Hele, Harde
do jisté míry souhlas s tím, co píšeš níže, ale přesto v něčem NESOUHLAS
Tak třeba VOC, MOC, MARŽE - vysvětlení zkratek: VOC (= velkoobchodní cena. Bývá obvykle o cca 30% nižší, než MOC = maloobchodní cena, ale pozor, marže se může i lišit nahoru i dolů).
VOC = cena, za kterou nakupuje prodejce, který prodává maloodběrateli = koncovému zákazníkovi. Pak se ptám: je 30% dobrá marže? ANO JE! Proč některým nestačí a mají v nabídce 100% marži??? Argument "mám na tom jen 5%" není argument, ale neschopnost vyjednat si lepší nákupní podmínky. Nedá ten, dá jiný. Viskozita znamená hodnotu, NIKOLIV VÝROBCE. Tak nějak jsem už rád, že ty marže nejsou 150% a více, jak kdysi byly.). A k té marži: musí být přiměřená nákladům, jina je to okrádání.
A protože mám 3 letou zkušenost z německého prodeje, poznám rozdíl mezi českou a německou firmou:
a) německá firma: sází na vysokou kvalitu a přiměřenou cenu, ochotnou akceptovat více než 2/3 zákazníků. Jede spíše na dlouhodobý profit - budování vysokého image, postupný růst, odlišení se od konkurence kvalitou, servisem, nabídkou, zkušenostmi, možnostmi...... Výdělek posuzuje z dlouhodobého hlediska, dokáže jej rozložit, protože ví, že díky vysokému image stoupá i časem jeho výdělek. Ve výsledku to znamená, že si umí na vysokou marži počkat.
A teď pro porovnání český prodejce:
b) česká firma: pro hlupáky marže 100% a více, teprve remcealům je ochoten pár % slevit. S nikým se moc nepáře, důležitý je ZISK TEĎ HNED. Není-li teď hned, umí se přizpůsobit metodami nabídkou an hraně zákona nebo za hranou etiky (pěkně mu slibují, když ptáčka lapají
a výsledek? Rychle vydělat, za 2 roky na to stejně se.. a jdu dělat se dřevem.. a po mě potopa.
Oč mi jde? Mohu se lišit cenou, mohu ji mít i nejvyšší v regionu, v republice, ale zákazník musí poznat (nejlépe sám od sebe, nikoliv propracovaným marketingem) že dostává výrazně více, než jinde: výměna v neděli, náhradní auto po celý den, vč. PHM, dovoz auta až domů, vysoká kvalita práce, atd....................
A teď ruku na srdce: kolik firem to takto dělá? 1, 2???? A to, že český zákazník "tlačí na cenu" je v Česku dobře, už mockrát byl prostě český zákazník okraden a napálen šibaly, kteří měli propracovaný marketing, ale kvalitu a nabídku mimo korektní jednání.