Srovnání Ford Focus (2002) vs. Hyundai i30 (2020)
Krátce po koupi (říjen 2020) se mi povedlo zaparkovat obě moje auta vedle sebe:
- 010-1.jpg (123.39 KiB) Zobrazeno 1294 x
- 010-2.jpg (155.6 KiB) Zobrazeno 1294 x
Jak jsem prohlížel ty fotky výše, řekl jsem si, že by nebylo od věci udělat malé srovnání, jak (kam) se typově podobná auta za téměř 20 let posunula.
Design
Design je ryze subjektivní věc, navíc značně poplatná době. Myslím, že design obou aut se povedl. U focusu, kterému jeho „edge design“ pomohl vyhrát evropské auto roku a všichni si z něj sedli na zadek, je to už po letech jasné. Věřím, že i i30/III je nadčasové a přiměřeně kombinuje líbivý design s neotřelostí. Rozhodně mi přijde lepší než předchozí generace, které byly takové trochu nemastné-neslané, i když zase možná praktičtější.
Byť jsou obě auta rozměrově zhruba stejná, využitelnost focusu je ale větší. Má větší prosklení, je z něj lepší výhled dozadu i do boku. Kufr je praktičtější, 5. dveře jsou široké a jsem schopen tam na sebe dát 2 nerozložená jízdní kola (29´´), o čemž si i30 může nechat jen zdát (BTW, zde se podělím o superstorku – tuhle věc jsem opravdu hodně řešil (zde, i třeba na bikeforu), ale jak to na 100 % zjistit, že? Nakonec pomohla náhoda: tohle fórum sleduji někdy od léta 2020. Koncem srpna byly tehdy hrozná vedra a řešili jsme s přítelkyní, kam se zajet z Prahy vykoupat. Většinou jezdíme na různé pískáče u Labe, nicméně voda koncem léta bývá už někdy špatná. No a koukám, že jistý člen (Mr. Hyundai) je z Lázní Toušeň, což je právě hned vedle jednoho toho pískáče. Tak jsem mu hned napsal dotaz, jak je to tam s vodou, že tam jako chceme jet. Odepsal, že neví, ale že mu okolo baráku pořád chodí na ten pískáč davy lidí, takže to asi bude v pořádku. No tak jsme tam jeli, v autě samozřejmě kola, jelikož je to pak ještě cca 2 km pěšky. Večer dáváme kola do auta (focuse) a někdo na mě volá jménem – e ejhle, byl to Mr. Hyudnai, s kterým jsme se nikdy neviděli, ani jsem nevěděl, kde tam vůbec bydlí, a který brilantně vydedukoval, že jsem to já!
Následoval hned test umístění kola do jeho i30/III/FL combi (tj. PDE), resp. půjčené předváděčky, a smůla; fakt to nejde – víko zadních dveří je užší a i vnitřní prostor kufru mezi koly tomu zabraňuje).
Nicméně co jsem se díval na i větší dnešní kombíky (okta, superb…), tak se zdá, že prostě trend je takový, že s ohledem na bezpečnost (pevnost zadku při nárazu) se 5. dveře dnes dělají užší a celé kolo asi nejde dát vůbec nikam (snad leda klasická 26ka). Nezbývá tedy než vyndat přední kolo (záplet), pak se 2 kola (jízdní) na sebe vejdou. Oprus, ale dá se zvyknout (lepší než pořád montovat nosič, ať na střechu nebo na kouli).
Výhodou foucse je i poměrně kolmý sklon 5. dveří oproti sešikmenému u i30 a nesvažující se střecha, dále pak rovná hrana kufru se slušným úložným prostorem po bocích. Další výhodou je, že u focusu jdou sklopit i sedáky, nejen opěradla zadních sedaček, takže vznikne v podstatě rovná plocha, kde se dá i přespat.
Lze tedy říci, že bohužel praktičnost šla do háje na úkor designu a také částečně bezp. požadavků na tuhost zadní části karoserie, což je, jak jsem se díval, obecný trend.
- 011-1.jpg (153.86 KiB) Zobrazeno 1294 x
- 011-2.jpg (148.46 KiB) Zobrazeno 1294 x
Motor
Obě auta mají hodně podobné motory – 4 válcové atmosférické benzíny s takřka stejným objemem (1,6 v 1,5 l) a výkonem (74 vs. 81 kW). Krouťák u obou je stejný (144 Nm).
Rozdíl je v tom, že u forda šlo o nejběžnější motor dané kategorie vozu (nižší střední třída), u i30 jde už prakticky o „posledního Mohykána“ a jen těžko se v době koupě v nabídce aut na EU trhu hledal nový vůz s atmosférickým 4válcem. Dnes, po roce, už snad žádný není. To vše díky emisním pokutám EU.
Motor 1,5 DPi byl jedním z důvodů, proč jsem i30 zvolil. Auto chci mít déle a nechci řešit do budoucna problémy s turbem (když turbo, tak ale k 4válci, ať to alespoň pěkně jede, ne k 3válci jako doping malého motoru), natož filtrem pevných částic, kterýžto díl jako uživatel fakt naprosto nepotřebuji. Očekávám, že se motor nebude nějak zásadně kazit. To ale ukáže čas.
Oba motory se chovají podobně. Zpočátku se mi dokonce zdálo, že ford táhne o něco lépe. Dnes bych řekl, že je to naopak a že mi to spíš přišlo jako takový dojem s ohledem na hluk, který u toho ford dělá
a také, že fordu se už nebojím hodně šlapat na krk, kdežto i30 je pořád přece jen nové, než abych ho nějak více rasil. Ale rozdíl velký není, ani asi být nemůže.
Vliv má také zpřevodování. Ford má ještě 5tikvalt a vždy mi tam na dálnice chyběla 6ka. i30 ji už sice má, ale není to ta jedna dálniční rychlost navíc. Celé zpřevodování je logicky rovnoměrně rozděleno a na vyšší rychlosti na dálnice (nad 140 km/h) tam o mnoho více proti fordu nedali, čímžto sen o tiché jízdě při 150 km/h zůstal nenaplněn.
Doménou i30 s 1,5 DPi je město a okrsky. Není to auto na komfortní hltání stovek km po dálnici týdně. Pokud tedy nejezdíte 120kou (rychlostí
. Současně se nedají čekat nějaké raketové starty a turbo efekt. Kde je auto dobré, je dynamické zrychlení v rozsahu cca 40-100 km/h. To pobere trojka (asi nic pro auto příjemného, ale třeba pro bezpečný výjezd od dálniční benzínky se to hodí). Ale i to je samozřejmě nutno chápat v kontextu motoru bez turba. I když, jak píšu, je 6ka spíš do počtu, je zase naopak fakt, že 5ka a 6ka jsou obě „regulérně využitelné“, v praxi 5ka běžně i ve městě (na obchvatech - na 80tce) a do kopců na dálnicích, kdy i v rychlostech nad 100 km/h celkem zrychluje, ale i 6ka má určitý dynamický potenciál (v rámci možností, pochopitelně).
Co se týče hluku, i30 je dobře odhlučněné (myslím motor), na volnoběh prakticky není v kabině slyšet, člověk musí hodně napínat uši. Za jízdy pochopitelně slyšet je a je to něco, co mi na i30 pořád trochu vadí, takže docela zkoumám, jak jezdit tiše – a je to trochu divné. Někdy je mi protivná trojka při nějakých 3500 ot./min., jindy, když jsem teď zkoušel tempomat na 170 km/h se mi auto zdálo výrazně tišší (myslím motor, ale samozřejmě jej pokryl aerodynamický hluk). Tj. nejde jen o otáčky, ale jak moc je motor „pod zátěží“. Celkově nejde jen o hluk, ale že mi prostě tenhle zvuk motoru sedne méně než u forda, ale to je individuální. Jak také ukazuje recenze ve Světě motorů ze září 2021, zdá se, že vliv na hlučnost má spíš nějaká nedořešená rezonance čehosi, která se vyskytuje okolo 130 km/h, resp. při 3500 ot./min.
Nakonec nelze nezmínit spotřebu. Osobně ji moc nesleduji a neřeším, nemám moc velký nájezd a jezdím spíš rychleji. S focusem jsem jezdil za nějakých počítačových 7,6 l/100 km, a když jsem jel na spotřebu, šlo atakovat 7 litrů. S i30 ukazuje palubní počítač dlouhodobých 6,2 l; když ji opravdu neřeším, tak 6,7 l, takže v průměru „o litr na 100“ méně, což při dnešních cenách potěší. Samozřejmě daní je složitost agregátu, stačí jen pohled pod kapotu a člověk vidí u i30 bezpočet různých hadiček a trubiček navíc, dále pak lepší aerodynamika a s ní související ne úplně praktické řešení karoserie atd. Holt za každý gram CO2 se platí…
(pokračování recenze příště)