Stránka 50 z 162
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 26 srp 2021, 17:01
od sarin007
PomalyPredek píše: ↑26 srp 2021, 11:12
2. Vetsina aut nejezdi vice nez 100 km denne. Typicky, druhe auto v rodine ve mestech nebo v satelitech, slouzici prevazne pro dojizdeni za praci nabo jako mamacar.
Tojo, ale jako druhý auto do rodiny si nebudu kupovat auto za mega na občasný popojížďky. Teda pokud mi nestojí už jedno auto v garáži za 5 mega
. Ale v rámci běžného člověka to nedává moc smysl.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 26 srp 2021, 17:32
od lumix
sarin007 píše: ↑26 srp 2021, 16:59
Axeli mám stejné postřehy, ale je to opravdu tím, že vozy EV na dálnici jezdí většinou max kolem 110, pak už jde spotřeba rapidně nahoru, takže je v tom ve většině případů opravdu ta úspora. Já jel minule takhle z Liberce, když jsem dojel maníka v BMW i8. Trošičku tomu přidal, já taky, chvilku jsme se kočkovali a nakonec to do kopce vzdal, asi zjistil, že tím blbnutím ztratil 50 km šťávy a tak aby dojel vůbec domů, musel být zase hodný
A je to škoda, takový auto ve sportovním vzhledu a nemůže si člověk ani pořádně zajezdit.
i8 je přece hybrid s 1,5 benzin trivalcem, takže by to neměl být problem. Jinak ano, všechny EV a drtivě i hybridy se plouzi jak lemry. Představa ze v Polsku kde ke 140 jedu 100-110 je ubijejici, občas tak jedu taky když jsem linej tankovat a pak zjistím ze další pumpa je moc daleko a je to neuvěřitelný opruz se vlect tak pomalu po dálnici.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 26 srp 2021, 19:30
od Axel.Foley
Asi v i8 došla elektřina a žrala moc benzínu
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 26 srp 2021, 19:57
od idam.i
Možná mal čínsku verziu.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 06:18
od Axel.Foley
Tu neznám, to je jaká?
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 08:07
od PomalyPredek
Ja to vidim optimisticky.
Samozrejme mi vadi politicke narizovani shora.
Je pravda, ze BEV jsou dnes stale jeste relativne drahe. Pokud vezmu jako modelovy priklad Konu a budu-li uvazovat podobne vykonne a podobne vybavene verze, tak benzinova 1.6 T-GDI bude cca za 730 kKc zatimco elektro 64 kWh cca za 1230 kKc. To je rozdil pul milionu, ale je to uz "jenom" plus 70 %. Je to hrozne moc, ale uz to neni radove vice.
Zkuste zapatrat v historii, tak 20 - 30 let zpatky, jaka "elektro" auta se nabizela. Vetsinou Pb pripadne NiCd baterie, nekolik malo kWh, motor nekolik malo kW, tedy mimo provoz v nemovnicnim ci vyrobnim arealu naprosto nepouzitelne. Dnes si zivot s autem s Li-neco baterii minimalne 60 kWh dokazu predstavit, tedy az na tu porizovaci cenu...
Je neuveritelne, jaky pokrok baterie za tu dobu udelaly a verim, ze behem nasledujicich let jeste udelaji. Kdyz si vzpomenu na svuj prvni GSM mobil, jehoz NiCd baterie mela krasnych 650 mAh a pritom byla vetsi a tezsi nez cely dnesni mobil s baterii nasobne kapacity. Kdo pamatuje velke NiCd monoclanky 1.2 V s kapacitou 2000 mAh. Nebo kolik je dnes k dispozici rucniho baterioveho naradi, drive nemyslitelne.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 08:35
od DUX
Pod toto se klidně podepíšu. Kromě ceny (která časem klesne), tak mi vadí právě ten tlak shora. Vím, že musí být, ale musí to být tak aby se stíhal vývoj všech částí, které s tím souvisejí. A to se podle mého názoru neděje.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 09:21
od stefanpilat
Mercedes EQS dokáže už teď ujet reálně 640 km (papírově podle WLTP 770 km) se 110 kWh baterii, to už je skoro stejně jako moje benzínová i30. Před pár lety ještě úplné sci-fi. Za rok už se mohou do výroby dostat auta s kapacitou kolem 150 kWh, které už si dojezdem podají i kdejaké diesely. Do několika málo let argument o nízkém dojezdu BEV úplně zmizí, protože zvyšovat energetickou hustotu baterií stále lze, ale benzín nebo naftu nikdo jen tak do menšího objemu nestlačí.
Cena tahle pokročilých elektroaut je a určitě ještě bude nějakou dobu vysoká. S tím se musí u každé nové technologie počítat. Zlevňovat by ale postupně mohly ty méně pokročilé modely předchozí generace, což po rozběhnutí prodeje Ioniqa 5 předpokládám u Kony EV a Ioniqa EV, ale možné ty slevy proběhnou jen formou individuálních nabídek u prodejců.
Každý, kdo kdy slyšel u principech volného trhu, ví, že dotace a zásahy do ekonomicky jsou špatné. A je to pravda. Problém ale nastává, když někdo tahle pravidla poruší nebo si z nich nic nedělá, což je případ Číny. Ta má v plánu v oblasti elektromobility mohutně expandovat, nalila už do toho miliardy a elektromobilitu silně dotuje. Kdyby na to ostatní trhy nereagovaly, nakonec je převálcuje úplně stejně, jako je převálcovala se svou spotřební elektronikou. I čínským mobilům se všichni zpočátku smály, teď je má kde kdo (já taky). Jestli má v Evropě, ale i Koreji a Americe nějaký automobilový průmysl zůstat, není možné to nechat jen tak být a jet si dál ve starých zajetých kolejích, protože to by taky mohly hodně rychle dojet. Akorát Japonsko je v pohodě, protože Japonec radši spáchá harakiri, než aby si koupil čínské nebo i korejské auto (ani Hyundaje se v Japonsku neprodávají).
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 09:39
od PomalyPredek
Naprosty souhlas.
Myslim, ze je videt, ze evropske automobilky pochopily, ze bez obrovskych investic do EV nemaji proti Cine sanci a rekl bych, ze ted uz to ani neni o politickem tlaku, jako spise o tahu automobilek. A bylo by dobre, kdyby si to uvedomili i evropsti zakaznici. Pokud budou vsichni radostne kupovat cinska auta, dopadne cely evropsky prumysl jako kdysi slavna Nokia...
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 09:54
od stefanpilat
A proto jsme si koupili korejské auto.
Chápu, co máš na mysli, ale nejde, aby si lidé kupovali auta evropských automobilek jen z nějakých vlastenecko-nostalgických pohnutek. Pak by se nikam dál neposouvala a stejně by nakonec skončila. Ta auta musí být prostě konkurenceschopná svou cenou a kvalitou i o oproti čínským modelům. Já na rovinu říkám, že když čínské auto v porovnání s evropskou, americkou a korejskou konkurencí obstojí kvalitou, parametry a bude cenově výhodné, klidně si ho koupím. To je úkol na straně automobilek, aby mě byly schopny přesvědčit svým produktem, ne naopak.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 10:33
od sarin007
PomalyPredek píše: ↑27 srp 2021, 08:07
Je pravda, ze BEV jsou dnes stale jeste relativne drahe. Pokud vezmu jako modelovy priklad Konu a budu-li uvazovat podobne vykonne a podobne vybavene verze, tak benzinova 1.6 T-GDI bude cca za 730 kKc zatimco elektro 64 kWh cca za 1230 kKc. To je rozdil pul milionu, ale je to uz "jenom" plus 70 %. Je to hrozne moc, ale uz to neni radove vice.
To je sice pravda, ale právě ten rozdíl půlmilionu je pro valnou vetšinou lidí rozhodující. Pro mnoho lidí je i částka za Konu 730 tis. moc a pak tam přidej ještě půl mega jen za pocit, že jsi ekologický, protože brát to po ekonomické stránce je hloupost, protože půl mega neprojezdím na benzínu nebo naftě za 200 tisíc kilometrů a to i při započtení dražších nákladů na servis v případě spalováku. A to už po těchto kilometrech na tom nebude baterie nic moc a pokud vezmu v úvahu zbytkovou cenu auta, bude na tom spalovací Kona ještě celkem dobře. EV Kona s tímto nájezdem bude možná už neprodejná nebo bude mít 20% původní ceny.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 10:47
od idam.i
Keď je človek ekonomicky zabezpečený (nemyslím byť milionár,ale mať pokryte základné potreby)potom má silu a chuť uvažovať aj ECO.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 11:04
od stefanpilat
sarin700: Když ti nevadí předváděčka, tak tu půlmilionovou slevu na Konu dostaneš klidně už teď.
Ani za i30 s 200 000 km na krku nedostaneš o moc víc než 20% původní ceny. Záleží samozřejmě i na roku výroby, výkonu, výbavě a celkovém stavu. Ale ty deset let staré s takovým nájezdem jsou běžně kolem 80 000 Kč.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 13:47
od sarin007
Elektrická Kona jako předváděčka s 6000 km je pořád zhruba za milión, což u běžné Kony cena klesne jako předváděčka taky na 650 tis. (v Premium a 500 km), takže rozdíl se o něco sníží, ale bude pořád cca 350-400 tis. A nějak si ten příplatek neumím zdůvodnit, proč vyhodit o 400 tis. víc, jakou přidanou hodnotu mi to přinese, kromě lepšího pocitu a že ukazuji okolnímu světu, jak dobře to s planetou myslím. A po 200 tis. je jen otázkou, v jakém stavu budou baterie - pokud ještě v dobrém, je to auto prodejné, pokud ve špatném, cena baterie se rovná ceně auta, pak je to jen kastle na náhradní díly.
Jinak koukni na i30 s nájezdy okolo 150-170 000 km., to jsou auta běžně v ceně kolem 180 tis. Kč, i ty z roku 2012.
Re: Elektromobilita pokec komplexně...
Napsal: 27 srp 2021, 14:34
od stefanpilat
Když se podíváme na současnou nabídku předfaceliftových Kon, tak je tam Kona EV Style Premium 64 kWh za 839 990 Kč, sleva 446 900 Kč:
https://vozy.hyundai.cz/predvadeci/kona-electric/50214
Před krátkou dobou tam byla ve stejné konfiguraci asi za 780 000 Kč, ale ta byla rychle pryč.
S ní srovnatelná je v nabídce předváděček Kona Style 1,6 T-GDI 130 kW DCT za 560 000 Kč, sleva 68 180 Kč:
https://vozy.hyundai.cz/predvadeci/kona/51160
Existují samozřejmě i lacinější modely Kony, ale ty nejsou co se týče výbavy a výkonu s tou Konou EV srovnatelné.
Cenový rozdíl je tak 280 000 Kč. To se někomu, kdo třeba ročně najezdí kolem 30 000 km a to převážně ve městě a po okreskách, může už v nějakém rozumném čase vyplatit, a to za podmínky, že se spokojí s předváděčkou před faceliftem. Já si ale klidně ještě pár let počkám, až ten cenový rozdíl bude příznivější, není kam spěchat.
Co se degradace baterie u současných elektrických Hyundajů týče, tak vlastně nikdo neví. Ta auta nejsou na trhu ještě tak dlouho, aby se dokázala výrazněji projevit. Před časem nějaký borec podrobně analyzoval stav baterie u Kii e-Niro asi po 70 000 km, tedy zhruba v polovině kilometrů, na které se vztahuje záruka. Niro má stejné vnitřnosti jako Kona. Zjistil degradaci asi 0,8 % a to jen kvůli jednomu slabšímu článku, který by se dal teoreticky vyměnit. Ta degradace se schovala do té nevyužitelné části kapacity, takže reálný pokles dojezdu stále nula. Čísla tahám z paměti, nechce se mi to teď dohledávat, ale tak nějak to bylo. Jestli se to potvrdí i dalšími testy, tak ti vypadá že by ty Li-pol baterie u
mohly být držáky a obavy z jejich brzké degradace snad budou neoprávněné.