Rozhodol som sa, že zatiaľ to budem riešiť novým prelepom. To čo je vidno na tých fotkách, ktoré som sem umiestnil, nie je takto bežne viditeľné voľným okom. Iba za dobrých svetelných podmienok plus to výborne zachytil mobil. Ale dobité to o kamienkov je zdatne a odvtedy pribudli v laku ťukance nové. Aj pôvodná fólia je prerazená na troch miestach. Niekto si takéto niečo ani nemusí všimnúť, ak neumýva auto ručne a chodí na kefy raz za rok.
Keď som sa rozhodoval, akú fóliu kúpim, tak som hlavne hľadal nejakú overenú značku a nie lacnú čínu. Dôležité je to hlavne pri odstraňovaní tej fólie po čase. Nakoniec som kúpil lesklú vinylovú fóliu značky
RitRAMA Stone guard 320mikro proti kamienkom (
https://www.ritrama.com/en/graphics/ri-wrap/functional/). Hľadal som PU fóliu, ale v takej hrúbke u nás dostupné nič nie je. Tiež RitRAMA ju vyrába iba v hrúbke 200mikro v preverení PU. Fólie som kúpil 1x1m a neminul som z nej moc, takže ak vám obchod predá, tak berte aj 0,5x1m. Ja som nezahodil ani kúsok, takže som nemal veľký odpad.
Pre skúšku som kúpil ešte vinylovú fóliu
Oraguard 270 Stone 150mikro do ktorých polepujú aj celé autá. Táto je však o niečo tenšia ako orginál fólia. Keď som strhol a premeral orginál fóliu, tak som s posuvným merítkom odmeral niečo medzi 150-200mikro. Aj tak tá orginál fólia ochránila plech obstojne a prerazená bola iba v troch miestach. Pritom je vidno, že fólia je doťukaná snáď všade.
Orginál fólia sa na nalepenom bielom aute tvári z dialky do biela, aj keď je transparetná. Obe fólie, ktoré som kúpil na nalepenom aute vyzerajú trocha do svetlo modra alebo ako by som to opísal. Je to proste iný odtieň ako orginál fabrická fólia, ktorá je možno značky 3M. Celkový výsledok však dojem nijako nekazí a zapadá to do dizajnu auta. Proste to nijako hlúpo nevytŕča a v tomto som celkom spokojný. Nakoniec som sa však rozhodol pre nalepenie hrubšej 320mikro aj keď sa s ňou trocha horšie pracuje.
K samotnej inštalácii som si najprv vyrobil model - vzor. Použil som pri tom pauzovací aj kancelársky papier. Najlepšie je si spraviť obrys spodnej protikamienkovej drsnej časti a hranu blatníka a potom dorobiť ohyb do dverí. Spodnú časť som ohol asi 8mm do dverí podobne ako orginál fóliu. Tam sa to na hrane obucháva hodne, kolega má kusisko až do plechu. Problémom je nerovná karoséria, ktorá celú robotu trocha sťažuje, ale treba trocha šťastia. Vrchný polep dverí som dopasoval k spodnej časti a nie je na žiadnom mieste prehnutá cez okraj. Pre každú stranu dverí som zhotovil zvlášť model, keďže som to dole nenalepil na každej strane úplne rovnako. Ale to je už dosť zbytočný detail, ale keď už som sa pustil do tohto projektu, tak som si povedal nech to spravím aspoň poriadne a esteticky uspokojivo. Vzor som si z druhej strany fólie prekreslil na jej papier a vystrihol nožnicami.
Pred lepením som dané miesta dokonale očistil šampónom a odmastnil izopropylalkoholom. Inak fólia sa lepí na mokro so šampónovou vodou (pH neutrál) a po zapolohovaní sa dá kreditnou kartou obalenou v handričke postupne vytláčať prebytočná voda smerom ku krajom. Ide to prekvapivo celkom rýchlo a bez väčších problémov. Iba na niektorých krajoch, hlavne prehyboch, je dobré použiť 99% izopropylalkohol v pomere 1:10 s destilovanou vodou v rozprašovači, aby sa v ohyboch fólia dobre chytala. V mieste ohybu v dverách to dá najviac roboty, ale druhá strana mi už išla rýchlejšie. Ohyb som si nechal až nakoniec a pred ohnutím som tam proste nastriekal alkohol a až potom začal prilepovať a vytláčať prebytočnú vodu a vzduch. Trocha ma prekvapila šampónová voda, ktorá neumožňovala jednoduché hýbanie pri zapolohovaní. Čo som videl na videách, tak detský šampón alebo tekuté mydlo na ruky umožňujú hýbať fóliou úplne ľahko. Mne sa to tam však nejako so šťastím podarilo nalepiť, ale každú som aspoň tri krát jemne odlepil. Keď tam je pod tým šampón, tak sa to celé neprilepí. Dôležité je si popredu nastriekať šampón aj na fóliu a ruky, aby neboli vidieť odtlačky prstov vo fólii a hlavne ju chytať iba za kraje!
S výsledkom som spokojný a snáď to niekoho inšpiruje. Jeden ďeň som nalepil jednu stranu spodok, druhý deň stranu druhú a na tretí deň oba polepy dverí. Samotné lepenie trvalo celkovo aj s čistením asi 5 hodín pre celý polep. Inak ten vzor je okopírovaný podľa Porsche 991 a okreslený a presvietený priamo z monitora na papier a upravil som iba zahnutie okolo blatníka. Dlho som nevedel vymyslieť nejaký vzor, ktorý by sa mi pozdával a nakoniec som použil tento. Fólia je hrubšia ako orginál, tak verím že bude slúžiť dobre. Okolo polepu mám pár drobných ťukancov, ale nemôžem predsa polepiť celé auto. Ťukance sú pod fóliou vidieť, ale iba tie väčšie. Aspoň môžem každému ukázať prečo som to tam lepil.