Stránka 6 z 10
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 17:26
od vipe
Také se hlásím ke skupině "zbytečnost"
Pravdou ale je, že se náporem dosti chladí i samotný motor, nemyslím tím voda v chladiči (tam je to fuk), ale samotný blok motoru, který je ofukován náporovým vánkem
Z toho plyne, že někteří chtějí zabránit tomuto efektu a tudíž dávají před chladič a potažmo před motor kartón, koberec a bůch ví co ještě.
Přiznejme si že je to zvyk ze
škodověnek a zvyk je železná košile.
Z jiného soudku -> my máme před chladičem namontované žaluzie, které jsou ovládané termostatem na spodní větvi chladícího okruhu a dokud teplota v té zpátečce nestoupne plácnu na 50° tak se neotevřou a když dosáhne 70° tak se sepne větrák a když ani to nepomůže tak jde motor v výkonu.
na Getzíku ale v práci na mašinkách.
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 18:18
od Hardcam
Takze to Baworaci maj uplne zbytecne..
..toho casu ted stridave jezdim v E46 320d a ma zaluzie taky....ja jsem si uz overil, ze to zbytecnost neni, ale at si tam kazdej dava nebo nedava co chce....
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 18:52
od alarm
Skúsim trochu poopraviť skeptikou.
Žaluzia má opodstatnenie, pokial akceptujete zákony termodynamiky a prúdenia.
Ako funguje termostat? Malý a velký okruh.
Malý okruh=vodné čerpadlo, motor,kúrenie.
Veľký okruh= vodné čerpadlo,motor, kúrenie, chladič.
Termostat po dosiahnutí teploty otvorí, a do malého okruhu vpustí určité množstvo studenej vody
klesne teplota tejto vody
termostat zavrie
voda sa znovu zohrieva.Takže viac-menej je to skoková regulácia.Pri tom otvorení sa ale časť
už zohriatej vody dostane do veľkého okruhu, kde je následne chladená náporovým vzduchom.A toto sa opakuje až do vyrovnania teplôt vo velkom a malom okruhu.
Takže kto dosiahne prevádzkovú teplotu skôr?
Ten, kto nechá zohriatu vodu vychladnúť pri náporovom chladení ?
Alebo "kartoňák"
, ktorý zabezpečí, aby vyprodukované teplo ostalo v systéme?
Ruku na srdce:
kto z vás si nechladí ráno horúci čaj miešaním lyžicou? (okrem mňa, hovoria že mám azbestovu papulu
)- je to obdoba nášho kartónu, alebo neprelieva z pohára do pohára?
Hardcam:nevzdávaj to , som s tebou
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 19:16
od Hardcam
Jen doplnim, ze jsem koberec vyrazne zkratil, nyni pokryva prostor masky, nicmene vzdalenost mezi maskou a chladicem, ne kterem je koberec, je cca 20cm, tedy vzduch vnikne pod kapotu a tam ma moznost se k chladici jeste dobre dostat. Stejne tak zespodu, mrizkami v narazniku. Na provozni teplotu se bezesporu dostavam rychleji v kdyz na teplomeru je 1 stupen a to o nekolik km. Kdyz se motor tak tak ohreje a jedu z kopce, motor mene vychlada nez drive. AA teplota se celkove dobre drtzi. Opravdu hodne jsem toho uz za ten mesic a neco naskakal v prazskych a lovosickych kolonach, vcera jsem dokonce hodne dlouho stal na miste. A teplota se nehne. Jelikoz mam rychloupinani, v pripade potreby mohu ihned demontovat.
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 19:21
od pepan
hlavně,že je spokojenost..taky teda hlásím jako zbytečnost,ale esli to to funguje aspon trocha tak houno zle...já teda dávám auto raděj do stodli a ráno mám v autě o 7-8 stupnů víc než když je venku a je to znát...koberec nebo tak je u mě utopije vzhledem k tomu ,že jenom chladič od mas´ky je tak 35 možná víc dál a ještě před chladičem mám sharu...a taky mže tou maskou proudí voda a bahno
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 19:34
od alarm
Pepan:
vieš si predstaviť v Petržalke-300 000 sídlisku stodolu
Raz išiel malý chlapec cez Petržalku z kozou. Dopravný kolaps.Autá zastávali, a rodičia deťom ukazovali:
pozri toto je kozička
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 19:42
od XMira
Teď to neberte tak, že se chci hádat. Jenom bych rád přidal pár informací:
Podle Hyundaie je motor ohřátý na teplotu, při které už nepoškodím motor přibližně 60 stupňů.
Termostat se začáná otevírat při cca. 80 stupních. Navíc při prvním otevření pustí do motoru stejně studenou vodu jak u normálního auta, tak u papundekl-tuning.
Jako jediný moment, kdy by mohl kartón o pár chvil zrychlit ohřívání je případ, že se studeným motorem vyjedu a pojedu rovnou devadesát. Pak začne vítr, který obtéká motor ochlazovat blok. Ale to se stane stejnak až ve chvíli, kdy se motor trochu zahřeje a začne vydávat nějaké teplo. Takže v prvních, kritických, momentech je to stejně jedno.
Navíc plno lidí se ráno stejnak na první křižovatce postaví do kolony
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 19:48
od alarm
Ani ja sa nechcem hádať, ale ... to čo som napísal s tým chladením zohriatej prepustenej vody do chladiča je realita.
Systém sa najlepšie overuje v limitných prípadoch.Náš limitný prípad je stav, keď je vonkajšia teplota taka v kombinácii s rýchlosťou jazdy, že teplá voda, ktorú termostat prepustí do chladiča pri otvorení, sa ochladí vplyvom náporového chladenia na pôvodnú teplotu. Je to rovnica medzi Teplo dodané =Teplo odvedené. Ja viem, že je to extrém, možno len teoretický. ale na vysvetlenie.. Možno pri - 130st C a rýchlosti 90km....
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 19:52
od XMira
alarm píše:Ani ja sa nechcem hádať, ale ... to čo som napísal s tým chladením zohriatej prepustenej vody do chladiča je realita.
No ale vždyť si neprotiřečíme. To, co jsem napsal Tvoji informaci nijak nevyvrací. Jen jde o to, kdy a za jaké teploty se tak děje...
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 20:06
od alarm
Doplnil som, a s tými kolónami musím súhlasiť. Tu sa skôr jedná o princíp riešenia. Ja napríklad som na dialnici do 1-2 minút od naštartovania (samozrejme, ak tam nie je kolóna
)- na ičku kartón nemám, ale pred pár rokmi tu bachlo na dva týždne -20, a vtedy som na Accenta zvonku pridrôtoval škaredý kartón. A bolo to hneď poznať. Auto začalo aj skôr kúriť
- asi v polovici cesty oproti bezkartóňaku.
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 20:32
od XMira
alarm: Tak to já mám z praxe zas opačnou zkušenost. Kdysi jsem to zkoušel na R19 a žádný rozdíl jsem nezpozoroval.
PS: ale díky za konstruktivní diskuzi! Kéž by takových bylo tady na fóru víc!
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 21:22
od matysekul
U benzínu si myslím,že to moc k čemu není.Ten začne topit po pár stovkách metrů.Ale u dieselu ,který má o dost vyšší účinnost a začne ovlažovat tak po 3. až 5.km,to myslím smysl trochu má.Už kvůli tomu,že se náporově neochlazuje blok motoru.A přehřívání bych se moc nebál,když já jsem v létě i v zácpě dosáhl maximum 90°C na chladící vodě.A to jsem se plácal ve 30°C pomalu hodinu na 2km úseku.Crdi má jednu velkou nevýhodu,stojíš na volnoběh,auto se neohřívá(nebo neohřívá tolik),takže aby se auto ohřálo,musíš jej držet v otáčkách,ale ne moc,páč je studený.S benzínem jsem nastartoval a za pár minut jsem odjížděl s odmraženým autem.
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 21:39
od DusMi
XMira píše:DusMi: a čo si predstavujetě pod takým pojmom širokorozsahový...
To, ze musi pracovat v sirokom rozsahu vonkajsich teplot
(tak ako ten olej co si spominal
)...
Je zrejme, ze jeho otvaracia charakteristika nemoze byt optimalna pre cely rozsah okolitych teplot.
Bude spravat rovnako ci bude okolna teplota -40 alebo +50 ale napr jeho zotrvacnost
by mala byt pri nizsich vonkajsich teplotach nastavena inac (do niektorych rovnakych modelov aut sa montuju ine termostaty v zavislosti od krajiny kde su auta urcene na predaj).
Toz tak kefalin
...
Neviem sice kde kto byvate, ale ked budete mat -20 stupnov, skuste si jeden den na tom istom useku odmerat
za ako dlho sa motor zohreje, ked tam ten "karton" bude a potom zasa ked tam nebude.
O toto ide, potom mozme dalej diskutovat...
Tiez si skuste ked je -20 dat do auta nemrznucu zmes namiesanu na -20 a ist dat 100 - 120 km/h bez zaluzie - voda zacne v chladici namrzat.
Ked tam ta zaluzia je tak nenamrza.
A toto cele kriticke u prave u malych motorov, ktore nemaju dostatok odpadoveho tepla, nie u tych, ktore ho maju prebytok.
Preco asi tak napr. 1.1 Saxo, co ma cosi okolo 40 KW nedokaze pri -20 vykurit poriadne kabinu
(ani nove, ani stare)? Jednoducho uz ten vzduch z fukarov nejde dostatocne horuci (a termostat je zavrety), ked tam je ten karton, tak je to hned lepsie
...
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 21:47
od alarm
XMira:detto k diskusii- vo vo vo tom to je.
Ja napríklad nevidím rozdiel zo starou škodokou, ktorú tu dával niekto za príklad. Pretože princíp je ten istý. Samozrejme, výkonové prvky v dnešných autách sú presnejšie a spoľahlivejšie.
Fyzika je fyzika.Ja stále tvrdím , že platí zákon neprestupnosti hmoty. Dosť sa mi osvedčilo pri roznych tvrdeniach hnať veci do extrému, pretože ak nejaká závislosť platí, mala by platiť limitne od "0" do nekonečna. A príklad na ochladzovanie vody v chladiči ( pri -130 stupňov
) by mal svedčiť o fungovaní kartónu.
Re: Zima - zahrivani motoru / karton pred chladic
Napsal: 07 pro 2009, 21:52
od alarm
DusMi:
Jazdíš s hadraplánom?