Tohle fórum sleduju zhruba od začátku letošního roku, tj. od chvíle, kdy jsem mezi vážné kandidáty na nový vůz zařadit ohlášenou novou Santu.
Santu jsem v Butovicích pořídil v polovině května. Zatím jsem na tomto webu utrousil pár poznámek, takže je nejvyšší čas se zapojit trošku aktivněji
Než se dostanu k prvním zkušenostem, popis mého vozu:
2,2 nafta, verze Dynamic, barva Blue Onyx, N1 s mříží, zatmavená okna (viz sousední téma zatmavení oken), zadní hliníková lišta na hraně kufru.
Santa je můj první větší auťák. Přešel jsem na něj z Octavie Combi 1,9 TDI 96kW. Kdybych měl shrnout své pocity za první měsíc a cca 2600 najetých km do jedné věty, řekl bych: totální nadšení.
Rozhodnutí o koupi auta předcházely 2 zkušební jízdy. Ta druhá v Butovicích byla spíš pro úplnost. Pardon, ale poznat vlastnosti SUV při desetiminutové jízdě ze salonu na Zličín a zpět (pro mimopražské - 95% času na 5. rychl. stupeň) dost dobře nejde. Pro mne byla rozhodující 1. jízda u kladenského dealera. Během 1-2 km mi auťák neskutečně padnul do ruky. Bylo to v době posledních letošních sněhů. Prodejce mne sám nabádal, abych to prubnul taky na nějaké polní cestě a nejen na silnici. To fakt dvakrát říkat nemusel
Postupně jsme se dostali do terénu, který by se nedal jet ani Patrolem. Následovalo 200 m couvání mezi křovím, hrabání s uzavřeným poměrem 50:50 do stráně, při kterém jsem opravdu čelním sklem viděl jenom nebe a smyky na částečně zamrzlé louce. Do autosalónu jsme se vrátili za hodinu a musím říct, že takhle nějak si představuju zkušební jízdu (malý rýpanec do prodejců v Butovicích, kterým jinak nemohu nic vytkout).
Zkušeností zatím minimum. Auto mám pět týdnů, z toho jsem deset dní marodil. Časem určitě vypotím další moudra, zatím teda jen prvotní postřehy za 2600 najetých km.
Mile mne překvapily opravdu výtečné manévrovací schopnosti vozu. Malý poloměr otáčení je hodně znát při parkování (subjektivně lepší pocit, než v o cca 20 cm kratší Oktávce) i při nájezdech v terénu.
Chvíli jsem si musel zvykat na hodně krátkou jedničku. Při absenci redukce je to ale asi jediná možnost, jak vyřešit u SUV příležitostné nasazení v terénu. Je to jen o zvyk. Další kvalty jsou už odstupňovány naprosto čitelně. Občas slyším nářky na (pouze) 5-ti kvaltovou převodovku. Byl jsem zvyklý na 6-ti kvalt a trochu jsem se toho bál. Musím ale říct, že pětirychlostní manuál Santě velmi sluší. Na pětku se dá jet na dálnici určitě 190 km/h a možná i víc. K rychlostnímu testu jsem se zatím nedostal, snad příště.
Navigaci TomTom Go 700 jsem si nechal nainstalovat přímo u prodejce. Funguje opravdu sqěle. Tento model má zabudovaný HDD a na reakčních dobách (např. přepočet nové trasy při vyjetí z původně plánované trvá cca 1 sec) je to znát. Podstatná vychytávka je v tom, že v autosalonu zabudují patici s konektorem na víko horní odkládací skříňky na palubní desce, kabeláž jde vnitřkem schránky. Na display je vidět lépe, než když je na přichycený na skle. Nemám možnost porovnat s jinými systémy, ale s tímto modelem jsem velmi spokojen.
Začíná mi lézt na nervy zabudovaná mříž. [shoda se zážitky kolegy SantaNew]. Prvotní pískání mříže jsem odstranil máznutím vazelíny do horních kotvících pouzder - pomohlo to. Mříž ale při otřesech dost razantně rachtá. Takže jí dávám tak 7 dní života a půjde si odpočinout ven (až do technické).
Trochu nešťastný jsem z "palubního počítače". Pár lidí zde diskutovalo o zobrazitelných hodnotách. Počítač má stále stejné stupidní umístění ovládacích prvků pod hranou přístrojového panelu a hlavně ukazuje pouze prům. spotřebu od poslednho vymazání Resetem, ujetou vzálenost a zbývající počet km na dojetí k pumpě. Na poslední údaj pozor. Vyzkoušeno: Display ukazoval 50 km na dojetí, zajel jsem k pumpě a do nádrže s kapacitou 75 l jsem natankoval 74 l. Tak raději opatrně s dojížděním na doraz.
Automatický režim klimatizace je dost chytrá fíčura. Ze začátku se mi zdály jeho reakce docela divné, ale už jsem si zvykl a má mou plnou důvěru.
Stále nemám vyřešen gumový koberec do kufru. To, co jsem viděl u prodejce je dost divný (cca 10 cm svislý lem i u nakládací hrany - spíš jako malý bazének). Takže asi vyřeším vykrojením gumové koberce zakoupeného v metráži např. v Hornbachu.
Nastavení světel: Standardně mám sklon světel (i při nezatíženém autě) nastaven na stupeň "1". S naloženým kufrem "2". Při továrním nastavení na stupeň "0" jsem evidentně oslňoval protijedoucí. Majitelé nových Santa Fe - máte s tím stejnou zkušenost?
Zatím jsem na voze zaregistroval jedinou závadu. Po týdnu provozu jsem ráno při výjezdu zjistil totální ztrátu výkonu motoru. nešlo točit přes 3000 ot. Tipoval jsem to na váhu vzuchu. V servisu zjistili prokousané hadičky turba od myší. Prý asi u mne na sídlišti, ale já spíš tipuju hladového potkana na lodi z Korei.
V dohledné době plánuju pořídit druhou sadu kol. Místo současných 18" půjdu max. na 16", tj. guma 235/70. To už je rozumná výška pneu, které nerovnost terénu tak moc nevadí a nemusíš se s ní bát mimo silnici. O nižší ceně ani nemluvě.
Dál asi dojde na instalaci nájezdového plechu pod motor. Zdá se mi to jako lepší investice než přední rám.
Jak přesně funguje automatické připojení zadního náhonu?
Situace: Pravé přední mi zapadlo do hlíno/písku. Při pokusu o couvání jsem pravé přední protočil (kolem auta kouřový oblak spálené gumy) a stále nezapínala zadní náprava. Pak jsem zapnun ručně 50:50 a bez prokluzu jsem v klidu na zpátečku vytáhl auto ven.
Spotřeba: Ze začátku jsem se pohyboval mezi 8 až 8,5 l/100 km. Po 2000 km je potřeba naučit motor svižně chodit do otáček, takže ho teď moc nešetřím a jezdím do 9 l/100km.
Přeju všem Sanťákům radost z jízdy a brzy se zase ozvu. Třeba o tom, zda na polní cesty patří spíš cyklisté nebo SUV. Sakra, já jim přeci taky na cyklostezky nejezdím.