, takže neviem posúdiť...
Vyskúšal som aj Android auto – z môjho pohľadu užitočné kvôli zobrazovaniu Waze na 8“ displeji. Inak ďalšie funkcie som nevyužíval. A keďže v citroene som nemal možnosť prehrávať hudbu z USB zdroja, alebo audio káblom, tak aj túto funkciu som využil k spokojnosti posádky
. V krátkosti ešte, čo som považoval za plus oproti citroenu (aj keď som postrehol v iných vláknach nespokojných užívateľov): zvuk z reprákov výrazne lepší ako v citroene, naozaj bolo cítiť aj basy.
Na záver,
i30 kombi s automatom spĺňa moje aktuálne potreby a požiadavky. Jednoznačne sú aj kvalitnejšie a lepšie vozidlá, ale v segmente C (nižšia stredná trieda) je pomer cena / úžitková hodnota výrazne v prospech juhokórejskej automobilky.