HYUNDAI Tucson NX4 1,6T-GDi PHEV 4x4, Smart Navi
Napsal: 13 led 2022, 09:44
Měl jsem možnost si krátce vyzkoušet Tucsona v provedení PHEV. Původní předváděcí vůz byl ve výbavě Style s paketem Premium, a tak jsem nějak počítal s tím, že tam stále je a kromě PHEV si vyzkouším i elektronické tlumiče. Bohužel je Premium pryč, a tak se tímto testíkem nezabily dvě mouchy jednou ranou, ale jen jedna a elektronické tlumiče na mne stále čekají.
Tento testík měl jediný smysl - vyzkoušet jak se PHEV systém bude chovat na cestě do práce a z práce mojí ženy. Z testů profesionálů jsem věděl, že v zimě si auto neumí zatopit elektrikou, a tudíž musí naskočit benzínový motor, aby posádka nemrzla. Ale jak by to fungovalo v praxi a jak by to vycházelo finančně?
Sedáme v osm večer do auta (žena jezdí do práce kolem páté ráno, takže provoz a vnější teplota vlastně odpovídají) a vyrážíme. Spalovák naskakuje ještě u nás v ulici, i když je nastaven režim EV a baterie má 90%. Jedna cesta představuje zhruba 20 kilometrů, takže celkem to dalo 40 km. Spalovák sice běžel téměř pořád (počítal jsem to, vypnul se za celou cestu 3x), odhadem z těch 40 km spalovák běžel přes 32 km. Nicméně za celou tu dobu se nezapojil do přímého pohonu auta - běžel jako stacionární v ustálených otáčkách a staral se o teplo a průběžně dobíjel baterii. Výsledkem po zaparkování bylo, že kapacita baterie spadla na 15% a ulicí se auto opět pohybovalo bez běžícího spalováku. Auto umí vyčíslit jen spotřebu benzínu, nikoliv elektřiny, ale podle kapacity baterie se dá spotřeba alespoň odhadnout. Za udanou trasu auto dle svých vlastních údajů spálilo 0,8 litru Naturalu a 10,5 kWh elektřiny. Při současných cenách benzínu a elektřiny v naší garáži v nízkém tarifu cesta představovala náklady ve výši Kč 43,21 (na 1 km to tak vychází 1,08). Stejná trasa s naším dieslovým Tucsonem vychází dle průměru na Kč 72,40 - v tuto dobu to bude nakonec víc, protože cena nafty v posledních týdnech vzrostla, zatímco průměr ceny na kilometr (1,81) vychází z dat od loňského září.
Záměrně se nedopouštím přepočtu na 100 kilometrů, protože testovací režim je pro auto mojí ženy v týdnu typický a každý večer se auto vrátí do garáže, kde přes noc opět může dobít baterii do plna a vzorec se bude opakovat.
Pokud bychom porovnali pořizovací cenu aktuálního Tucsonu v naftě, DCT a 4x4 a PHEV (který je výhradně 4x4), pak rozdíl činí 130.000,-- Kč a při rozdílu nákladů na 1 km ve výši 0,73 by se vyšší pořizovací cena srovnala teoreticky po ujetí 178.000 km. Ovšem to je jen teorie - jednak se dá očekávat vyšší zůstatková hodnota PHEV oproti dieselu, ovšem díky vyšší pořizovací ceně bude dražší havarijní pojistka a např. u nás by se jednalo o hlavní auto, takže vzorec nákladů na kilometr by narostl o ježdění na benzín na výletech, a to asi značně...
Počítat návratnost/nákladovost v současné cenově turbulentní době je ošidné, od příštího roku má díky požadavku EU na další zdanění nafty stoupnout její cena o cca 4,-- Kč na litr. Nedělám si iluze, že to nakonec nebude Kč 5,--, ovšem s tímto zdaněním nafty půjde ruku v ruce další zdanění benzínu o stejnou částku - státní rozpočty po Covidu potřebují spoustu prostředků a tohle se dá hodit na zlou EU ...
Každopádně mě PHEV Tucson mile překvapil tím, jakou efektivitu na trase typické pro naši rodinu má. A přestože byl na 19'' kolech, byl znatelně méně utřesený než na stejných kolech posazený Tucson HEV. Jednak zaúřadovala větší váha baterie, své k tomu nepochybně přidal pohon 4x4, který taky něco váží (žádný elektromotor u zadní nápravy - tady je poctivý kardan!).
Koupil bych si takové auto? Upřímně nevím. PHEV je vždy ve spojení s pohonem 4x4, který je pro nás zcela zbytečný. HEV nabízí kombinaci s pohonem 4x2 a v celkovém součtu provozu by u nás nebyl výrazně nákladnější než PHEV a cena by byla úplně jinde (rozdíl by byl v benzínu neprojezditelný ). Jenže Tucson HEV je vždy na 19'' kolech a jeho projev byl mnohem méně příjemný než u PHEV...
A to nemluvím o tom, že se mi to auto opravdu nelíbí - ovšem pozor, našel jsem kombinaci, kterou snesu - N Line v kombinaci bílá karoserie a černá střecha. To se dá vydržet. Ovšem opět 19'' kola a v Premiu elektronické tlumiče, které moc chvály nesklidily a vlastní zkušenost zatím chybí .
A ještě je tu nová Sportage NQ5, která HEV staví výhradně na 18'' kola a v provedení TOP nemá elektronické tlumiče.
Když to půjde dobře, tak do měsíce vyzkouším Sportage 1,6 T-GDi 132 kW MHEV DCT v provedení GT Line s elektronickými tlumiči na 19'' kolech a rozhodně se jí dostane samostatného vlákna . A snad se dostanu i k možnosti vyzkoušení provedení TOP na 18'' kolech s běžnými tlumiči, což by obrázek rozhodně ucelilo .
Každopádně jsem se včera dozvěděl, že dodací lhůty se opět protahují, Tucsony aktuálně cca 7 měsíců, Kony z Koreje rok . Takže bych asi měl celkem brzo učinit rozhodnutí co místo našeho Tucsonu TLE objednat, aby to vůbec do zhruba roka bylo...
Tento testík měl jediný smysl - vyzkoušet jak se PHEV systém bude chovat na cestě do práce a z práce mojí ženy. Z testů profesionálů jsem věděl, že v zimě si auto neumí zatopit elektrikou, a tudíž musí naskočit benzínový motor, aby posádka nemrzla. Ale jak by to fungovalo v praxi a jak by to vycházelo finančně?
Sedáme v osm večer do auta (žena jezdí do práce kolem páté ráno, takže provoz a vnější teplota vlastně odpovídají) a vyrážíme. Spalovák naskakuje ještě u nás v ulici, i když je nastaven režim EV a baterie má 90%. Jedna cesta představuje zhruba 20 kilometrů, takže celkem to dalo 40 km. Spalovák sice běžel téměř pořád (počítal jsem to, vypnul se za celou cestu 3x), odhadem z těch 40 km spalovák běžel přes 32 km. Nicméně za celou tu dobu se nezapojil do přímého pohonu auta - běžel jako stacionární v ustálených otáčkách a staral se o teplo a průběžně dobíjel baterii. Výsledkem po zaparkování bylo, že kapacita baterie spadla na 15% a ulicí se auto opět pohybovalo bez běžícího spalováku. Auto umí vyčíslit jen spotřebu benzínu, nikoliv elektřiny, ale podle kapacity baterie se dá spotřeba alespoň odhadnout. Za udanou trasu auto dle svých vlastních údajů spálilo 0,8 litru Naturalu a 10,5 kWh elektřiny. Při současných cenách benzínu a elektřiny v naší garáži v nízkém tarifu cesta představovala náklady ve výši Kč 43,21 (na 1 km to tak vychází 1,08). Stejná trasa s naším dieslovým Tucsonem vychází dle průměru na Kč 72,40 - v tuto dobu to bude nakonec víc, protože cena nafty v posledních týdnech vzrostla, zatímco průměr ceny na kilometr (1,81) vychází z dat od loňského září.
Záměrně se nedopouštím přepočtu na 100 kilometrů, protože testovací režim je pro auto mojí ženy v týdnu typický a každý večer se auto vrátí do garáže, kde přes noc opět může dobít baterii do plna a vzorec se bude opakovat.
Pokud bychom porovnali pořizovací cenu aktuálního Tucsonu v naftě, DCT a 4x4 a PHEV (který je výhradně 4x4), pak rozdíl činí 130.000,-- Kč a při rozdílu nákladů na 1 km ve výši 0,73 by se vyšší pořizovací cena srovnala teoreticky po ujetí 178.000 km. Ovšem to je jen teorie - jednak se dá očekávat vyšší zůstatková hodnota PHEV oproti dieselu, ovšem díky vyšší pořizovací ceně bude dražší havarijní pojistka a např. u nás by se jednalo o hlavní auto, takže vzorec nákladů na kilometr by narostl o ježdění na benzín na výletech, a to asi značně...
Počítat návratnost/nákladovost v současné cenově turbulentní době je ošidné, od příštího roku má díky požadavku EU na další zdanění nafty stoupnout její cena o cca 4,-- Kč na litr. Nedělám si iluze, že to nakonec nebude Kč 5,--, ovšem s tímto zdaněním nafty půjde ruku v ruce další zdanění benzínu o stejnou částku - státní rozpočty po Covidu potřebují spoustu prostředků a tohle se dá hodit na zlou EU ...
Každopádně mě PHEV Tucson mile překvapil tím, jakou efektivitu na trase typické pro naši rodinu má. A přestože byl na 19'' kolech, byl znatelně méně utřesený než na stejných kolech posazený Tucson HEV. Jednak zaúřadovala větší váha baterie, své k tomu nepochybně přidal pohon 4x4, který taky něco váží (žádný elektromotor u zadní nápravy - tady je poctivý kardan!).
Koupil bych si takové auto? Upřímně nevím. PHEV je vždy ve spojení s pohonem 4x4, který je pro nás zcela zbytečný. HEV nabízí kombinaci s pohonem 4x2 a v celkovém součtu provozu by u nás nebyl výrazně nákladnější než PHEV a cena by byla úplně jinde (rozdíl by byl v benzínu neprojezditelný ). Jenže Tucson HEV je vždy na 19'' kolech a jeho projev byl mnohem méně příjemný než u PHEV...
A to nemluvím o tom, že se mi to auto opravdu nelíbí - ovšem pozor, našel jsem kombinaci, kterou snesu - N Line v kombinaci bílá karoserie a černá střecha. To se dá vydržet. Ovšem opět 19'' kola a v Premiu elektronické tlumiče, které moc chvály nesklidily a vlastní zkušenost zatím chybí .
A ještě je tu nová Sportage NQ5, která HEV staví výhradně na 18'' kola a v provedení TOP nemá elektronické tlumiče.
Když to půjde dobře, tak do měsíce vyzkouším Sportage 1,6 T-GDi 132 kW MHEV DCT v provedení GT Line s elektronickými tlumiči na 19'' kolech a rozhodně se jí dostane samostatného vlákna . A snad se dostanu i k možnosti vyzkoušení provedení TOP na 18'' kolech s běžnými tlumiči, což by obrázek rozhodně ucelilo .
Každopádně jsem se včera dozvěděl, že dodací lhůty se opět protahují, Tucsony aktuálně cca 7 měsíců, Kony z Koreje rok . Takže bych asi měl celkem brzo učinit rozhodnutí co místo našeho Tucsonu TLE objednat, aby to vůbec do zhruba roka bylo...