..... jinak návod k obsluze hovoří u benzinového motoru
specifikace API SL/ACEA A3 nebo vyšší
doporučený produkt SHELL
Shell Helix Ultra 5W-40, 0W-40
Shell Helix Plus 5W-40, Shell Helix Plus VB 10W-40
Malinko upřesním výše uvedený příspěvek, protože se chystám na první garanční prohlídku a tak jsem také začal pátrat jaký olej použít.
Výše uvedený požadavek není požadavek výrobce automobilu fitmy Hyundai, ale POUZE obecné doporučení výrobce SHELL, který si samozřejmě pěkně zaplatil, aby mohl do manuálu toto své doporučení přidat. SHELL je samozřejmě pouze jeden z mnoha výrobců motorových olejů. Toto obecné doporučení od SHELLu se nachází v manuálu na poslední žluté stránce a myslím, že je opravdu hodně obecné a univerzální, protože se objevuje i u jiných modelů Hyundai v té samé podobě.
Ovšem o pár stránek dříve je doporučení přímo od firmy Hyundai a ta třeba v mém případě pro motor 1.6 benzin uvádí následující požadavek:
ACEA A5 nebo vyšší a API SL nebo API SM případně vyšší
Čili "lehkoběžný olej"
Rozdíl mezi oleji třídy A3 který doporučuje SHELL a A5 který doporučuje přímo Hyundai je docela velký. A tak mi to nedalo a napsal jsem přímo na české zastoupení fy HYUNDAI aby mi řekli, kterou třídu oleje použít. A zde je jejich odpověď:
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz. Při výběru motorového oleje je na Vás jaký motorový olej zvolíte, jen je nutné se držet specifikace schválené výrobcem tedy API Service SL nebo SM, ACEA A5 nebo vyšší.
Žlutá stránka uvádí pouze všeobecné orientační informace, nikoli konkrétní informace pro určitý model.
Vážíme si, že jste se na nás obrátil.
S přáním hezkého dne
xxxxxx xxxxxx
Hyundai Infocentrum
Hyundai Motor Czech s.r.o.
Siemensova 2717/4, 155 00 Praha 5, Czech Republic
Tel.: 800 800 900
e-mail:
info@hyundai.cz http://www.hyundai.cz
Z výše uvedeného jasně vyplývá, že výrobcem schválená specifikace je API SL nebo SM či vyšší a ACEA A5 nebo vyšší.
A určitě bude lepší tento olej použít, i když na druhou stranu při použíti těch olejů od Shellu se také určitě nic nestane. Otázka je, s kterým olejem si bude motor víc chrochtat blahem. Vzhledem k jeho moderní konstrukci bych si skoro tipl ten olej třídy A5. Na tyto lehkoběžné oleje přechází v poslední době stále více výrobců. Určitě bude někdo argumentovat že je to hlavně z důvodu ekolgie, což určitě ano. Na druhou stranu tady nejde o to kdo si to vyžádal, ale jestli je ten motor na to konstruovaný, a jestliže výrobce doporučuje ACEA A5, určitě bude lepší použít tuto třídu oleje.
Jen doplním, že vyšší specifikace než ACEA A5 momentálně není, u normy API je momentálně nejaktuálnější a nejvyšší verzí API SN, která v sobě samozřejmě zahrnuje všechny předchozí požadavky norem API SL a API SM a dále je vylepšuje.
Jen pro info. Já jsem si vybral olej Castrol Magnatec A5, který splňuje následující normy ACEA A5, API SN a ještě ILSAC GF-4. SAE 5W-30
Měl jsem vyhlédnutý olej Mobil 1 Advanced Fuel Economy který je ještě lepší a splňuje normy ACEA A5, API SN a ILSAC GF-5 SAE 0W-30, ale ten se mi nikde v ČR nepodařilo sehnat, přesto že ho jeden z distributorů olejů Mobil 1 uvádí na svých stránkách a ve svém katalogu.
Ještě pár postřehů:
V servisu mi tvrdili, že oleje SHELL jsou v motorech jako prvotní náplň. Co je na tom pravdy netuším, protože třeba firma TOTAL u svých olejů také uvádí, že jsou používány jako prvotní náplň v automobilech Hyundai a KIA.
V autorizovaném servisu Hyundai také strašili tím, co už tu bylo zmíněno, že pokud si nevezmu olej od nich, bude potřeba v případě problému s motorem poslat olej na rozbor což prý pár tisíc stojí a pát týdnů to trvá. Navíc prý poznamenají do servisní knížky, že si zákazník přivezl vlastní olej. Asi aby měli argument a důvod neuznat případnou reklamaci
Prostě takové to hnusné nepřímé vyhrožování a zastrašování.
Při první garanční prohlídce tam prý lejou opět olej SHELL, specifikaci nevím. Jiné prý nepoužívají
Je vidět, že se SHELL hodně snažil