Takže jak jsem již avizoval, půjčil jsem si včera na krátkou projížďku All New Kia Stonic v líbivé žluté barvě Most Yellow v kombinace s černou střechou Aurora Black Pearl, což zní dost zajímavě a faktem je, že i dost zajímavě to vypadá. Stonic byl osazen motorem 1.4 CVVT o maximálním výkon 74 kW při 6.000 otáčkách a 133 Nm při 4.000 ot. Nejsou to nijak dech beroucí parametry, ale na slušné rozpohybování 1.200 kilogramů těžkého Stonica postačující. V řadě motorů tvoří tato klasická čtrnáctistovka prostřední výkonovou variantu. Stonic je dále nabízen s motorem 1.25i o výkonu 62 kW a novým třívalcem 1.0 T-GDI o výkonu 88 kW. V současné době je do Stonica nabízena jedna varianta vznětového motoru, a to 1.6 CRDi o výkonu 81 kW. Zapůjčený Stonic byl v nejvyšší výbavě Premium s paketem Adas. Auto tak disponovalo celou řadou zajímavých prvků. Uvedu jen pár příkladů. Kontrola jízdních pruhů, hlídání mrtvého úhlu, autonomní brzdění, automatické přepínání dálkových světel, automatická klimatizace (pouze jednozónová), perforovanou kůží potažený volant, přístrojová deska supervision, dešťový senzor, bezklíčkový vstup, 17“ hliníková kola, GPS navigace s CarPlay a Android Auto atd. atd. atd. No, zkrátka je toho hodně. Když to vezmu kolem a kolem, autu nic nechybí. Všichni víme, že celá řada těchto prvků výbavy obyčejnému člověku ani nechybí. Výhodou je, že i vozy této kategorie, dokáží dnes zákazníkovi nabídnou prvky komfortní výbavy vyšších modelových řad. V této konfiguraci zaplatíte za Stonica, dle ceníku a bez slev, úctyhodných 479.980,- včetně DPH. Předpokládám, že v této konfiguraci se Stonic moc často prodávat nebude. Nejlevějšího Stonica s 1.25i koupíte za 349.980,- včetně DPH. Samozřejmě, že za tyto peníze se dá pořídit i auto zcela jiné kategorie. Například Kia Ceed ve výbavě Comfort Plus. Zajímavé je, že se stejným motorem lze dle akčního ceníku Kia koupit Ceed ve výbavě TOP pouze o 30.000,- dráž, tedy za 379.980,- vč. DPH. Stonic samozřejmě nabízí oproti Ceedu vyšší posez a o něco méně místa na palubě a rovněž i v zavazadlovém prostoru, a to hned o 50 litrů. Dalo by se říct, že prostorově se Stonic blíží spíše k Riu. Co tedy nabízí Stonic jiného? Vyšší posez, pár plastů na karoserii, jinak si troufnu říct, že nic. Když už jsem se „dotkl velikosti interiéru, tak by se možná hodilo říct pár slov o tom, jak na mě Stonic působil uvnitř. Musím říct, že příjemně. Zejména v dolní části zploštělý volant s perforovanou kůží je vážně super. Přístrojový štít je jednoduchý a přehledný. Dominuje mu displej, na kterém se zobrazují veškeré důležité informace. Jak jste si s fotek asi všimli, ani Stonicu nechybí dnes už tolik populární tablet. Ten je trochu víc zapuštěný do palubní desky, nepůsobí tedy tolik rušivým dojmem. Mohl by však být víc natočený k řidiči. Interiér vypadal solidně zpracovaný, dominují mu však tvrdé plasty, a to všude. Sedačky jsou pohodlné a co se týče místa vzadu, tak to není sice žádná sláva, ale podařilo se mi za sebe sednout, byť místa na kolena mi zbylo pouze pár centimetrů.
Zvenčí vypadá Stonic pěkně. Dominuje mu oplastování, pěkná maska chladiče a zadní LED lampy. Samozřejmostí je i denní LED svícení a ve výbavě Premium i 17“ kola, na kterých je Stonic trochu nervózní na příčných nerovnostech. Jinak jsou jízdní vlastnosti velmi dobré a auto v zatáčce krásně drží stopu. Nemá cenu se tu o vzhledu auta moc rozepisovat. Každý z vás si stejně udělá svůj názor sám. Mě osobně se líbí možnost lakování střechy jinou barvou. K tomuto kompaktnímu SUV (do této kategorie ho Kia zařadila) to prostě sedí a zejména ta žlutá varianta s černou střechou vypadá hodně dobře.
Když jsem to auto vrátil, tak jsem konstatoval, že vím, komu by se líbilo. Ano, líbilo by se mojí mamce. Je sama a uvítá vyšší posez. Samozřejmě, že Stonic není rodinné auto a troufnu si říct, že si na to ani nehraje. Je to prostě kompaktní autíčko určené pro 2 lidi a je jedno, jestli jim je 25 nebo 60 let.
Očekávám, že nejprodávanější Stonic bude osazen základním čtyřválcem o objemu 1.25 litru, jak je to ostatně v autech podobné kategorie a velikosti běžné. Stonic je variantou pro ty, kteří chtějí malý vůz a uvítají vyšší posez a nepotřebují variabilitu a větší zavazadlový prostor, který by jim například mohla nabídnout Venga. Volba základní motorizace je i celkem logická z toho pohledu, že oproti 1.4 CVVT ušetříte 20.000,-, přičemž z nuly na sto budete pouze o 0,6 vteřiny pomalejší, ale za to budete mít menší spotřebu. Nevýhodou nejslabší motorizace tak zůstává ten fakt, že není nabízena s nejvyšší výbavou. Ale ruku na srdce, kdo zaplatí za Stonica 480 tis. ???
http://vorlajz.rajce.idnes.cz/Kia_Stonic/